Hej

Söker en billig bra torktumlare.
Max 4-5000:- (helst billigare).
Skonsam mot kläder mm.
Är är i familjen. Två vuxna, två småbarn.

Någon som har något bra tips?
 
Detta är jättesvårt.
Stor eller liten tvättstuga. I en liten tvättstuga är det bara värmepumpstumlare som fungerar. Kondenstumlare värmer upp rumsluften och sedan kondenserar ingenting när man suger in varm rumsluft.
Jag har en Bosch, den har fungerat bra, men den ligger nog i övre ändan av din budget.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Medelstor tvättstuga. Ca 9 kvm.

Tänker mig kondenstumlare. Men vill ju inte få en bastu på köpet.
 
BirgitS
Råd & Rön testar många torktumlare och man kan köpa testresultaten för ung. 50 kr om man inte är prenumerant.
 
A A.G skrev:
Medelstor tvättstuga. Ca 9 kvm.

Tänker mig kondenstumlare. Men vill ju inte få en bastu på köpet.
M,an kan ju ev. ha dörren öppen eller på glänt när tumlaren kör, så får du nytta av värmen i andra rum.
 
  • Gilla
A.G och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
M,an kan ju ev. ha dörren öppen eller på glänt när tumlaren kör, så får du nytta av värmen i andra rum.
Det kan vara smart, men är svårt om tumlare står "mitt inne" i en bostad. Vår kondenstumlare inne i ett badrum är klart störande med öppen dörr men ok med stängd dörr. Det är säkert bättre om man har en separat tvättstuga litet mer perifert. Vi tänker köpa ny tumlare och de flesta argumenterar för värmepumptumlare. Jag är litet rädd att det blir tekniskt mer komplicerat, men försäljarna håller inte med. Har aldrig haft värmepumptumlare och är nyfiken på er som har erfarenhet
 
Står i en källare med öppen dörr.
 
I så fall är nog en kondenstumlare utmärkt, ger ju spillvärme till källaren
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Frågan är bara vilken prisklass och fabrikat.
 
j.f.s
Har en Siemens WT46W248DN sen 2014. Den går flera gånger i veckan. Tre barn här i åldrarna 3 till 10.

Det är en värmepumpstumlare och låter väldigt lite. Ser nu att priset på den ligger 1000kr högre än de 6400kr jag betalade.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Värmepumpstumlare har två fördelar:
1. de ger lite bättre driftsekonomi än en kondenstumlare.
2. De värmer inte upp rummet lika mycket.

Punkten 2 kan ju vara direkt avgörande för valet, om tumlaren står i ett rum där man har svårt att ta hand om värmen. Den bättre driftsekonomin, tror jag är svår att räkna hem, iom. att värmepumpstumlare brukar vara avsevärt mycket dyrare att köpa.

Man kan misstänka att värmepumpstumlaren har större felrisk, värmepumpen är en komponent som lätt kan gå sönder och är dyr att åtgärda.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Värmepumpstumlare är en kondenstumlare. Vi har en som gått mycket i drygt 7år tror jag. Typ en cykel per dag. Nu har jag spolat ut den självrengörande kondensorn en gång. Annars har den funkat bra. Används den mycket så sparar man in extrakostnaden på elräkningen.
 
Har haft flera, både frånluft och kondensor, senaste var en värmepumpstumlare.
Frånluften torkade på en timme, kondensorn på 2 timmar, värmepumpen kunde hålla på 3 timmar, och ibland var inte tvätten torr i alla fall (Husqvarna)
I vårt fall saknade vi även värmetillskottet i källaren, särskilt när man samtidigt torkade tvätt hängande.
Kondensorn gick dessutom inte att plocka ur, självrengörande i all ära, men ludd försvinner inte av sig själv, det blev mycket jobb efter att försöka peta rent flänsarna efter 2 års användande.
 
Det har ju inte med om den har värmepump eller ej. Det är de med själrensande kondensor som inte gpr att koppla till avlopp. Inte alla i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.