Många intressenter i denna tråd . Ska man bara räkna kr & ören så är helt klart flera LLVP och ny beredare som värms av sol/el det billigaste alternativet som sparar mest om man inte störs av surret från fläkten . Men bergvärme höjer värdet på huset .En LLVP ger ingen värdehöjning alls i princip , Alternativt en Luft/vatten värmepump och några fläktkonvektorer då får du även varmvatten om du köper vvb till värmepumpen men inget lågpris alternativ direkt
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
OXYD
Uppvärmning med direktEl är ju ur uppvärmningssynpunkt det absolut bästa.
Billig installation, man kan detaljstyra och få optimal komfort precis där man vill ha det.

Men den har ju tyvärr en "liten" nackdel. Det är DYRT.

Tror som många här redan. Finns mycket att spara på att göra en hel del själv.

Sen kanske inte en konvertering är det bästa i framtiden. Solceller m.m kanske kan göra kalkylerna annorlunda.

Många som är besvikna på en l/l-pump. Kör de på fel sätt. Låt skiten jobba så mycket den orkar. Låt inte den puttra på auto som inte fungerar utan externa givare.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
OT: En LLVP skall köras i HEAT på vintern för värme och DRY på sommaren för kyla. COOL drar ca 3 ggr så mycket energi som DRY men gör möjligheten att ställa in i grader vilken temperatur man vill ha. DRY tar inte hänsyn till temperaturen.
 
  • Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
"
Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft
15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

"
Du jämför äpplen med päron, det finns ingen relevans i kalkylen att driften blir lika dyr med dom nya prylarna.

Bara genom att byta din VVB till en modern ger en rejält minskad elkostnad. En ny LLVP ger mycket mycket mer tillbaka jmf med den du har nu.
Rätt placerad, rätt hanterad, rätt skött så slår en LLVP de flesta alternativen för dom flesta. Investerringskostnaden är extremt mycket lägre än allt annat. Tänk även på att bergvärmen kräver tekniskt underhåll, och livslängden är nog inte längre än en LLVP på dom vitalare återvinningsdelarna.

Jag skulle gå på en LLVP helt säkert ... iofs är jag part i målet eftersom jag redan kör med LLVP och är grymt nöjd med den lösningen, ekonomiskt, tillförlitligt och lättskött :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Måste befintliga radiatorer bytas om du väljer att fortsätta med el? Annars bör de tas bort ur beräkningen?

I offerter är för konvertering antar jag att man inte räknar in att du kanske måste tapetsera/måla om?

Vi har direktverkande el och llvp. Jag skulle inte ha något emot bergvärme, men ska man få rören snyggt blir det mer än bara konvertering.
 
Mats-S John Smith skrev:
"
Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft
15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

"
Du jämför äpplen med päron, det finns ingen relevans i kalkylen att driften blir lika dyr med dom nya prylarna.

Bara genom att byta din VVB till en modern ger en rejält minskad elkostnad. En ny LLVP ger mycket mycket mer tillbaka jmf med den du har nu.
Rätt placerad, rätt hanterad, rätt skött så slår en LLVP de flesta alternativen för dom flesta. Investerringskostnaden är extremt mycket lägre än allt annat. Tänk även på att bergvärmen kräver tekniskt underhåll, och livslängden är nog inte längre än en LLVP på dom vitalare återvinningsdelarna.

Jag skulle gå på en LLVP helt säkert ... iofs är jag part i målet eftersom jag redan kör med LLVP och är grymt nöjd med den lösningen, ekonomiskt, tillförlitligt och lättskött :)
Mats-S John Smith skrev:
"
Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft
15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

"
Du jämför äpplen med päron, det finns ingen relevans i kalkylen att driften blir lika dyr med dom nya prylarna.

Bara genom att byta din VVB till en modern ger en rejält minskad elkostnad. En ny LLVP ger mycket mycket mer tillbaka jmf med den du har nu.
Rätt placerad, rätt hanterad, rätt skött så slår en LLVP de flesta alternativen för dom flesta. Investerringskostnaden är extremt mycket lägre än allt annat. Tänk även på att bergvärmen kräver tekniskt underhåll, och livslängden är nog inte längre än en LLVP på dom vitalare återvinningsdelarna.

