Vi bygger hus, och huset är nu stomrest.
Elektrikerna är på väg in om några veckor.
Idag fick vi offerten på tillval el.

LED spottar i fönstersmyg: 2500
LED spot badrum: 1900/2500 (här har de tagit 1900 för LED i stora badrummet, men 2500 i det lilla. Det ska dock vara likadan spot i båda badrum!?!)
Tomrör ut på på baksidan: 1500
Uttag köksö: 2000 (här ingår INTE själva uttaget, ett pop-up uttag, utan alltså enbart installation)
Extra lamputtag i köket: 2000

och så fortsätter det

Totalt 80 000 EX MOMS.

Utöver det faktum att jag fortf inte förstår varför man ger exmoms priser till privatpersoner, samt att jag får en offert där man inte ens brytt sig om att summera kostnaden utan bara specat per moment, så tycker jag det låter lite dyrt?!?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi är i samma situation, stomrest hus och ska göra eltillval.
Fått offert på 2000 kr/st för fönstersmygspottar, 1500 kr för förberedelse för extra utebelysning, samt 5000 kr för LED-list under överskåp. Samtliga priser ex moms.

Fick förklarat att fönstersmygspottarna kostar så mycket för att de måste öppna väggen eftersom huset redan är på plats. Men hur man kan ta 5000+moms för en LED-list förstår jag inte...
 
  • Wow
matsgran
  • Laddar…
Jag tycker det är rena ockerpriser. Man bli så trött av att behöva stånga sig blodig hela j'vla tiden.

Känns inte helt rätt heller att installation av exakt likadana LED spottar kan kosta mellan 1500 och 2500 beroende på i vilket rum de ska vara?
Vad har man för makt som konsument i en sådan här situation egentligen? Kan ju knappast ta dit en annan elektriker...

Sen har vi fått vänta i 3 veckor på den här offerten, och elen ska installeras om två veckor. Cynisk som jag är så är jag säker på att de drar ut på det för att stressa in en i ett beslut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
L Lantzlaget skrev:
Fick förklarat att fönstersmygspottarna kostar så mycket för att de måste öppna väggen
Öppna väggen själv , dom kan inte säga något , det är åtkomst som ska vara , sen hur har dom inte med att göra . angående LEDlist ska den sitta under skåpen , finns färdiga längder som kopplas ihop inga märkvärdigheter att koppla in , sätt upp dom själv .
Klart det blir sura miner ,när dom inte får sälja , men en del tar hem på karusellen det som dom förlorar på gungorna , inget ovanligt och mest en praxis i nästan alla branscher för att få hem extra pengar
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vanligt att har man redan en el firma tex som i mitt fall som byggde på hel entreprenad så tar dom bra betalt för tillval, då man i praktiken inte har något val än att anlita dom eftersom det inte är så lätt att välja en annan. Så är det ofta, dom lägger sig lågt för att få grundjobbet, sen tar dom i på tillvalen.
 
  • Gilla
annahus och 2 till
  • Laddar…
R
Är inte riktigt hemma på om det går att anlita någon annan entreprenör för extra jobb och detaljer , kanske det inte går om det är en generalentreprenad eller som det kallas nyckelfärdigt
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
Mikael_L
R rävlyan skrev:
Är inte riktigt hemma på om det går att anlita någon annan entreprenör för extra jobb och detaljer , kanske det inte går om det är en generalentreprenad eller som det kallas nyckelfärdigt
Precis, det brukar vara där skon klämmer. Byggherren sitter fast i entreprenaden och kan inte anlita någon annan byggare eller elektriker eller rörmokare eller ...
innan entreprenaden är klar och överlämnad.

En guldsits för den som vill krydda på extra på priset på ändringar och tillval.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det framgår inte om offerten inkluderar material. Spottarna kan köpas väldigt billigt i Maos Rike men man vill kanske ha lite kvalite som inte flimrar eller lyser när det ska vara släckt, eller dör. Då kan det bli dyrare.

Jag tycker själv att elfirmor tenderar till ockerpriser och därför gör jag allting själv (jag kan det mesta men inte allt.)
Allt ändringsarbete är extra dyrt för då ska det tänkas extra, köpas individuellt mm. Hantverkaren lägger till en risk för det kan ta längre tid än vad det var tänkt (fast i ett nybygge borde detta vara en liten risk).
Eftersom du knappt ha ett val att anlita en annan så diskutera materialinköp med din elektriker.
Ett bättre val är att beställa på löpande faktura, då betalar man efter verklig tidåtgång, blir oftast billigare men kräver att du penibelt följer upp hur många gubbar som varit där varje dag och hur många timmar. Erfarna husbyggare gör det alltid.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det framgår inte om offerten inkluderar material. Spottarna kan köpas väldigt billigt i Maos Rike men man vill kanske ha lite kvalite som inte flimrar eller lyser när det ska vara släckt, eller dör. Då kan det bli dyrare.

