Här kommer en bild med den grymma cementblandaren! Smidig på alla sätt!
Person använder en gul cementblandare utomhus vid en byggplats med en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dålig på uppdatera, men vi har varit uppe en gång till sen senast.
Har skruvat 45x195 stomme. Vet inte hur jag räknade men har typ lika mkt kvar som jag använt. Får se om jag hittar på något roligt med det som är kvar, kanske takstolar till attefallaren?
Person som bygger en trästomme till en tillbyggnad intill ett rött hus, med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person på taket av en halvfärdig byggställning med presenning och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick jag hybris och tänkte att va fan man ska ju sätta upp dörren. Så den kom upp men utan handtag:) Är ganska säker på att det inte är rätt ordning:)
Nyinstallerad vit ytterdörr utan handtag i en trästomme för en byggnad med synlig råspont och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbygge med trästomme och en monterad dörr, presenning som tak och synlig råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även upp råspont, en rejäl presenning var nog en av de bästa investeringarna bygget har sett:) Det regnar en del och vädret är ombytligt i fjällen:) :)
Takstomme med nyuppsatt råspont och presenning längs kanten på ett byggprojekt i fjällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelrännan fick förstärkning med låt i skarven, lite olika bud om på vilken sida pappvåden den skulle vara. Några säger att plåten ska vara på råsponten och andra annat. jag tänkte att om det blir kondens på under sidan av plåten så är det bättre att det är en våd papp under plåten. Sen la jag pappen ovanpå plåten i skarven. Sen blir det ränndalar ovanpå där.
Taktäckning under arbete med råspont och vattentätt svart underlag på en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fotplåt med en våd underst.
Tak under konstruktion med nyplattade träreglar och delvis utrullad takpapp, samt vinkelrännans förstärkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så skönt när all papp är på! Då är det ju "tätt" :)
Däremot så behöll jag pressen på nu till nästa vecka då jag ska upp och lägga plåten.
Har läktat redan men tog ingen bild.
Utan pressen så kom det in så mkt regn i stommen och golvet, saknar ju hängrännor..
Person som arbetar på tak med osynligt landskap och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
Jippi, skalet blev klart efter sista vändan upp till stugan.

Panel uppe, målad hos leverantören en gång, får måla en gång till nästa år:)
Renoverad stuga med ny panel, provisoriskt staket av spillvirke och grusad gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knutbrädor och vindskivor på, blev en himla skillnad, ombonat liksom!
Nybyggt stugskal med träpanel, knutbrädor och provisoriskt staket, ligger bredvid äldre byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grusat gången framför. satt upp ett provisoriskt staket av lite spillvirke:)
Nybyggt trähus med färdigmålad panel, provisoriskt staket av spillvirke, och grusad gångväg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat invändigt, mkt isolering blev det, helt klart det mest välisolerade rummet i denna stuga:)
Rum under renovering med grönt isoleringsmaterial och virke, oavslutat med byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lagt golvgips på spånskivor.

Nästa steg är att ta dit en elektriker som ska lägga golvvärme och annan el i utrymmet.

Men han får åka dit själv och sen nästa gång vi åker upp får vi flyta golvet och lägga klinker :)
Och sätta upp fönster såklart.
 
Va dåligt av mig att inte uppdatera:)

nov-dec 2016
Jag fick upp en elektriker som la golvvärme och drog elen . Två besök, typ 8000 kr inkl material.
Så såg det ut innan han hade varit där.
Ej renoverat innertak med synlig isolering och träreglar före elektrikerbesök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverad inomhusmiljö med öppet väggavsnitt, utspridd elinstallation och arbetslampa på en tom kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en stuga under renovering med exponerade träbjälkar och synliga elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt nyår 2016-17.
Jag flytspacklade golvet efter elektrikern varit där och efter det plattsättning, blev höganäs grå med väldigt mkt friktion (när man snubblar in med pjäxor o grejer vill man ha fäste).