Jag skulle gå på en LLVP helt säkert ... iofs är jag part i målet eftersom jag redan kör med LLVP och är grymt nöjd med den lösningen, ekonomiskt, tillförlitligt och lättskött :)
Jag har jämfört äpplen med äpplen först
En ny varmvattenberedare skulle gå på ca. 40t totalt och verkningsgraden var 1 till 1 (säljarens egna ord) ..Ang min LLvp så skulle en ny ge mer ja ..dock sitter den gamla jätte bra redan nu så där finns inte mer att ge

..till slut mina oljefyllda älsklingar
..det är billigt skit som skulle hålla 1 år som blev 5 år nu ...dom (elementen)värmer när lusten faller på ..typ jula/biltema sommarstugetyp.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag har jämfört äpplen med äpplen först
En ny varmvattenberedare skulle gå på ca. 40t totalt och verkningsgraden var 1 till 1 (säljarens egna ord) ..Ang min LLvp så skulle en ny ge mer ja ..dock sitter den gamla jätte bra redan nu så där finns inte mer att ge

..till slut mina oljefyllda älsklingar
..det är billigt skit som skulle hålla 1 år som blev 5 år nu ...dom (elementen)värmer när lusten faller på ..typ jula/biltema sommarstugetyp.
VA? 40 papp för en vvb??? Är den gjord i titan eller är den guldpläterad? Du får en om ca 200 liter för ca 10 papp. Gå till en annan säljare/butik.

Jag förstår inte vad du menar med att det inte finns mer att ge? En ny LLVP presterar bättre än en 10 år gammal. Så att byta den gamla mot en ny kommer att ge mer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp
Din fråga kan inte besvaras så enkelt med dina uppgifter. Som byggnadsingenjör som också försökt ägna mig åt dessa frågor själv under många år har många frågor om basfakta om ditt hus.
1. När är huset byggt. Vilken isolering finns? Vilka fönster finns 2 eller 3-glas
2. Planlösning? 1.plans utan källare eller med. 1½-plans med eller utan källare. 2½-plans där bovåningarna är de övre 2½?
3. Gamla bimetallradiatorer eller modernare?
4. Hur ser familjebilden ut? Flera ungdomar med mycket duschande tar mycket värmeenergi.
5. Ligger huset i ort med stor efterfrågan på hus eller ligger huset i ort med liten efterfrågan.
6. På vilken tid önskar man kalkylen gå jämnt upp. Kan vara svårbedömt med alla osäkerheter som finns av olika slag.
Dessa frågor behöver man veta för att bedöma vilka alternativ som kan ge optimal ekonomi.
Jag har själv bytt alla radiatorer i ett större 70-talshus och tjänade snabbt in radiatorkostnaden. Jag bor nu i ett 1-plans med källare och bergvärme enrörsvärmesystem/ 2-glasfönster. Trots jag bor själv (numera ensamstående pensionär) och ingen övervärme så drar systemet 14,500Kwh per år.
Oljefyllda radiatorer ger ingen vinst jämfört med vanliga med modern styrning.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp
Jag har en villa på 160m2 byggår 1932.Jag satte in en Mitsubishi luft/vatten på 9,6kw uteffekt Kostnad 40000 för 5 år sedan.och en ackumulatortank på 500 liter, till detta kopplade jag till solfångare 60 vacuumrör. Och har också förberett inkoppling av vattenmantlad pellets kamin. Min totala strömförbrukning har sjunkit från drygt 25000kwh till under 10000kwh. Jag hade luft/luft tidigare och direktverkande el.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S scenic46 skrev:
Din fråga kan inte besvaras så enkelt med dina uppgifter. Som byggnadsingenjör som också försökt ägna mig åt dessa frågor själv under många år har många frågor om basfakta om ditt hus.
1. När är huset byggt. Vilken isolering finns? Vilka fönster finns 2 eller 3-glas
2. Planlösning? 1.plans utan källare eller med. 1½-plans med eller utan källare. 2½-plans där bovåningarna är de övre 2½?
3. Gamla bimetallradiatorer eller modernare?
4. Hur ser familjebilden ut? Flera ungdomar med mycket duschande tar mycket värmeenergi.
5. Ligger huset i ort med stor efterfrågan på hus eller ligger huset i ort med liten efterfrågan.
6. På vilken tid önskar man kalkylen gå jämnt upp. Kan vara svårbedömt med alla osäkerheter som finns av olika slag.
Dessa frågor behöver man veta för att bedöma vilka alternativ som kan ge optimal ekonomi.
Jag har själv bytt alla radiatorer i ett större 70-talshus och tjänade snabbt in radiatorkostnaden. Jag bor nu i ett 1-plans med källare och bergvärme enrörsvärmesystem/ 2-glasfönster. Trots jag bor själv (numera ensamstående pensionär) och ingen övervärme så drar systemet 14,500Kwh per år.
Oljefyllda radiatorer ger ingen vinst jämfört med vanliga med modern styrning.
S scenic46 skrev:
Din fråga kan inte besvaras så enkelt med dina uppgifter. Som byggnadsingenjör som också försökt ägna mig åt dessa frågor själv under många år har många frågor om basfakta om ditt hus.
1. När är huset byggt. Vilken isolering finns? Vilka fönster finns 2 eller 3-glas
2. Planlösning? 1.plans utan källare eller med. 1½-plans med eller utan källare. 2½-plans där bovåningarna är de övre 2½?
3. Gamla bimetallradiatorer eller modernare?
4. Hur ser familjebilden ut? Flera ungdomar med mycket duschande tar mycket värmeenergi.
5. Ligger huset i ort med stor efterfrågan på hus eller ligger huset i ort med liten efterfrågan.
6. På vilken tid önskar man kalkylen gå jämnt upp. Kan vara svårbedömt med alla osäkerheter som finns av olika slag.
Dessa frågor behöver man veta för att bedöma vilka alternativ som kan ge optimal ekonomi.
Jag har själv bytt alla radiatorer i ett större 70-talshus och tjänade snabbt in radiatorkostnaden. Jag bor nu i ett 1-plans med källare och bergvärme enrörsvärmesystem/ 2-glasfönster. Trots jag bor själv (numera ensamstående pensionär) och ingen övervärme så drar systemet 14,500Kwh per år.
Oljefyllda radiatorer ger ingen vinst jämfört med vanliga med modern styrning.
Jag har bytt alla fönster och tilläggsisolera vinden ...huset är sutteräng från 1971
 
