Jag ska dra trådat nätverk i huset och har tänkt använda de gamla tele-jacken. Allt ser snyggt ut, det är ganska tjocka rör som går fram till uttagen. Jag kan se några uttag bakifrån där det är snedgarderober, och där har el, tele och antenn separata rör. Det är ett Myresjöhus byggt 2001 och tillbyggt 2009. Känns som optimala förutsättningar enligt de guider jag läst.

Problemet är att jag liksom inte vet var tele-kablarna börjar, jag ser bara ett gäng kopplingsdosor (inne i väggen med plastlock) längs taket överallt, men inget större. Frågan är helt enkelt, vart ska jag dra mina Cat6-kablar, var och hur ska jag få in dem i väggen från första början?

Jag vet vart elen kommer in i huset, och fibern kommer in precis intill, så rimligtvis borde det vara där i närheten men det finns inget annat än proppskåp.
 
R
Öppna alla teleuttag , du kommer att finna att alla utom 1 st har dubbla kablar inkopplade , det är det sista
Inkommande sitter säkert på bv i en vägg , annars i någon vägg i hallen som det var brukligt att sätta första jacket i ( det brukar vara en svart 4X0,5 som kommer in ) och sedan kanske EKKX 4X0,5 eller EKUA som går vidare och rören går från uttag till uttag och inga dosor i övrigt
Använd den gamla kabeln att dra i den nya , koppla ihop så det inte släpper , sam en drar en skjuter på
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Det är väl hundra gånger enklare (och troligen billigare också) med trådlöst nätverk?
Du vet, WiFi och sådant modernt.
Gamla telejack sitter väl sällan precis där man vill ha sina datorprylar?
 
R
WIFI i all ära med ska man ha lite fart på bitarna gäller bara trådbundet och ingen som ser vad jag gör .
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Största avigsidan med att använda kanalisation för telejack är att de ofta går mer eller mindre i en slinga. Kan vara marigt att få till mer än något enstaka nätverksuttag.
Sen är det inte nödvändigtvis så att man måste leta upp var slingan för telefon börjar, beroende på var det är lämpligt att placera switchen i nätverket så kan man ju välja en dosa mitt i slingan som centralpunkt och på så vis kan man sannolikt utnyttja rören bättre än om man utgår från ena änden av slingan.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl hundra gånger enklare (och troligen billigare också) med trådlöst nätverk?
Du vet, WiFi och sådant modernt.
Gamla telejack sitter väl sällan precis där man vill ha sina datorprylar?
Fler och fler saker kan man koppla upp mot ett nätverk/internet, och då stationära sådana. Då är trådbundet överlägset i driftsäkerhet och hastighet. Wi-fi har sina begränsningar i både räckvidd och hastighet.

När vi skaffade tv från Telia så satt routern i ett annat rum, och tven i ett annat. Telias lösning var att jag då skulle köpa en trådlös sändare/mottagare till boxen. Kommer inte ihåg priset, men tyckte det var för högt. Istället drog jag trådar i krypgrunden till vardagsrummet och satte ett nätverksuttag, allt för en bråkdel av vad det skulle kosta från Telia.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
L
Jag tolkar huset som felbyggt när det 1999 tillkom en byggstandard att alla rum ska ha dubbeluttag med nätverksuttag. Men att enbart nyttja en kanalisation för telekabel låter inte som en genomtänkt strategi. Den kan omöjligtvis lösa hela behovet på sikt, dock kan det vara en start men ett stjärnnätverk kan vara svårt att åstadkomma. Sannolikt är det bra att studera hur vinden ser ut vilka möjligheter som ev. kan finnas där att dra kablar och göra nedstick i väggar med vp-rör. För jag antar att det är dold förläggning du föredrar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tack för jättebra svar, har hjälpt mig att komma vidare. Jag kommer utnyttja telekanalerna men inte använda det som huvudlösning. Kollat några telejack och inte lyckats hitta "första jacket" och i så fall är det inte nära fiberswitchen, men känns ändå som att det blir trångt att dra allt genom dem.

Tror att jag kommit fram till att jag kommer göra hål i taket till övervåningen och dra upp 4 nätverkskablar till ett litet utrymme under snedtaket, strax ovanför där fiberswitchen sitter. Där finns redan lite el-grejor och baksidan av både el- tele- och coax-kontakter och deras respektive rör är frilagda där.

Jag öppnar de kontakterna samt coax- och tele-kontakterna i sovrummet och arbetsrummet och rycker lite och ser vad som hänger ihop, om det visar sig funka så drar jag då 1-2 cat6-kablar genom ett passande rör. Annars ska jag senare platsbygga bokhyllor och kan göra plats för kabelrör i sockeln där, så kommer jag åtminstone en bit över övervåningen.

När jag ska få plats med ett stort gäng nätverkskablar, vad ska jag använda för dimension på rören mellan våningarna och på andra ställen? Det blir 4 nu, men ska man kanske dimensionera för att få plats med 4 till i framtiden?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag sparade det interna telenätet i huset och patchade ut telefoni dit från routern . Praktiskt att kunna koppla in telefoner (om än trådlösa så måste basstationerna kopplas in) där telefonerna brukar stå . Men kör du enbart mobiltelefoner så är det inte ett problem.