Jag spikade även panel, rustik vitvaxad, den var nog lite för sträv om man lutar sig mot väggen, den hade varit bättre i taket där jag tog vanlig råspont. Tvärtom hade alltså varit bättre:)

Lister och sånt åkte upp, tog skugglist med en fyrkantslist i hörnen, fick aldrig ihop geringen utan hörnlisten... och fy fan va jag provade, men tyckte det blev bra ändå med hörnlist. Jag körde med batteridriven dykertpistol som jag hyrde, gick så jäkla bra!

Målade även den pyttelilla innerhallen, den som var original alltså, fy fan man undrar var tidigare ägare förvarade ALLA kläder för alla 8 personer som kan sova i stugan...

Tyvärr så var jag så jäkla het på jobba så jag tog inga bilder mellan alla stegen utan blev dessa bilder som sambon tog när allt var klart. Byggde egna bänkar oxå av 45x45 som jag betsade i samma färg som takbjälkar och sen la jag ekskiva på. Anpassade höjden så man får in skoterstövlarna och pjäxor :) Gjorde även egna hatthyllor i samma färgtema.
Renoverad hall med grå klinkergolv, vitmålade panelväggar och hemgjord betsad bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett renoverat kapprum med rustikt mörkt trägolv, vitvaxad panel på väggarna, kopparstänger för hängande kläder och hyllor, och egentillverkad bänk och hatthylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med vitvaxad panel, grå klinker, hatthylla och träbänk mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med Höganäs grå klinker, vitvaxad panel och egenbyggd bänk för skoterstövlar och pjäxor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev väl helt klar med detta sommaren 2017. Har även fixat en mer permanent lösning av staketet vid trappan.
Om jag hittar några nya bilder så lägger jag upp dom! (y)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vad kul! Gissar att detta gjorde den snörika vintern lättare? Är det slut på projekt nu eller har ni fler planer? Vi fick igenom vårt bygglov nu i vår. Komimilla börjar med barnarbete i början augusti sedan blir det till att åka upp och snickra all tid man får loss.
 
I september 2017 så började nästa projekt runt stugan. En attefallare 25kvm med vedeldadbastu, relax, och skotergarage.
Hela budgeten är 130 000 kr, jag trodde inte det skulle bli så dyrt men nu har jag ca 10 000 kr kvar för utgifter så det är mer av ett utfall än en budget:)
Budget/utfall fördelning ser ut såhär:
Tak - 17 000
Basturum - 23 000
Relax - 5000
Skotergarage - 2500
Fasad, fönster etc - 9500 (fönster 7800kr)
Stomme - 69 000 (50k för planktimmer+montage, isolering, takstolar)
EL - 12 000 kr (Väntar första fakturan där, budget 8000 för det jobbet)

Det började med att jag beställde en färdigstomme i planktimmer 70x160. Med montering så gick allt på ca 50 000kr. Såg ut såhär i mörkret.

Person i orange jacka framför en nyligen uppförd stomme av en attefallare i kvällsmörker, med snö runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag har stugan i en skidbacke så kan jag inte köra ända till husknuten så jag hade redan på hösten köpt på mig material :rofl:

Nov-Dec 2017:
Råsponta taket och golvet i garagedelen.
Få upp reglar till skiljeväggarna
Person i arbetskläder på taket av en nybyggd attefallare i skymningen, med snötäckt mark och trädstammar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar på ett träkonstruktionsprojekt med synliga takbjälkar och en fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörvy av en nybyggd attefallare med träväggar och takbjälkar, dörröppning i förgrunden, och snöigt landskap samt en röd stuga synlig genom dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attefallshus under konstruktion i vinterskymning med synlig timmerstomme och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag hade råspont på taget så kunde jag täcka det med presenning, den låg kvar till jag papprade taket under påsken.

