Hej!

Jag har diskuterat med bostadsrättsföreningen angående att anlägga en ytterligare liten toa+dusch i min bostadsrätt. Föreningen är 13 lägenheter. Deras förslag är en avgiftshöjning på 400kr för att " Ytterligare ett badrum ökar påfrestning på nuvarande vvs-system..."

Jag tycker det låter lite väl saftigt. Det är ju inte som att man kommer skita eller duscha mer bara för att det är ett badrum till ("vad gott med en toa till, jag tror jag ska gå på toa en gång till nu på eftermiddagen för nöjes skull"). Någon som har erfarenhet och/eller tankar om detta?
 
Rimligtvis ska det inte vara någon ökning alls?
I en hyreslägenhet hade det varit motiverat eftersom det då är hyresvärden som får ta kostnaden för ombyggnaden. Men i en bostadsrätt är det ju orimligt. En engångskostnad för att ansluta till stammen, men den faller ju naturligt på dig.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Det finns några aspekter att beakta här. Du får läsa i stadgarna men normalt bestäms avgifterna utifrån andelstalen. Det krävs vanligen stämmobeslut på att ändra andelstalen. Så det är nog tveksamt om en inre ombyggnad ger skäl till avgiftshöjning. Samtidigt kan man förstå föreningen som normalt har ansvar för vissa delar av ett badrum. Ytterligare ett badrum ger en ökad risk för skador för föreningen. Normalt kan nog föreningen bara kräva att alla installationer görs på ett sätt som är godkänt enligt säkert vatten och av försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Jag kan nog tänka mig en viss ersättning. Men 400 låter ju mycket. Verkar dock vara ett utgångsbud från ordföranden...
 
K klimt skrev:
Det finns några aspekter att beakta här. Du får läsa i stadgarna men normalt bestäms avgifterna utifrån andelstalen. Det krävs vanligen stämmobeslut på att ändra andelstalen. Så det är nog tveksamt om en inre ombyggnad ger skäl till avgiftshöjning. Samtidigt kan man förstå föreningen som normalt har ansvar för vissa delar av ett badrum. Ytterligare ett badrum ger en ökad risk för skador för föreningen. Normalt kan nog föreningen bara kräva att alla installationer görs på ett sätt som är godkänt enligt säkert vatten och av försäkringsbolaget.
Visst, ökad risk, men jag är väl ansvarig för ev vattenskador?
 
Det ska vara reglerat i stadgarna hur avgiften ska bestämmas. Så kolla vad som står där.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare och 1 till
  • Laddar…
D Daniel.Nybyggare skrev:
Visst, ökad risk, men jag är väl ansvarig för ev vattenskador?
Nja, ansvaret för skador är delat mellan medlem och föreningen , bestämmelser finns i stadgarna
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Avgiften skall vara kopplad till andelstalet. Om föreningen vill ha mer betalt för att du ansluter mera till stammen, så måste andelstalen ändras, en strulig och dyr process. Det som är lite värre är att föreningen kan neka dig att bygga ett extra badrum av just det skälet.

Men det är väldigt viktigt att en ev. avgiftshöjning kopplas korrekt till andelstalen.

Att ändra andelstal tolkas just nu av skatteverket, så att det kommer att lösa ut reavinstbeskattning för alla föreningens medlemmar. Vid ändringen av andelstal, upphör föreningen att existera, för att genast återuppstå med de nya andelstalen (enligt skatteverkets nya tolkning). Därmed anses alla ha sålt sina bostadsrätter, för att genast köpa dem igen, och beskattning löser ut.

Jag tror att det är rätt ovanligt att föreningen ställer den här typen av krav, tyder på en orutinerad/okunnig styrelse.
 
  • Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att ändra andelstal tolkas just nu av skatteverket, så att det kommer att lösa ut reavinstbeskattning för alla föreningens medlemmar. Vid ändringen av andelstal, upphör föreningen att existera, för att genast återuppstå med de nya andelstalen (enligt skatteverkets nya tolkning). Därmed anses alla ha sålt sina bostadsrätter, för att genast köpa dem igen, och beskattning löser ut
En fråga till hempularen. Jag har hört, dock ingen tillgänglig källa, att Skatteverket backat från denna bedömning, som kunde fått otroliga konsekvenser för föreningar där man gör mindre ombyggnader som leder till att nya andelstal behöver tas fram, så vet du om detta fortfarande gäller.

Ett tillägg i sak är att vissa föreningar tillämpar tillägg för ombyggnader, typ balkonger. Det bör väl finnas angivet i stadgarna om detta är möjligt. I så fall skulle man möjligen kunna ha ett tillägg även för extra badrum, i linje med det föreningen föreslagit här. Men nivån på beloppet är förstås en förhandlingsfråga.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Nivån är inte en förhandligsfråga. Det ska vara enligt stadgarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K klimt skrev:
Ett tillägg i sak är att vissa föreningar tillämpar tillägg för ombyggnader, typ balkonger.
Så är det i den här föreningen, alla som har balkong betalar 200 kr/månad i balkongtillägg sedan balkongerna gjordes större för drygt 10 år sen. Jag antar att ombyggnaden och avgiften beslöts i ett paket på ett årsmöte då.

Jag har inget minne av att det står något specifikt i stadgarna om det.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Nej, det är det jag tänker att det inte är så specificerat att det står på pricken i stadgarna, eller?
Så om det inte står nått i stadgarna om avgiftshöjning för extra toa?
 
Svårt att se resonemanget. Hade de varit för avsikt att möjliggöra en uthyrningsdel i lägenheten så kanske. Bara oreda med olika hyresnivåer och svårt att veta hur de ska hanteras vid uppräkning av hyran.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så är det i den här föreningen, alla som har balkong betalar 200 kr/månad i balkongtillägg sedan balkongerna gjordes större för drygt 10 år sen. Jag antar att ombyggnaden och avgiften beslöts i ett paket på ett årsmöte då.

Jag har inget minne av att det står något specifikt i stadgarna om det.
Det beror på att de köpt balkongerna tillsammans. Det är alltså en helt annan situation. Ingen av medlemmarna har byggt sin balkong själva, utan det togs upp nya lån, det togs in en entreprenör som byggde och nu betalar de som har balkong av på denna investering.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Daniel 109 har redan förklarat vad som gäller. Nytt badrum kräver iofs styrelsens tillstånd, men enligt Bostadsrättslagen 7 kap 7 § så får styrelsen inte vägra att medge tillstånd till det om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Ett till badrum är med största sannolikhet inte till påtaglig skada/olägenhet för föreningen.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.