Jag tycker själv att elfirmor tenderar till ockerpriser och därför gör jag allting själv (jag kan det mesta men inte allt.)
Allt ändringsarbete är extra dyrt för då ska det tänkas extra, köpas individuellt mm. Hantverkaren lägger till en risk för det kan ta längre tid än vad det var tänkt (fast i ett nybygge borde detta vara en liten risk).
Eftersom du knappt ha ett val att anlita en annan så diskutera materialinköp med din elektriker.
Ett bättre val är att beställa på löpande faktura, då betalar man efter verklig tidåtgång, blir oftast billigare men kräver att du penibelt följer upp hur många gubbar som varit där varje dag och hur många timmar. Erfarna husbyggare gör det alltid.
Jo det inkluderar material. Jag har fått produktbladen. Googlade lite, och spottarna för fönstersmyg kostar runt 199, spottar (riktbara) tll badrum ca 450 och fasadbelysning ca 400 (ink moms alltså). Så de tar runt 1300-2000 för endast installation/spotlight.

Jag har bett dem speca upp material och arbetskostnad för sig.

Sen att ta det som en löpande kostnad som någon nämnde är inte helt lockande. De har ju uppenbarligen bestämt sig för att göra sin marginal på det här bygget, och tar jag det löpande kommer de ju hänga runt där tills de fått ut de timmar de behöver, eller iaf skriva i fakturan att de gjort det. Att jag ska ta ledigt två veckor från jobbet för att sitta barnvakt åt ett par elektriker känns ju inte helt rimligt....
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Köp grejerna och installera själv. Det är svårt att misslyckas med 2-3 sladdar. Eller så väntar du tills dom är klar och anlitar någon annan firma.
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Vi byggde för 2 år sen nyckelfärdigt. priset vi betalade material och arbete var: fönsterspot 962:- takspot 1100:- datakabeluttag 1925:- det var samma pris oavsett om spoten satt i hallen eller badrummet. Elektrikern var jättebra. Det var hans chef som satte priserna som för övrigt vara fasta priser per enhet oavsett var de satt. Vi blev nöjda även om jag tyckte det blev dyrt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Vi byggde för 2 år sen nyckelfärdigt. priset vi betalade material och arbete var: fönsterspot 962:- takspot 1100:- datakabeluttag 1925:- det var samma pris oavsett om spoten satt i hallen eller badrummet. Elektrikern var jättebra. Det var hans chef som satte priserna som för övrigt vara fasta priser per enhet oavsett var de satt. Vi blev nöjda även om jag tyckte det blev dyrt.
Ja om du tycker det var dyrt så förstår du vad jag tycker om 2500 per spot!
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Självklart är det dyrt och saltat. Men det är du som väljer om du vill ha det eller inte.
Erbjud honom 60 ' inkl moms så har han fortfarande till sina Thailand-drinkar. Eller skit i det. Och låt en annan göra det efteråt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Självklart är det dyrt och saltat. Men det är du som väljer om du vill ha det eller inte.
Erbjud honom 60 ' inkl moms så har han fortfarande till sina Thailand-drinkar. Eller skit i det. Och låt en annan göra det efteråt.
Har nu skickat till två lokala fimor och frågar om offert på de tillval vi gjort, samt om de är tillgängliga vid tiden då el arbetet ska göras. Beroende på vad de ger mig för pris, så kommer jag erbjuda den första firman en liknande summa, annars säga att vi struntar i alla tillval.
 
H hajnor skrev:
Har nu skickat till två lokala fimor och frågar om offert på de tillval vi gjort, samt om de är tillgängliga vid tiden då el arbetet ska göras. Beroende på vad de ger mig för pris, så kommer jag erbjuda den första firman en liknande summa, annars säga att vi struntar i alla tillval.
Tänk på att avtalet (läs igenom) troligtvis inte tillåter dig att ta in någon annan att göra detta jobbet då huset inte är färdigt. Låt dem istället göra det efter ni fått nycklarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.