påsken 2018
Hyrde en pappspikpistol så det gick väldigt smidigt att lägga papp!
Det var vääldigt mkt snö så några ställningar på ena sidan var hel onödigt :D
En halvfärdig byggnad i timmer under kvällshimmel, omgiven av snö, med stegar lutade mot fasaden och en täckpresenning till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


juni 2018
Under konstruktion av attefallshus i trä med öppet yttre ramverk, stegar och byggmaterial synliga omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åkte upp själv och planen var att hinna med väldigt mkt, men ack man var för optimistisk.
Jag ville bli klar med taket, blev bara läktad.
Ville bli klar med väggarna invändigt och golv, blev bara golv i båda utrymmen, relax och bastu. och nästan två väggar i bastu.
Hade helt glömt bort momentet med att sätta upp bastufolie, det tog tid... sen var det ju inte isolerat så det tog ju sin tid, fixa med trossbotten tog oxå sin tid... :)

Körde på kärnfurutrall 28x120 i bastu
Delvis byggd träramp med kärnfurutrall i en bastubyggnad, synliga reglar och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spontatgolv 28x120 i relaxen, får se hur mkt dom torkar i sär men känns som att det kommer göra det, får vänta med lasyren ett tag till :) Tänker mig Herdins Pärlgråa golvlasyr.

Fick hjälp av grannen att lyfta in aggregatet
Nyinstallerad vedeldad bastuaggregat inne i en stuga under konstruktion med synliga timmerreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och de två fönster 12x13, ett i relax och ett i bastu.
Nybyggd attefallare med träfasad, två fönster och omonterad dörr under konstruktion i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev klar med ena fönsterväggen.
Inredningsarbete i en stuga med verktyg på golvet och blick mot naturen genom ett nyinstallerat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


byggde ett fönster, hade fått tag på en 3-glas kassett på ca 4x12 som jag byggde en karm till. Hade inga fancy verktyg utan bordssåg och kapger fick duga, blev OK.
Jag gjorde först en ritning i sketchUp hemma, måtten blev inte exakt så men typ.
Jag klöv en 45x120 till 45x58, den fick vara på insidan (B)
och sen klöv jag en 38x70 som fick bli utsidan (A).

Teknisk ritning av en fönsterkarm konstruerad av planktimmer med specifika måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag limmade och skruvade ihop delarna. Blev lite rädd att limmet inte skulle räcka så jag skruvade även rakt igenom på framsidan, blev ju lite fult men syns ju bara på nära håll när jag målade över skruvhuvudena.
Träkarmkonstruktion under byggnation i soligt landskap med verktyg, klämmor på träbitar, och en stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en liten tankevurpa så måtten på undre insida blev liiiiite kort men det gömmer jag bakom foder så det löser sig:)

Målade karmen
Nybyggd vitmålad fönsterkarm på arbetsbockar inuti ett rum med synligt byggmaterial och vedstack i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag satte fast tätninglist på insidan, den som kassetten vilar på, den är 20mm. Sen la jag på kassetten, blev bra fick justera lite med distanser som jag fick av glasmästaren som hjälpte mig med alulisten (gick på typ 240kr för 1300mm lång alulist med fästklossar).
Nyinstallerat fönster med tätlist och aluminiumlist, synligt mot en träarbetsbänk och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vitmålad fönsterkarm med tre-lags glas upplagd på en bock inne i en stuga under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir ju aldrig perfekt så det var bra att ha lite olika storlekar på distanserna så man kan passa in det "svarta" på rutan med karmen.

Sista momentet var ju alulisten och de vitmålade kvartslisterna som jag fäste med dyckertpistolen. Boom! klart!
Hembyggd fönsterkarm med treglasfönster och synliga skruvhuvuden, färdigmonterad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsprocess av ett 3-glas fönster med synlig tätninglist och placerade trädistanser. Reflection of the sky is visible in the glass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppsatt
Attefallshus under byggnation med träfasad och synligt takarbete, intill en röd stuga och med skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lärdomar:
Allt tar längre tid, den tiden jag trodde det skulle ta var typ om alla brädor var färdigkapade, låg i rätt ordning etc. Sen ska det funderas och klias i huvudet ett tag, man ska äta lite. Man ska plocka fram och undan saker bla bla bla.


Nästa gång om två veckor blir det all-in på taket och skorsten med en polare.