Datornätverk drog jag separat, dolt, i krypgrund och över vinden.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
L
Dimensionen nära själva den centrala platsen t.ex. mellan våningsplan bör vara rätt stor. 2x40mm är ett förslag i en annan tråd. Jag har 6x16mm, det är inte optimalt men jag har inte gjort hålen själv utan kört på gamla hål som var lediga. Kommer få bita i det sura snart och börja borra nytt. Då tänkte jag komplettera med en PEM-25 slang mellan källare vind då det ligger en rest bit hemma i garaget. Ner till dubbeluttag går det med 16mm för 2st cat6 jag gillar hellre vp-rör då man får lite styrsel på dem inne i väggen. Mindre slang har jag inte vågat prova att efterdra i vägg men det går nog om man vill med.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
C
S straffarbete skrev:
När jag ska få plats med ett stort gäng nätverkskablar, vad ska jag använda för dimension på rören mellan våningarna och på andra ställen? Det blir 4 nu, men ska man kanske dimensionera för att få plats med 4 till i framtiden?
Favorit i repris: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Circle_packing_in_a_circle
Dvs, beroende på kabeldimensionen och om röret har några böjar skulle ett 32-rör kunna räcka för 8 x 8mm kablar. Men har du plats, så snåla inte. Kan alltid vara knepigt att få i flera kablar när det redan ligger kablar i röret, i synnerhet genom böjar.
 
  • Gilla
Sundlof81 och 2 till
  • Laddar…
J
Om du ändå har el och plats på vinden så finns ingen större anledning att dra 4 kablar dit. Du kan precis lika gärna sätta en enkel switch där och i stället dra flera kablar ner i huset från switchen till respektive rum. Du förlorar ingen kapacitet med den lösningen. Switchar är billiga. Nu vet vi iofs inte om du har någon router från din tjänsteleverantör och om du ska köra TV via nätet etc men det spelar ingen större roll. Du kan ändå dra endast en kabel till vinden och sätta antingen leverantörens router där, eller i annat fall din switch.
 
A
Om huset är byggt runt 2001, har du inte kvar originalritningarna då? Jag har ett hus från -98 och i våra ritningar för tele och tomrör så framgår det vart första jacket är. Jag har precis som du rivit ut all telekabel och dragit nätverkskabel.
 
  • Gilla
AMarkehed
  • Laddar…
Var kabeln börjar är ganska oviktigt, då data är ett stjärnnätverk och telefoni är oftast draget i en slinga.

I mitt fall är huset byggt 1977 och hade telekabeln dragen från rum till rum. Jag valde helt enkelt teleuttaget i mittien av slingan som matning till "mediaskåpet" (dvs. där switchar/routrar ska stå), tog bort alla teleuttag och använde gamla teletrådar som draglinor för att dra TP-kabel från rum ifråga. Detta innebär att man får t.ex. dra tre TP-kablar i första "hoppet", två i nästa och en i tredje.

På det viset kan man "konvertera" majoriteten av gamla telerören (VP-rör) från seriekopplat telenät till stjärnkopplat TP-nät.
Men det gäller som sagt att hitta ett uttag i mitten av slingan och köra därifrån. Börjar det bli fler än tre "hopp" från tilltänkta uttaget kan det bli svårt att dra igenom alla TP-kablar genom ett VP-rör.

Det som inte går att lösa på detta sättet får man kabla via vinden eller under

Tråda allt som inte behöver vara mobilt är mitt råd. WiFi är ett komplement för telefoner och paddor men dignar lätt med Netflix, Sonos, NAS, övervakningskameror osv.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
J
Z Zakalwe skrev:
Var kabeln börjar är ganska oviktigt, då data är ett stjärnnätverk och telefoni är oftast draget i en slinga.

I mitt fall är huset byggt 1977 och hade telekabeln dragen från rum till rum. Jag valde helt enkelt teleuttaget i mittien av slingan som matning till "mediaskåpet" (dvs. där switchar/routrar ska stå), tog bort alla teleuttag och använde gamla teletrådar som draglinor för att dra TP-kabel från rum ifråga. Detta innebär att man får t.ex. dra tre TP-kablar i första "hoppet", två i nästa och en i tredje.

På det viset kan man "konvertera" majoriteten av gamla telerören (VP-rör) från seriekopplat telenät till stjärnkopplat TP-nät.
Men det gäller som sagt att hitta ett uttag i mitten av slingan och köra därifrån. Börjar det bli fler än tre "hopp" från tilltänkta uttaget kan det bli svårt att dra igenom alla TP-kablar genom ett VP-rör.

Det som inte går att lösa på detta sättet får man kabla via vinden eller under

Tråda allt som inte behöver vara mobilt är mitt råd. WiFi är ett komplement för telefoner och paddor men dignar lätt med Netflix, Sonos, NAS, övervakningskameror osv.
Det där är faktiskt en väldigt smart lösning som inte många tänker på. Funkar som sagt om det är bra med plats i rören. En annan lösning: Har man 4 trådar gammal telekabel går det faktiskt ofta att köra ethernet på dom. Finns adaptrar för det, men det är i nödfall om man måste fram, och det inte går att ersätta kabeln, tex om den är spikad eller lilknande. Finns en tråd jag läst nyligen någonstans om detta, där man fick mycket bra resultat, men max blir 100 Mbit/s. Kan leta upp den om intresse finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.