Hej

Nu kommer fibergrävarna för att prata och lägga upp arbetet, gissar jag.
Detta har jag inte varit med om förut, och då jag har en bergig tomt är det svårt att gräva ner fibern.
Det enda ställe som går att gräva på är min väg, men där går avlopp lokaltelefon elledningar, täckdiken vattenslangar och planerade balknedgrävningar för grindar i grindhålet.
Kort sagt så finns ingen lämplig väg att gräva, och då blir jag orolig för ökade kostnader.

Vad har jag att vänta mig från fibergrävarna?
Kommer de tvinga mig att få fibern nedgrävd i min väg bland alla min befintliga kablar, slangar och rör?
 
Fiber-ducten behöver visserligen inte ner speciellt djupt... avlopp borde tex ligga på betydligt större djup.
 
Det finns kanske möjlighet att dra den i luften i gamla telefonstolpar?
 
J
Tvinga dig vet jag inte men om det inte går att schakta med rimliga kostnader blir det ju ingen fiber. Att du i framtiden vill gräva ner stolpar blir ju svårt för entreprenören/nätägaren att ta kostnad för. Det går ju alltid handgäva hålen i framtiden och baxa undan fiberducten då men finns ingen plats alls sätter ju verkligheten käppar i hjulet. Eller marken då.
 
Hos mig hade dom redan planerat att dra luftledning då jag hade befintlig telefontråd.
Jag grävde ner rör själv för att slippa den.
 
J Jocke Best skrev:
Tvinga dig vet jag inte men om det inte går att schakta med rimliga kostnader blir det ju ingen fiber. Att du i framtiden vill gräva ner stolpar blir ju svårt för entreprenören/nätägaren att ta kostnad för. Det går ju alltid handgäva hålen i framtiden och baxa undan fiberducten då men finns ingen plats alls sätter ju verkligheten käppar i hjulet. Eller marken då.
Jag skall ner med en 6 meter lång betongbalk för att binda ihop grindstolparna och dra el mellan stolparna vid samma tillfälle.
Nu ska ju balken ner långt, så om jag är där först finns en möjlighet.
Jag tycker definitivt att jag kan neka att gräva ner fiber i min väg som korsas av mina anläggningar, är inte sugen på att blanda in andra i min väg/grusplan.
 

Bästa svaret

Du kan självklart neka vad man föreslår för schaktväg men risken är att man då erbjuder dig att kostnadsfritt häva avtalet, vilket händer vid enstaka tillfällen när man inte kan hitta en acceptabel väg in till huset. T.ex. asfalterad skaftväg som tillhör fastigheten och som kan vara 40-50 m där asfalt måste skäras, där fastighetsägaren ansvarar för att återställa ytskiktet.
El och VA ska ligga djupare så det ska inte vara några problem.
Och du får hjälpa till med lösningen, det är två parter en som vill leverera fiber och du som vill ha fiberanslutning.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L
Du har inte angett hur lång grävsträckan är. Om jag vore du skulle jag med mina krav på intrång i väg och ev. grindbalkar etc. Kräva att få lägga en egen kanalisation på egen fastighet. Då vet du med säkerhet att du får som du vill. Om du lägger en kraftig PEM-slang blir det sannolikt väsentligt bättre ur avgrävningsrisk. Detta tar aldrig en fiber entreprenör hänsyn till. De kommer ju inte att stå för en framtida avgrävd fiberdukt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Nu kommer fibergrävarna för att prata och lägga upp arbetet, gissar jag.
Detta har jag inte varit med om förut, och då jag har en bergig tomt är det svårt att gräva ner fibern.
Det enda ställe som går att gräva på är min väg, men där går avlopp lokaltelefon elledningar, täckdiken vattenslangar och planerade balknedgrävningar för grindar i grindhålet.
Kort sagt så finns ingen lämplig väg att gräva, och då blir jag orolig för ökade kostnader.

Vad har jag att vänta mig från fibergrävarna?
Kommer de tvinga mig att få fibern nedgrävd i min väg bland alla min befintliga kablar, slangar och rör?
Vad hade du tänkt dig då?
Om ni nu ska diskutera saken så ör det ju bra att komma med ett förslag...
Om entreprenören gräver så ansvarar de väl för att inte skada övriga installationer!?
 
Jag hade liknande situation. Det blev grävt bredvid min väg där det gick och i kanten på vägen halva sträckan. Asfalten var upp till mig att återställa. Har du grus är detta ett litet problem .
Vill du inte gräva upp din väg och det är bergiga är ett (dåligt) alternativ att dra i slang klammad i berget.
Att det går annat under din väg spelar väl mindre roll, det är de som gräver som ser till att de inte förstör något.
 
F Freddy_kruger skrev:
Vad hade du tänkt dig då?
Om ni nu ska diskutera saken så ör det ju bra att komma med ett förslag...
Om entreprenören gräver så ansvarar de väl för att inte skada övriga installationer!?
Absolut, håller med, dessutom har jag en grävmaskin så jag hoppas på en pragmatisk lösning.
 
Om du lägger en PEM32 och sedan tar foton på hur den är lagd så blir alla parter nöjda. Foton är bra för dig och kanske vill fiberleverantören ha dem om de dokumenterar dragning.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du lägger en PEM32 och sedan tar foton på hur den är lagd så blir alla parter nöjda. Foton är bra för dig och kanske vill fiberleverantören ha dem om de dokumenterar dragning.
Tror du att det är så?
Jag är extremt problemlösningsorienterad och suger i mig de tips ni har.
Jag vill förhindra framtida problem och har en massa ideer om vad jag ska gräva ner, och vill då inte ha något som hindrar.
Bor ju som sagt på berg och det har alltid ställt till det :)
 
  • Hus byggt på berg med trappor och stenpartier som integrerade element i landskapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu känner jag inte din fiberleverantör och entreprenör. Men entreprenörerna brukar ofta ha någon form av fastpris från beställaren (finns olika former och t.ex. med ÄTA) och får man en färdig PEM32-slang nedgrävd där man bara kan mata in fiberduct så brukar man inte bråka så mycket. Man gräver fram till tomtgräns där du lämnat PEM32an. När ni har projekteringsmötet kommer ni överens om hur PEMslangen ska läggas så brukar det vara lugnt, vissa entreprenörer lämnar även slang som ska användas som kanalisation men då oftast lite mindre dimension t.ex.16 mm lite beroende av vilken fiberduct de använder. Så ge förslag på att du själv läger ned på din fastighet och fråga hur man vill få det utfört och om de kan tänks sig leverera material, Däremot kan du inte räkna med att få det till lägre pris ;) men du får det istället precis som du vill.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Absolut, håller med, dessutom har jag en grävmaskin så jag hoppas på en pragmatisk lösning.
Med tanke på omständigheterna är de nog bara glada om du gör grävjobbet själv. Du har inga befintliga rör som de kan trycka i ducten i? Den kan ju samförläggas med en befintlig elkabel om det finns plats i röret.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.