Det är ett dyrt och omfattande jobb att dränera om husets grund. Läs på innan du anlitar en entreprenör så blir du en kunnigare kund. Försöker du dig på jobbet själv har du grunderna här, men räkna med att behöva djupare kunskap.

Du kan läsa artikeln här: Dränera grunden själv steg för steg

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Loretta och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vid sista punkten återfyllning så är det inte alltid att man ska använda dränerade matrial.
Dränerande matrial släpper ner mer vatten och kan skapa problem.

Detta är tex om man använder isodränskivan

Nej, undvik singel. Onödigt mycket vatten från regn och snösmältning tränger lätt ner i skiktet utanför ISODRÄN SKIVAN. Kylan går också lättare ner i makadam och singel än i täta jordmassor. Täta jordmassor gör också att ytvatten lättare rinner bort från huset.
 
  • Gilla
Grymsing och 5 till
  • Laddar…
D
Egentligen borde man inte lägga filterduk i botten. Dränerings uppgift är framför allt att skydda mot uppstigande grundvattnet. Filterduk kan lätt slammas igen och då blir den tät. Uppstigande vatten kan då stiga förbi röret som blir helt isolerat och komma i kontakt med grundmuren som innan dränering. Därför borde man i princip lämna botten fri (eventuell lägga filterduk om det blir väldigt blöt och geggigt). Det kan komma lite sandkorn med uppstigande vatten men därför har man inspektionsrör/spolrör. Då kan man med högtryck rensa röret.

Jag rekommenderar också att lägga mer en 2 inspektionsrör i högsta punkten. Kamera svänger lättast bara en gång. Därför borde man sätta inspektionsrör varandra hörn. Då är det också lättare att rengora ledningen senare. Man förlänger livet på dräneringen på såfant sätt.

Ni skeiver mycket om platonmattan men alla bilder visar Isodrän/Podrän. Jag tycker att isoleringskivor är mycket bättre, mer omfattande produkt. De är kapillärbrytande som fuktspärrmatta men också dränerande och värmeisolerande i sig själv. Med platonmattan måste man återfylla med dränerande material och tilläggsisolera för att få dessa 2 andra egenskaper som gör det dyrare. Dessutom kringfyllnig med dränerande material gör att det blir mer vatten som utan någon behöv rinner in till dräneringssytem.

Sist är dräneringsbrunn med pump rekommenderat av många kommuner, Boverket och Isodrän för att minska risken för översvämningar.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Excel
Dränrör ligger för högt på bilden.:surprised:
Platon utanför dränskiva, är det en ny metod?:thinking:
 
D
Excel Excel skrev:
Dränrör ligger för högt på bilden.:surprised:
Platon utanför dränskiva, är det en ny metod?:thinking:
Ibland behöver man lägga platonmatta eller så kallat säkerhetsduk utanför skivor för att förstärka fuktskyddet. Detta gör man när man har t.ex. motlutande terräng eller berg för att skydda mot situation där isoleringsskivan klarar inte mängd vatten som rinner till den (skivorna har vis transportkapacitet).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Man har mycket att tjäna på att vara insatt i vad en dränering går ut på när man beställer ett jobb från en entreprenör. Läxor jag själv fått lära mig den hårda vägen. Ändock tyckte jag att jag var påläst när de började dränera om mitt hus.

Läxa 1. Har man mycket sten och stora stenar så är det inte bra att återfylla med om man använt sig av isodrän isolering, då skall massorna gallras innan man återfyller. Något man inte gjorde hos mig. Isodrän rekommenderar att man inte återfyller så att stenar större än en knytnäve hamnar i kontakt med isoleringen. Jag har så mycket sten i marken på min tomt så jag misstänker att den tidigare fastighetsägaren åkt ut i skogen och hämtat sten och grävt ner. Det slutade med att de kom tillbaka och grävde upp huset 1 gång till för att ta bort sten.
Läxa 2. Aldrig samma samma brunn till dagvatten och dränering (som nämdes i artikeln). Vid hällregn fylldes min brunn på 40 sekunder. Slutade med att de fick komma tillbaka och göra om och göra rätt.
Läxa 3. Kom överens vart ni vill ha överkanten på marknivån innan. Jag hade inga ljusbrunnar innan de började och när de lämnade hade alla källarfönster ljusbrunnar vilket de inte nämnt något om innan. Även detta fick de komma tillbaka och göra om och sänka nivån då det ändock gick att få rätt lutning på marken runt om huset.
Totalt hade jag över 10 punkter de gjort fel på, något de fick komma och åtgärda. Dock krävdes det 11 veckor av strid innan de gav med sig när de märkte att jag inte gav mig. Något jag tror kunde ha undvikits om jag kunnat mer från början och ställt rätt frågor.

Så slutsatsen är: En dränering är en dyr investering så se till att vara påläst så att du får det du har beställt och inget annat.
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Hur viktig är den där kantlisten egentligen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har du slagregn på en sida ofta så är det viktig. Är sidan inte så utsatt så har den inte lika viktig funktion
 
Läxa 2. Aldrig samma samma brunn till dagvatten och dränering (som nämdes i artikeln). Vid hällregn fylldes min brunn på 40 sekunder. Slutade med att de fick komma tillbaka och göra om och göra rätt.
Vi planerar dränera runt källaren på vårt hus som inte har dränering sedan byggår 1920-tal. En sak jag inte förstår är vart tar dräneringsvattnet vägen efter att man dragit dräneringsrören. Vi har förstås stuprör som försvinner ner i marken och som vi antar går ut i kommunens kombinerade ledning för avlopp och dagvatten. Ska dräneringsrören kopplas in till samma ledning?

Vad ska man ha för "säkerheter" dvs backventil/brunn/etc mellan kommunens ledning och husets
1) dräneringssystem
2) dagvattensystem
3) avloppssystem
?
 
  • Gilla
Seyyed Morteza Hosseini och 1 till
  • Laddar…
P ptk skrev:
Vi planerar dränera runt källaren på vårt hus som inte har dränering sedan byggår 1920-tal. En sak jag inte förstår är vart tar dräneringsvattnet vägen efter att man dragit dräneringsrören. Vi har förstås stuprör som försvinner ner i marken och som vi antar går ut i kommunens kombinerade ledning för avlopp och dagvatten. Ska dräneringsrören kopplas in till samma ledning?

Vad ska man ha för "säkerheter" dvs backventil/brunn/etc mellan kommunens ledning och husets
1) dräneringssystem
2) dagvattensystem
3) avloppssystem
?
nej, dräneringen dras ut till en dräneringsbrunn. Dagvatten och dränering är och ska vara två skilda system,
 
  • Gilla
Seyyed Morteza Hosseini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.