Hej! Om en byggkontrollant säger upp sig mitt i ett bygge har han då gjort ett kontraktsbrott? En öppen källare utan tak står nu blottat inför höstrusket och det känns inte speciellt kul. Söker efter en ny såklart men det tar tid att börja om och bygget står och blir förstört.
 
Du skriver "säga upp sig" vilket antyder att du har skrivit avtal med ett företag där kontrollanten varit anställd.
Då är det nog företaget du får gå på..
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är inte den anställde du har avtalet med utan ditt avtal är med företaget personen är anställd hos.

Vilken typ av kontrollant är det du menar? Är det KA? Varför kan ni inte fortsätta med att bygga tak?
 
Kul med svar!:) Kontrollanten alltså KA är sin egen. Han driver sitt eget företag. Anställd av oss pga att bygglovet krävde det. Han gjorde inte fortlöpande möten som krävs för att bygget skulle kunna fortskrida rättsligt. Vi fick tag på honom och ville då att vi måste ha kontakt och ett riktigt konstruktionsmöte. Jag ville även att vi skrev ett avtal oss imellan, då fick jag till svar att han inte jobbade på det sättet Och valde då att tala om att jag va mindre vetande och valde att säga upp sig själv från projektet. Han var skriven som ansvarig ka på bygglovskontoret och skrivit på där. Byggkontoret som utfärdat bygglovet tipsade oss om att försöka kontakta honom igen och försöka få honom att ändra sig. Det gjorde vi utan resultat. Det resulterade i att vi står med ett blottat bygge och skägget i brevlådan. Vad har han för ansvar och får man göra såhär utan att stå för det?
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Har ni avtalat med ett företag eller privatperson?
Har ni haft honom anställd?? Isf är ni arbetsgivare med ett väldigt långtgående ansvar.
Har ni inget avtal är ni rökta. Hitta en ny och teckna ett avtal med ett företag!!
 
Mariasfunderingar Mariasfunderingar skrev:
Kul med svar!:) Kontrollanten alltså KA är sin egen. Han driver sitt eget företag. Anställd av oss pga att bygglovet krävde det. Han gjorde inte fortlöpande möten som krävs för att bygget skulle kunna fortskrida rättsligt. Vi fick tag på honom och ville då att vi måste ha kontakt och ett riktigt konstruktionsmöte. Jag ville även att vi skrev ett avtal oss imellan, då fick jag till svar att han inte jobbade på det sättet Och valde då att tala om att jag va mindre vetande och valde att säga upp sig själv från projektet. Han var skriven som ansvarig ka på bygglovskontoret och skrivit på där. Byggkontoret som utfärdat bygglovet tipsade oss om att försöka kontakta honom igen och försöka få honom att ändra sig. Det gjorde vi utan resultat. Det resulterade i att vi står med ett blottat bygge och skägget i brevlådan. Vad har han för ansvar och får man göra såhär utan att stå för det?
En KA har inte "konstruktionsmöten". Det en KA gör är arbetsplatsbesök för att tillse att arbetet följer bygglov och kontrollplanen. Om KA inte kan komma på något arbetsplatsbesök som kommunen vill göra så kan man ofta lösa de utan problem och utan att arbetet behöver stoppas.

Det känns som lite missförstånd i detta, vad är det som gör att ni inte kan fortsätta med bygget?

En KA kan avsäga sig uppdraget under vissa premisser, i så fall är det bara skaffa sig en ny.
 
Redigerat:
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Dessa är med i ett konstruktionsmöte enligt byggkontoret i vår kommun. Om han avsäger sig som ka mitt i bygget så måste ett nytt konstruktionsmöte Göras med den nya ka.
Varför bygget nu står still beror på att vi inte har någon kontrollant. Och för att få en ny så kommer det dröja veckor/ värstafall månader innan vi kan fortsätta.

[
QUOTE="Autodidak1, post: 3083405, member: 152250"]En KA har inte "konstruktionsmöten". Det en KA gör är arbetsplatsbesök för att tillse att arbetet följer bygglov och kontrollplanen. Om KA inte kan komma på något arbetsplatsbesök som kommunen vill göra så kan man ofta lösa de utan problem och utan att arbetet behöver stoppas.

Det känns som lite missförstånd i detta, vad är det som gör att ni inte kan fortsätta med bygget?

En KA kan avsäga sig uppdraget under vissa premisser, i så fall är det bara skaffa sig en ny.[/QUOTE]

Fotografen Fotografen skrev:
Har ni avtalat med ett företag eller privatperson?
Har ni haft honom anställd?? Isf är ni arbetsgivare med ett väldigt långtgående ansvar.
Har ni inget avtal är ni rökta. Hitta en ny och teckna ett avtal med ett
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Vi är privat personer och han ett företag.
Han har skrivit på på bygglovet att han är ansvarig.

Fotografen Fotografen skrev:
Har ni avtalat med ett företag eller privatperson?
Har ni haft honom anställd?? Isf är ni arbetsgivare med ett väldigt långtgående ansvar.
Har ni inget avtal är ni rökta. Hitta en ny och teckna ett avtal med ett företag!!
 
Mariasfunderingar Mariasfunderingar skrev:
Dessa är med i ett konstruktionsmöte enligt byggkontoret i vår kommun. Om han avsäger sig som ka mitt i bygget så måste ett nytt konstruktionsmöte Göras med den nya ka.
Varför bygget nu står still beror på att vi inte har någon kontrollant. Och för att få en ny så kommer det dröja veckor/ värstafall månader innan vi kan fortsätta.

