I så fall fungerar ju låset som det ska. Har du justerat slutbleckets justerläppar så mycket som möjligt för att göra det så smalt som möjligt? Se annan tråd för motsatt problem. Justerläpparna kan klämmas åt med polygrip eller så får du kanske använda dig av en hammare och skruvmejsel och knacka in dem så mycket som det bara går om redan bytt till 1487-1. Kompisen lyckades justera sitt 1487-2 tillräckligt med hammare och skruvmejsel när deras dörr inte ville stänga sig likt din.

https://www.byggahus.se/forum/threads/justera-listtryck.246505/
 
  • Gilla
magask
  • Laddar…
Men jag borde väl inte vilja ha det så smalt det går. Då har ju hakregeln mindre tid att slå ut.
Min tanke var att någon fjäder är sliten och den skickar inte ut hakregeln tillräckligt snabbt och den studsar mot den plana ytan på slutblecket och dörren öppnar sig.


L Linus1868 skrev:
I så fall fungerar ju låset som det ska. Har du justerat slutbleckets justerläppar så mycket som möjligt för att göra det så smalt som möjligt? Se annan tråd för motsatt problem. Justerläpparna kan klämmas åt med polygrip eller så får du kanske använda dig av en hammare och skruvmejsel och knacka in dem så mycket som det bara går om redan bytt till 1487-1. Kompisen lyckades justera sitt 1487-2 tillräckligt med hammare och skruvmejsel när deras dörr inte ville stänga sig likt din.

[länk]
 
Så länge fallen, de två nedersta delarna är under tryck mot slutblecket och förreglingen är intryckt så åker inte hakregeln ut. Först när fallen har "fjädrat ut" i slutblecket så kan hakregeln hoppa ut.

När dörren har ett högt listtryck så kommer fallen aldrig i läge för att fjädra ut när du "slänger" igen dörren. Däremot fungerat det bra om du stänger dörren lite mer normalt och kanske trycker till så att tätningslisten kläms ihop och fallen kommer ut i slutblecket.
 
Redigerat:
  • Gilla
viktorj
  • Laddar…
B
Jag satte 54mm fyrkantiga ventilationskanaler
 
Halloj

Har tummen mitt i handen (för att uttrycka det milt), men har trots allt lyckats installera utan större problem i vår dörr (5 år gammal).

Dock ett litet problem, låsets insida går precis emot emot dörrkarmen så det nöter lite lätt både på karm och lås, har försökt att skjuta in det så mycket som det går utan resultat. Några tips där?

Sen så skulle jag behöva slipa/knipsa av en del vredpinnen för att det ska fungera optimalt, skruvar jag åt insidan som sig bör så kan man knappt vrida på låset. Men jag vågar inte riktigt utan att ha en backup (den lilla var för kort). Kan man beställa en ny innan man börjar, just in case?
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
V viktorj skrev:
Har haft problem med att mitt lås inte vill skicka ut hakregeln och har länge trott att det beror på dörren. Har justerat allt och bytt slutbleck och har blivit lite bättre. Problemet kvarstår dock.
Känns som att när man stänger så hinner inte hakregeln fällas ut i tid innan tätningslisten puttar ut dörren.

Kan man smörja hakregeln med något?
Eller har folk någon annan ide?
Jag hade samma problem, slipade så hakregeln gick fritt, de är ju ändå dom undre som ska hålla dörren i stängt läge, är inte dom utfällda så går det inte att låsa.... eller tänker jag fel?
 
D dhanjel skrev:
Halloj

Har tummen mitt i handen (för att uttrycka det milt), men har trots allt lyckats installera utan större problem i vår dörr (5 år gammal).

Dock ett litet problem, låsets insida går precis emot emot dörrkarmen så det nöter lite lätt både på karm och lås, har försökt att skjuta in det så mycket som det går utan resultat. Några tips där?