Redigerat:
  • Gilla
ramafred och 1 till
  • Laddar…
S scenic46 skrev:
Din fråga kan inte besvaras så enkelt med dina uppgifter. Som byggnadsingenjör som också försökt ägna mig åt dessa frågor själv under många år har många frågor om basfakta om ditt hus.
1. När är huset byggt. Vilken isolering finns? Vilka fönster finns 2 eller 3-glas
2. Planlösning? 1.plans utan källare eller med. 1½-plans med eller utan källare. 2½-plans där bovåningarna är de övre 2½?
3. Gamla bimetallradiatorer eller modernare?
4. Hur ser familjebilden ut? Flera ungdomar med mycket duschande tar mycket värmeenergi.
5. Ligger huset i ort med stor efterfrågan på hus eller ligger huset i ort med liten efterfrågan.
6. På vilken tid önskar man kalkylen gå jämnt upp. Kan vara svårbedömt med alla osäkerheter som finns av olika slag.
Dessa frågor behöver man veta för att bedöma vilka alternativ som kan ge optimal ekonomi.
Jag har själv bytt alla radiatorer i ett större 70-talshus och tjänade snabbt in radiatorkostnaden. Jag bor nu i ett 1-plans med källare och bergvärme enrörsvärmesystem/ 2-glasfönster. Trots jag bor själv (numera ensamstående pensionär) och ingen övervärme så drar systemet 14,500Kwh per år.
Oljefyllda radiatorer ger ingen vinst jämfört med vanliga med modern styrning.
Familjebilder 2 små barn och huset ligger i karlstad ...
Min kalkyl är tänkt att gå +/-=0 10 år pga att jag måste lägga rör nya element

Tack /matte
 
OXYD OXYD skrev:
Uppvärmning med direktEl är ju ur uppvärmningssynpunkt det absolut bästa.
Billig installation, man kan detaljstyra och få optimal komfort precis där man vill ha det.

Men den har ju tyvärr en "liten" nackdel. Det är DYRT.

Tror som många här redan. Finns mycket att spara på att göra en hel del själv.

Sen kanske inte en konvertering är det bästa i framtiden. Solceller m.m kanske kan göra kalkylerna annorlunda.

Många som är besvikna på en l/l-pump. Kör de på fel sätt. Låt skiten jobba så mycket den orkar. Låt inte den puttra på auto som inte fungerar utan externa givare.
Jag har ofta funderat på detta, man ser många dyyyyyra hus där det skryts om att det finns bergvärme installerat med låga driftskostnader osv... sedan är det jättefula rör dragna överallt till elementen i alla rum. Då pratar jag om hus som kanske kostar 8-12 miljoner kr.

Jag känner spontant att om jag hade råd med ett så dyrt hus hade jag inte velat strula med att dra in vattenburen värme utan smällt upp elradiatorer överallt och datorstyrt dessa. Smidigt, billigt och utan fula rördragningar. Att det sedan kostar några tusen extra om året känns som en petitess om man har råd med hus för 10+ miljoner.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Eller så har man golvvärme så slipper man både fula rör och fula element
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Nu är bergvärme beställd ...tack för all input

Nu är nästa problem bara vilket fabrikat till vilket pris ..
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag föredrar synliga rör framom dolda rör. Skulle aldrig komma på tanken att bygga med dolda rör åt mig själv och skulle inte köpa ett hus med dolda rör om inte priset är extremt lågt.
Jag vill kunna se läckorna i tid och jag vill att det skall gå att byta rören enkelt vid behov. Dessutom är det ju en fördel om spillvärmen värmer inomhus.
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.