[
QUOTE="Autodidak1, post: 3083405, member: 152250"]En KA har inte "konstruktionsmöten". Det en KA gör är arbetsplatsbesök för att tillse att arbetet följer bygglov och kontrollplanen. Om KA inte kan komma på något arbetsplatsbesök som kommunen vill göra så kan man ofta lösa de utan problem och utan att arbetet behöver stoppas.

Det känns som lite missförstånd i detta, vad är det som gör att ni inte kan fortsätta med bygget?

En KA kan avsäga sig uppdraget under vissa premisser, i så fall är det bara skaffa sig en ny.
[/QUOTE]
Vilken kommun är det? Pratar ni om byggstartmöte eller tekniskt samråd, har ni startat bygget? Arbetar själv som KA och förstår inte riktigt vad som hänt.
 
Byggstartsmöte är klart. Bygget har startats och har har 3 månader på nacken. Källar delen och bjälklaget är klart. Teckniskt samråd gjorde ka och kommunen utan att vi behövde vara med. Vi bor i Hudiksvalls kommun.

Vilken kommun är det? Pratar ni om byggstartmöte eller tekniskt samråd, har ni startat bygget? Arbetar själv som KA och förstår inte riktigt vad som hänt.[/QUOTE]
 
Använd korrekt nomenklatur!
Helt omöjligt att öht sätta sig in i saken annars.
 
Mariasfunderingar Mariasfunderingar skrev:
Byggstartsmöte är klart. Bygget har startats och har har 3 månader på nacken. Källar delen och bjälklaget är klart. Teckniskt samråd gjorde ka och kommunen utan att vi behövde vara med. Vi bor i Hudiksvalls kommun.



Vilken kommun är det? Pratar ni om byggstartmöte eller tekniskt samråd, har ni startat bygget? Arbetar själv som KA och förstår inte riktigt vad som hänt.
[/QUOTE]

Men varför har det blivit stopp i bygget? Innan man börjar bygga så brukar man ha konstruktionsritningar eller en teknisk beskrivning (utöver bygglovet) som styr hur det ska byggas. Sedan är det bara att följa dessa handlingar och då ska det inte uppstå några problem.

Har det uppstått något problem vid något av arbetsplatsbesöken eller har bygget gått snett?

Oavsett bör ni leta reda på en ny KA. Om ni är missnöjd med er nuvarande KA kan ni anmäla det till det certifierande organet, man kan bli av med certifieringen om man missköter sig.

Hoppas det löser sig smidigt för er.

PS. KA är en personcertifiering, dvs även om det är ett stort företag som KA är anställd hos så kan man inte bara byta KA utan att kommunen godkänner det.
 
Tjena ingen!
Japp kompletta konstruktionsritningar finns och tecknisk beskrivning. Vi har följt allt till punkt och pricka. Det som gjorde att det tog stopp var att han sa upp sig från vårat samarbete som ka pga att han inte ville skriva avtal med oss och att han inte ville träffa eller prata med oss på telefon. Ett gott samarbete fungerar inte när bara en part vill prata. Vi dokumenterade hela arbetet som vi gjort pga att han aldrig hade tid att träffas. När jag ville att han kunde höra av sig en timme innan han skulle göra ett besök för att vi skulle kunna hinna hem för att träffas och titta och prata, så fick jag bara till svars att han inte jobbade på det sättet. En jätte konstig anledning tycker vi alla ( jag, maken och byggkontoret).
Vi träffade honom 3 gånger under hela bygget. Alla gånger hade han vägarna förbi och gjordes inte ett smack. Pratade om allt annat än bygget.

Sista gången han kom satt han kvar i bilen och ropade att bygget såg fint ut.
Dagen därpå sa han upp sig från ärendet även till byggkontoret . han passade på att lämna in anmärkningar på att det helt plötsligt fanns anmärkningar i konstruktionen. Dels att en vägg på 5x2,1 meter murad vägg saknade stödväggar. Väggen ligger 1,4 meter under mark.
Sedan hade vi inte upprättat en anmälan till arbetsmiljöverket. Vad vi förstod av dom va att om man bygger som privatperson så behövde vi inte göra en sådan då bygget var för liter och det endast är jag och maken som bygger.
Tack för fantastiskt svar från dig som kan

Men varför har det blivit stopp i bygget? Innan man börjar bygga så brukar man ha konstruktionsritningar eller en teknisk beskrivning (utöver bygglovet) som styr hur det ska byggas. Sedan är det bara att följa dessa handlingar och då ska det inte uppstå några problem.

Har det uppstått något problem vid något av arbetsplatsbesöken eller har bygget gått snett?

Oavsett bör ni leta reda på en ny KA. Om ni är missnöjd med er nuvarande KA kan ni anmäla det till det certifierande organet, man kan bli av med certifieringen om man missköter sig.

Hoppas det löser sig smidigt för er.

PS. KA är en personcertifiering, dvs även om det är ett stort företag som KA är anställd hos så kan man inte bara byta KA utan att kommunen godkänner det.[/QUOTE]
 
Mariasfunderingar Mariasfunderingar skrev:
Vi är privat personer och han ett företag.
Han har skrivit på på bygglovet att han är ansvarig.
I såfall har ni in anställt honom utan anlitat honom via hans företag - det är en väsentlig skillnad. Vad han kan och får göra framgår av ert avtal, men i normalfallet så kan inte ena parten häva avtalet utan rimlig anledning.

Har ni inget skriftligt avtal så är ni rökta, leta då reda på en ny KA och lär av misstaget.
 
Det finns andra sätt att bli upphetsad av på en lördagkväll. Men det är lungt, andra förstod exakt vad jag menade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.