Hej!

Ska köpa en varmvattenberedare till oss, hushåll på 2 vuxna.

Vilken av dessa beredare tror ni drar minst ström?

Nibe 55L som körs i 3000W
eller
Nibe 110L som körs i 1000W

Lägger upp en bild om det gör det enklare.
Tackar så mycket!!!
 
  • Tekniska specifikationer för Nibe varmvattenberedare med modeller 35, 55, 100 och 120 jämförs i en tabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, du har ju svarat på frågan själv .. ;)

Den med högre märkeffekt drar mer.

Men, allt beror ju på hur mycket varmvatten ni förbrukar .. Stor volym med låg effekt låter ju lika illa som liten volym och hög effekt, om man förbrukar mycket varmvatten .. :thinking:
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag tänker att den på 110L på 1000W aldrig hinner ta slut, därför kan den köras i 1000W

Medans den lilla på 55L hinner ta slut och därför måste bli varm igen snabbt, därför 3000W.

Beredarna kanske inte drar 1000/3000W när de nått rätt temperatur heller.

Hmm svårt detta, hur skulle du gjort?
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
Egentligen så tror jag inte att det spelar så stor roll... Har man badkar och gillar heta bad får man ha en stor varmvattenberedare ... Har man inget badkar och ont om plats får man ta den lilla ..

Vill man spara pengar så sparar man på varmvattnet, vilken beredare man än har...
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Hur stor elräkningen blir beror på hur mycket varmvatten man förbrukar, inget annat.

Enl tabellen kan båda modellerna köras på 1 eller 3 kW. Jag känner till dem, de är bra beredare av god kvalité.
Jag hade köpt 100-litersvarianten och kopplat den 3 kW.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R
Har ingen betydelse vad du tar , nästan alla VVB i dag är 1000/3000W det är 1 fas 230 eller 2 fas 400 , förbrukningen blir
ca detsamma , 55 liter ska vara 2 fas 400 V till annars hinner den inte att värma vid uttag av VV och 110 liter kan ha 1 fas 230
eftersom volymen är större , jag har 200 liters VVB och drar den med 1 fas 230 , med förvärmning av tank , det räcker för oss
2 st och värmer upp på natten
Så ta en 110 liters och välj med stickpropp 230 eller fast 2 fas 400 , sistnämnda bäst tänk själv när det kommer gäster kvar över natt och duschen går , då räcker inte 55 liters
 
Med 3000W går det tre gånger fortare att värma vattnet. Under tiden drar den tre gånger högre effekt. Så energiåtgången blir densamma. Har du möjlighet att koppla den till 400V (3000W) ser jag ingen orsak att koppla den för lägre effekt. Det sparar du ingen energi på.

Storleken däremot har betydelse. Den större beredaren har en större mantelyta och läcker därmed lite mer värme i standby. Som parentes kan man även nämna att om du ofta tvingas avbryta duschen i förtid därför att varmvattnet är slut så sparar du energi. Men så vill du nog inte ha det.

Jag tror att 55L räcker. Men det beror på hur mycket vatten ni gör av med.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående.

Notera också att tillgänglig tappvattenvolym på 100 resp 185 liter gäller vid termostatinställning 75C, som ger mer förluster, medan emergideklarationen är gjord vid 60C.
Tyvärr är energideklarationen gjord med olila förbrukningspeofiler för 55 resp 100l så det säger inget. Hade det varit samma profil hade vi fått svaret på din fråga direkt, nämligen hur mycket större förlustee har sen större? Eller är den större mer påkostad med BÄTTRE isolering? Det är fullt möjligt!

Har ni badkar räcker inte den lilla beredaren då ni får mindre än 100l eftersom ni vill ha den inställd på 60C för att minimera förlusterna.
Både 1 och 3kW är alldeles för lite för att värma vattnet samtidigt som man använder det, så det är snarare "återhämtningstiden" som det påverkar.
 
  • Gilla
Emoyenis
  • Laddar…
R
Tycker inte att man ska hålla på och tala om förluster på en VVB: s isolering och storlek , det tillförs alltid huset och kommer tillgodo som värme , däremot mängden VV är klart beroende av storlek på VVB
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Tycker inte att man ska hålla på och tala om förluster på en VVB: s isolering och storlek , det tillförs alltid huset och kommer tillgodo som värme , däremot mängden VV är klart beroende av storlek på VVB
I princip håller jag inte alls med dig. Det finns extremfall där hela värmeläckaget från varmvattenberedaren kommer huset tillgodo. Det motsatta extremfallet är när beredaren sitter i en luftkonditionerad byggnad. Då blir kostnaden för värmen som läcker ur beredaren större än det som beredaren drar eftersom luftkonditioneringen också drar mer. Då kommer värmen huset till ondo i stället. Betydligt vanligare än dessa två extremer är mellanvarianter där värmeläckaget från beredaren skapar en merkostnad, men inte lika stor som det kan verka om man bara mäter upp beredarens standbyförbrukning.

I ett allmänt fall måste man därför anta att bra isolering av varmvattenberedaren lönar sig. Däremot är det ganska små värmemängder vi talar om. Så av den orsaken är det inte så mycket att diskutera.
 
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
R
Tror jag hoppar av tråden nu , den börjar bli lite komplicerad för en frågeställare och vill inte tjafsa
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Hej igen, tack för alla svar!
Vi har inget badkar.

Vad jag förstår verkar det smartare att köra 100L varianten på 60 grader.
Istället för att köpa 55L och köra den på 80 grader. Med tanke på värmeförlusterna.

Eftersom 55L inställt på 60 grader lär knappt räcka tror jag.

Vad skulle ni gissa är bäst? :)

Tack/Mvh
 
R
swealp swealp skrev:
Vad jag förstår verkar det smartare att köra 100L varianten på 60 grader.
Är bäst och på min 65C - 70C då dör allt som kan vara en anledning till mera i tråden "" Legionella "" dom slår igen ögonen
vid 65C på ca en kvart och vid 85C direkt
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag har 55 l inställd på 70º. Den räcker gott åt mig. I en sommarstuga där jag brukar vara sitter 60 l som jag tror inte är lika varmt som hemma hos mig. Det brukar räcka, men om flera duschar i en följd tar det slut ibland. Om du väljer den större och ställer ner temperaturen så har du möjligheten att höja igen om det visar sig att det inte räcker.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
60C räcker. Köp den större om det inte finns andra skäl, t.ex. plats.

Glöm inte att montera den i vardagsrummet så ni får nytta av spillvärmen på vintern. ;)
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.