Sen så skulle jag behöva slipa/knipsa av en del vredpinnen för att det ska fungera optimalt, skruvar jag åt insidan som sig bör så kan man knappt vrida på låset. Men jag vågar inte riktigt utan att ha en backup (den lilla var för kort). Kan man beställa en ny innan man börjar, just in case?
Om insidan på Yale Doorman går emot karmen så beror det på dörren/karmens utformning och det finns inte speciellt mycket justermån att flytta låset i sidled. Låshuset sitter ju där det sitter i dörren och tryckespinnen på in- och utsidesskylten behöver passas in för att pinnarna ska komma in i tryckesroddaren på låshuset.

Det finns väl med en extra vredpinne i förpackningen om du av misstag skulle kapa den för mycket? Yale i Norge har gjort en bra installationsvideo som visar installation i verklig miljö och där de ger en del värdefulla tips. Se särskilt i slutet på klippet för hur nödöppningsfunktionen bör testas.

 
  • Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
L Linus1868 skrev:
Om insidan på Yale Doorman går emot karmen så beror det på dörren/karmens utformning och det finns inte speciellt mycket justermån att flytta låset i sidled. Låshuset sitter ju där det sitter i dörren och tryckespinnen på in- och utsidesskylten behöver passas in för att pinnarna ska komma in i tryckesroddaren på låshuset.

Det finns väl med en extra vredpinne i förpackningen om du av misstag skulle kapa den för mycket? Yale i Norge har gjort en bra installationsvideo som visar installation i verklig miljö och där de ger en del värdefulla tips. Se särskilt i slutet på klippet för hur nödöppningsfunktionen bör testas.

[media]
Den ena var för kort från början, så vi har "förbrukat" den långa. Jag vill inte riskera att få den för kort och sen inte kunna låsa.
 
D dhanjel skrev:
Jag vill inte riskera att få den för kort och sen inte kunna låsa.
Medbringaren används inte för att låsa, den används endast om du skulle behöva göra en nödöppning inifrån i händelse av batterierna är slut. All låsning sker elektroniskt.

Se som sagt i slutet på klippet ovan hur du anpassar längden på medbringaren så att den blir rätt, se vid 10.10. Se sedan i slutet hur du säkerställer att funktionen nödöppning inifrån fungerar. 15.55.

Om vredet kärvar när du vrider på det, så kan du ju börja med att kapa medbringaren 1 enhet. Vredet ska av egen kraft fjädra tillbaka till vertikalt läge.
 
Redigerat:
M mnils skrev:
Har installerat vårt andra Doorman lås i huset så nu har vi både på entré och källare, båda har integration mot Verisure app men utan Verisure larm och nu börjar man verkligen undra vad som är så smart med detta smarta lås?

Första jag tänkte lägga in var att källardörren skall låsas automatiskt om den råkar vara olåst när man låser ytterdörren bortasäkert, borde ju vara en smal sak att lägga upp. Men icke det enda "smarta" man kan göra är att slå på/av automatisk låsning vid ett visst klockslag!

Det verkar inte heller gå att knyta en kod eller bricka till ett visst lås, utan allting gäller alla lås! Den enda begränsning man kan lägga in är vilka klockslag som den är giltig.

Är det jag som är korkad och inte begriper mig på deras webbapplikation eller är det Verisures gratistjänst som är kastrerad?
Har sectors integration och även där finns mycket att önska.
Om man larmar via app så låses även samtliga dörrar, men där slutar det smarta.
Larmar man via larmpanelen eller via något av låsen så låses inte den andra dörren. Borde vara enkelt att fixa
Bortasäkring finns inte ens på Sectorintegrationen
 
Kör idag tre doorman lås med integration mot verisure utan larm. Är väldigt besviken på det som de kallar verisure smart. Erbjuder i princip inga möjligheter till styrning förutom automatisk låsning vid vissa klockslag.
Jag såg på Yales hemsida att de har kommit med något som de kallar smart living. Jag har sökt både här och på Google men hittar inte så mycket om det. Hittar inga manualer som är något att ha och installerade appen för att se hur det såg ut men det gick inget vidare. Är det någon som vet mer?
I en drömvärld hade jag velat kunna styra eller åtminstone läsa låsstatus via min Fibaro HC2. Men bara en sådan enkel sak som att låsa alla lås när jag låser huvudentrén hade gjort mig glad.