Finns en lång to-do lista såklart om man blir klar i förtid :)

Det ska bland annat byggas garagedörrar, bygga ihop trall med trädäcket, målas, klä in plintgrunden, etc etc etc:crysmile::rofl::crysmile::beer:
 
  • Attefallshus under konstruktion med naturen i bakgrunden, material och stege synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
marla32 och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Vad kul! Gissar att detta gjorde den snörika vintern lättare? Är det slut på projekt nu eller har ni fler planer? Vi fick igenom vårt bygglov nu i vår. Komimilla börjar med barnarbete i början augusti sedan blir det till att åka upp och snickra all tid man får loss.
Ja stor hall är så skönt! Golvvärme oxå oj oj perfekt:ok:
nya projekt men sen är det nog paus! Lite småfix bara. Vill få igång bastun till vintersäsongen. Men får dra upp när tid ges. Vi har flyttat från Sthlm till Rättvik så vi har halva vägen nu bara:p
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Perfekt! Det är lite drygt sitta och köra sthlm-tänndalen ofta när man vill hinna med saker den lediga tid man har. Men så får det bli för oss.
 
  • Gilla
Jonas Kenntoft
  • Laddar…
Dags att uppdatera
Var uppe för någon helg sedan och hade tur med vädret så jag kunde måla färdigt utsidan!
Blev faktiskt helt klar med utsidan förutom någon form av inklädning av plintgrunden och det känns kanon inför vintern. Fick till ett litet trädäck och trapp samt ramp till skotern. Elektrikern är klar också!

I bastun så fixade jag med bastulavar i asp. Är nöjd med övre laven men undre ska jag kapa o fästa. Dom blir i smalaste laget men är ju främst för fötter:)
Ska även klä in lavarna med abachi som jag hittade på vinden hemma:)

I relaxen/omklädningsrum så saknas golvlister, taklister och jag ska måla golvet med herdins golvlasyr i pärlgråkulör.
Sen på med deras ultramatta lack!

Ska eventuellt upp i helgen och då hoppas jag på att basta!
Nymålad röd stuga med vit dörr, fönster, nybyggt trädäck, trappa och ramp under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad röd stuga med vitt fönster och dörr, trätrapp och trädäck, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad stuga med röda väggar och svart tak, omgiven av natur med nybyggt trädäck och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett oinrett rum med träväggar och fönster som visar landskapet utanför, liten stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en bastu med träbänkar och en Harvia bastuugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad röd stuga med tillhörande trädäck, trappa och skoterramp under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd bastu interiör med ljusa träväggar och lavar mot naturbakgrund sett genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marla32 och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat och snyggt bygge! Tänndalen är trevligt, blir återbesök i december igen.
 
  • Gilla
Jonas Kenntoft
  • Laddar…
Snyggt, hur ser "skotergaraget" ut? Hur hanterar du snön som smälter av den sen?
 
Snyggt! Kul att se eget fönster, funderar på att köpa en kasett och bygga egen karm för att få ner kostnaden till vår stuga så kul att se exempel!
 
Trevligt projekt. Många tummar upp. men här tog det slut. ;) Vad har hänt och vad händer framgent?
 
S johd01 skrev:
Snyggt, hur ser "skotergaraget" ut? Hur hanterar du snön som smälter av den sen?
Hej
Hittade ingen bild på skotergaraget tyvärr :) har två hängrännor med stuprör som leder vatten från taket men det blir en del smältvatten från omgivningen men inget åker under huset iaf! Under altanen är det dock en del.
 
J jockelw skrev:
Trevligt projekt. Många tummar upp. men här tog det slut. ;) Vad har hänt och vad händer framgent?
Hej.
Just nu händer inget haha.
Jag ska upp och måla staketet till trappan och även försöka bygga 'kjolpaket' till husen för att snygga till det samt skydda! Ska även byta altandörr! Bifogar en bild på bastun. Invigdes ju 2018 hehe.
 
  • Interiör av bastu med vedeldad Harvia-aggregat och träbänkar, belysning ger skuggspel på väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.