L
Ett tips till. Se till att ta upp vart PEM-slangen ska in i huset så det blir en ordentlig indragning under mark utan otrevliga/undermåliga/fula kabelskyddsrör på fasad som kommer att vara i vägen för all framtida underhåll av huset. Om du tar kommandot från början så slipper du enkla hafsverk, vilket man kan förvänta sig av en fiberentreprenör pga brist av tid/pengar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med tanke på omständigheterna är de nog bara glada om du gör grävjobbet själv. Du har inga befintliga rör som de kan trycka i ducten i? Den kan ju samförläggas med en befintlig elkabel om det finns plats i röret.
Det ska man helst undvika att lägga fiberduct i kanalisation tillsammans med el och inte säkert att fiberleverantören/entreprenören godkänner det. Sedan finns det material som har den lösningen men rent generellt så ska det undvikas.
 
L Lenza skrev:
Ett tips till. Se till att ta upp vart PEM-slangen ska in i huset så det blir en ordentlig indragning under mark utan otrevliga/undermåliga/fula kabelskyddsrör på fasad som kommer att vara i vägen för all framtida underhåll av huset.
Att tänka på om du går in under mark och du vill få utrustningen placerad en våning upp är att du själv måste ombesörja håltagning/kanalisation till övervåning utifrån att entreprenören ofta inte vill/får borra genom bjälklag.
Och även var du senare placerar din router och lösning för trådlös kommunikation.
Sedan är det inte så dramatiskt att få ett kabelskyddsrör utvändigt, det fungerar bra i 99% av installationerna och kan målas så de knappast syns.;)
 
Redigerat:
L
Självklart måste man som fastighetsägare själv göra håltagningen om det är under mark. Men eftersom TS verkar vara likasinnad med mig så kommer inte det duga att få ett hafsverk med skyddsrör utanpå fasad. Oftast skylls det på risk för läckage, men vet man vad man gör är det ingen risk att gå under mark.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Självklart måste man som fastighetsägare själv göra håltagningen om det är under mark. Men eftersom TS verkar vara likasinnad med mig så kommer inte det duga att få ett hafsverk med skyddsrör utanpå fasad. Oftast skylls det på risk för läckage, men vet man vad man gör är det ingen risk att gå under mark.
Hos mig tog de hål under mark in i krypgrunden och drog ca fem i krypgrunden och sedan ut i hallen under trappan där fiberomvandlaren sitter. Inkluderat i deras fastpris samma för alla i området. Glad slippa skyddsrör och synlig dragning.
(ville att de skulle dra ända till mitt teknkskåp som sitter i tvättstugan vilket hade inneburit längre sträcka samt passera 30 cm betongvägg två ggr, så där gick gränsen ..)
 
J
L Lenza skrev:
Självklart måste man som fastighetsägare själv göra håltagningen om det är under mark. Men eftersom TS verkar vara likasinnad med mig så kommer inte det duga att få ett hafsverk med skyddsrör utanpå fasad. Oftast skylls det på risk för läckage, men vet man vad man gör är det ingen risk att gå under mark.
Nu kanske du inte bara svarade på AndersS inlägg ovan, men han syftade på håltagningen mellan våningarna, inte in genom sockel/yttervägg.
Sedan får man även ta in i beräkningen att nätägaren inte bjuder på obegränsat med fiberlängder inne i huset, men det brukar lösa sig om man själv har förberett så att det förenklar för teknikerna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Självklart måste man som fastighetsägare själv göra håltagningen om det är under mark. Men eftersom TS verkar vara likasinnad med mig så kommer inte det duga att få ett hafsverk med skyddsrör utanpå fasad. Oftast skylls det på risk för läckage, men vet man vad man gör är det ingen risk att gå under mark.
Håltagning i t.ex. källarvägg under mark kan entreprenören utföra och även enklare tätning med t.ex. silikon kring ducten, däremot tar du som fastighetsägare ansvar om det senare skulle ske inträngning av vatten och om man önskar en mera omfattande tätning. Har man isolerat grund/källarmur och annat tätskikt, tillsammans med markduk, så bryter man den kedjan och då åtgärdar fastighetsägaren.
Det jag avsåg med håltagning som fastighetsägaren själv måste utföra är i bjälklag, här brukar man vara mycket restriktiv utifrån att det i princip är omöjligt att garantera var man hamnar och att det löper värmerör, etc.
Och har man speciella krav går det alldeles utmärkt att själv förbereda med kanalisation in i huset och vidare efter överenskommelse med de flesta entreprenörer så att utförandet blir på sådant sätt att det inte uppstår problem när fiberduct ska dras in, fiber ska blåsas och att utrusning kan monteras. Då får man det precis som man själv önskar och båda parter brukar bli nöjda.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Sedan får man även ta in i beräkningen att nätägaren inte bjuder på obegränsat med fiberlängder inne i huset
Är detta ett problem i praktiken? Hos mig sa det att "min" fiber var runt 950 meter lång och då borde några meter hit eller dit inne i huset kvitta kan jag tycka.
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Är detta ett problem i praktiken? Hos mig sa det att "min" fiber var runt 950 meter lång och då borde några meter hit eller dit inne i huset kvitta kan jag tycka.
Nej, det är sant. Materialkostnaden är fullständigt försumbar. Det är mer arbete i fastighet som kostar, att ta sig fram till fiberuttagets placering, klamring etc. Helst vill man sätta uttaget på insida yttervägg. Minskar även risk för fiberskador i framtiden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är detta ett problem i praktiken? Hos mig sa det att "min" fiber var runt 950 meter lång och då borde några meter hit eller dit inne i huset kvitta kan jag tycka.
Det viktiga är att de som blåser fiber, om det görs i lösning med utomhusducten fram till husvägg, vet om att fibern inte ska termineras innanför väggen utan gå vidare t.ex. i inomhusduct som skarvas på med tätning så att man blåser extra meter fiber som räcker fram till termineringspunkten som ofta är en fiberdosa.
Normalt lämnas några meter fibersling så räcker inte den till måste man blåsa ny fiber, viktigt att det noteras vid projektering av installation. Nödlösning kan bli att man sätter en skarvdosa om det är lång och/eller svårblåst fiber.
 
A AndersS skrev:
Det ska man helst undvika att lägga fiberduct i kanalisation tillsammans med el och inte säkert att fiberleverantören/entreprenören godkänner det. Sedan finns det material som har den lösningen men rent generellt så ska det undvikas.
Varför skall det undvikas?
 
Tack för alla fina inlägg, jag lär mig vartefter.

Tex vad betyder "termineras innanför väggen utan gå vidare t.ex. i inomhusduct "?

/W
 
J
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Tack för alla fina inlägg, jag lär mig vartefter.

Tex vad betyder "termineras innanför väggen utan gå vidare t.ex. i inomhusduct "?

/W
Att man sätter fiberuttaget/dosan direkt innanför väggen. Då lämnar man inte mer än en liten snutt med fiber utanför. Ska den vidare behöver man lämna en längre slinga så att den kan dras vidare i en duct inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.