https://www.yale.se/sv/yale/yalese/smart-living/
 
N NoOne2k skrev:
Kör idag tre doorman lås med integration mot verisure utan larm. Är väldigt besviken på det som de kallar verisure smart. Erbjuder i princip inga möjligheter till styrning förutom automatisk låsning vid vissa klockslag.
Jag såg på Yales hemsida att de har kommit med något som de kallar smart living. Jag har sökt både här och på Google men hittar inte så mycket om det. Hittar inga manualer som är något att ha och installerade appen för att se hur det såg ut men det gick inget vidare. Är det någon som vet mer?
I en drömvärld hade jag velat kunna styra eller åtminstone läsa låsstatus via min Fibaro HC2. Men bara en sådan enkel sak som att låsa alla lås när jag låser huvudentrén hade gjort mig glad.

[länk]
Du måste ju till att börja med koppla ihop din Yale Doorman med en modul & Yale Smart Hub, fungerar på ungefär samma vis som Verisure. Låset kan bara prata med "omvärlden" genom att du integrerar det med en befintlig lösning som erbjuder den möjligheten. Finns ju nämnt övergripande på länken i ditt inlägg hur man i 3 steg skapar sitt Yale Smart Living där huben är "hjärtat", appen kan du ju bara använda om du har fixat de första stegen.

Tror inte Yales egen lösning kommer vara så mycket bättre än Verisure är, enda fördelen är väl att du slipper en månadskostnad om du önskar ha några larmkomponenter knutna till systemet.

Låskompaniet har ofta lite mer kompletterande info om Yales produkter än vad som går att finns på Yales egen sida (som oftast kunde vara bättre).

https://www.laskompaniet.se/product/yale-smart-hub-smart-living
 
L Linus1868 skrev:
Du måste ju till att börja med koppla ihop din Yale Doorman med en modul & Yale Smart Hub,
Det förstår jag med, installerade dock appen för att se om det fanns något "test eller demoläge".

Tycker det är lite underligt att det är så dåligt beskrivet om vilka funktioner som finns.
 
N NoOne2k skrev:
Kör idag tre doorman lås med integration mot verisure utan larm. Är väldigt besviken på det som de kallar verisure smart. Erbjuder i princip inga möjligheter till styrning förutom automatisk låsning vid vissa klockslag.
Men bara en sådan enkel sak som att låsa alla lås när jag låser huvudentrén hade gjort mig glad.

[länk]
Har du integrerat dina Yale Doorman med Verisure så kan du faktiskt låsa alla dörrar samtidigt. För att göra det så håller du in * länge så att du får en andra signal från låset i samband med att du låser och "larmar på" (även fast du inte har något larm). Systemet kommer då låsa alla andra övriga dörrar som är stängda.

Så * användarkod * när du ska låsa, så låses alla dörrar. Du kommer samtidigt höra att Yale Doorman säger "Larmet tillkopplat". När du sedan låser upp säger det "Larmet frånkopplat" när du låser upp en av dörrarna. Detta fungerar även om du inte har larmet. Det funkar i alla fall på mina två dörrar i dagsläget och jag har inte heller något larm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Installerade idag vår andra Yale doorman. Denna gången ett V2 som legat ett tag.

Låset sitter nu i dörren, men den vill inte låsa...
Hur ser jag enklast om det är upp, ner höger vänster som blecket skall flyttas? För jag förmodar att det är d som är problemet! Regeln åker ut som den skall om jag trycker in den översta "skidbacken"

En annan sak, när man trycker in koden för att låsa upp (jag har låsreglen ute när jag testar), så bekräftar den upplåsningen med "fel ljud". Den lyser grönt på insidan och upplåst lampan lyser på utsidan, men den låter precis som om man tryckt fel kod (om man jämför med vårt andra doorman lås). Vad kan vara felet? :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.