Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför? Det passar ju inte med altanen?
Altanen, uterummet ska förskjutas åt höger så att den blir centrerad och då passar dörren bättre att öppnas så.
 
Åsa Lund
Å så tjatar jag igen om dörr mellan hall och allrum.
Ta en "vanlig" men vägghängd toalett med cistern inne i badrummet. Inget med fixtur inne i väggen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Å så tjatar jag igen om dörr mellan hall och allrum.
Ta en "vanlig" men vägghängd toalett med cistern inne i badrummet. Inget med fixtur inne i väggen.
Vad är fördelen med det? Jag tänker mig att det samtidigt går att få till en snygg hylla om man bygger in vattnet till badkaret också. Smidigt att kunna ställa upp alla leksaker och schampo där.
 
Åsa Lund
Dels tänker jag på väggens tjocklek. Hyfsat mycket död yta som ändå kostar att bygga.

Framförallt tänker jag på skaderisken. Har flera kompisar som fått fuktskada i sina hus pga cisterner till toaletter som läckt inne i väggen. Svårt att upptäcka så det blir omfattande skada innan det upptäcks.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dels tänker jag på väggens tjocklek. Hyfsat mycket död yta som ändå kostar att bygga.

Framförallt tänker jag på skaderisken. Har flera kompisar som fått fuktskada i sina hus pga cisterner till toaletter som läckt inne i väggen. Svårt att upptäcka så det blir omfattande skada innan det upptäcks.
Ja då är det ju värt att tänka en gång till. Dock tycker jag att det är så snyggt.. får se om förnuftet segrar.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dels tänker jag på väggens tjocklek. Hyfsat mycket död yta som ändå kostar att bygga.

Framförallt tänker jag på skaderisken. Har flera kompisar som fått fuktskada i sina hus pga cisterner till toaletter som läckt inne i väggen. Svårt att upptäcka så det blir omfattande skada innan det upptäcks.
Tätskiktet ligger ju bakom cisternen om det är rätt byggt, vilket ju är lätt att ordna i ett nybygge, så jag förstår inte problemet?
 
Och jag säger igen: altandörren mellan soffgrupp och matplats, inte i hörnet bakom soffan!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Och jag säger igen: altandörren mellan soffgrupp och matplats, inte i hörnet bakom soffan!
Beroende på hur utbygget blir kommer vi placera dörren så lämpligt som möjligt. Hellre i hörnet bakom soffan än precis bakom soffan tänker jag, om vi vill placera soffan tätt mot väggen.
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Beroende på hur utbygget blir kommer vi placera dörren så lämpligt som möjligt. Hellre i hörnet bakom soffan än precis bakom soffan tänker jag, om vi vill placera soffan tätt mot väggen.
Här tror jag att du tänker fel. Anta att du ska grilla och du ska duka därute, och det ska springas mellan kök och grill. Då vill du inte behöva springa runt soffan. Den dörren kommer inte att användas, det vet jag av egen erfarenhet eftersom husen är byggda så på vår gata. Alla använder dörren i sovrummet istället.
Undantag: de som öppnat mot det lilla gästrummet och gjort vardagsrummet större, eftersom altandörren då hamnar mera mitt på väggen.

Om du inte vill ha dörren där jag föreslår, så sätt en dörr i matplatsdelen istället och sätt fönster vid soffhörnet. Men en dörr längst inne i hörnet är meningslös.
 
  • Gilla
word
  • Laddar…
Varför inte ha altanen mer åt vänster alt bredda hela altanen så den går ända ut, så den går ut ända till hörnet på huset? Då blir det ju inga problem att sätta altandörren vid köksbordet.

Jag tror ni kommer störa er på att behöva gå genom "hela vardagsrummet" för att gå ut med mat och dyl från köket om ni ska äta ute.
Absolut ett I-landsproblem, men det är sjukt hur många smådetaljer man stör sig på i efterhand om man hade haft möjlighet att göra annorlunda :)

En till fördel om ni flyttar dörren är att ni får enklare att möblera i vardagsrummet då det inte är något som begränsar ytorna åt det hållet.

Men jag kanske har missat något i inläggen ovanför som förklarar varför ni inte vill ha så?
 
  • Gilla
word och 1 till
  • Laddar…
Huset blir 18 meter långt och för att få det proportionerligt så har vi tänkt
6 meter trädäck - 6 meter inglasad veranda - 6 meter trädäck

Då får vi sol mitt på dagen på vänstra däcket och lä från utbygget, kan sitta "ute" på verandan när det är kyligare, och kvällssol på högra däcket och lä från utbygget.

Huset ligger mitt mellan två gärden och det är plant runtomkring så vi kommer få känna av vinden ganska bra. Tror också att vi kommer plantera någon form av häck för att hindra blåsten lite grann. Dock är inte varken trädäcken eller en häck något vi prioriterar först och främst.
 
Efter mycket tanke kom vi fram till att många av era åsikter här inne är värda att lyssna på. Utbygget får vara längre söderut så att det blir lättare att placera utgången.

Wc flyttades till bredvid entrén och så blev köket större. Kontoret och sovrum 4 sköt vi åt höger så fick groventré och tvätt bli något mindre.

Allt som allt är vi nära nog nöjda. Planritning av ett hus med markerade rum som kök, WC, kontor och sovrum, samt ändringar i layouten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av enplanshus med dimensioner och layoutändringar enligt diskussionstrådens beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfons3301 och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jodå! Nu snackar vi! Tjusigt!
 
BirgitS
:D

Kolla upp bredden på allrummet så att det verkligen får plats soffa, bord och mediebänk samtidigt som det blir tillräckligt med gångutrymme framför teven. Jämför med måtten på era befintliga möbler.
 
Soffbord framför soffan är överskattat. Fotpall och sideboard ger lite mer svängrum
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.