J justusandersson skrev:
Jag tror att med 21 mm furuplywood klarar du dig utan extra förstärkning. Visst är det snyggt med ett rakt snitt genom plywooden.
Tyvärr har jag kört med 15mm på täcksidorna redan :(
 
Du kanske kan bygga en liten balk i bakkant genom att limma dit en stående plywoodskiva.
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Du kanske kan bygga på baksidan med ett extra lager plywood mellan hyllplanen. Du tappar lite djup, men det blir ju en osynlig upphängning i bakkant.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om det räcker att hyllorna får stöd i bakkant?
 
Det kan väl verifieras vid beräkning eller experimentellt.
Beräkning: Räkna på nedböjningen vid upphängning i tre sidor, kanske @justusandersson kan hjälpa?
Eksperimentellt: Lägg upp skivan med stöd under tre sidor och lasta på med finporslinet och se vad som händer.
 
Ja, det vore ju väldigt smidigt om det gick att beräkna stöd i tre sidor. Absolut kan man göra ett test, men vill även slippa att det hänger ner sig på sikt.
 
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
15 mm är med säkerhet för klent för bredden 1300 mm. Risken är att ett stöd i bakkanten ger en tråkig deformation i framkanten. Tyvärr brukar sådant inte visa sig förrän efter ett tag. Den bästa lösningen är ett stöd mitt på skivans undersida. Om man skruvlimmar ett sådant behöver det inte vara så stort. Ett snabbt överslag pekar på att redan en 15 mm bred remsa av din plywood kan räcka. Det bästa är om den monteras med lamellerna lodrätt.
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Om looken är viktigare än allt annat (pris, arbetsinsats etc) borde det bli hyfsat styvt att köra en sandwich med 9mm kärna av nåt redigt styvt (ex 9mm kompaktlaminat eller nån form av honeycomb struktur borde väl va rätt styvt?) och sen epoxilimma 3mm plywood på båda sidor, avsluta med plywoodlist i framkant. Denna kan v-fräsas in så det i princip blir omöjligt att se att det är en lös list.
 
Redigerat:
Låter onekligen som en spännande och möjlig lösning! Och utseendet är viktigt. Men låter som lite för avancerat för mina skills och verktygspark. Har iofs kvar en del plywood i 4mm, så kanske ska göra ett försök ;)
 
J justusandersson skrev:
15 mm är med säkerhet för klent för bredden 1300 mm. Risken är att ett stöd i bakkanten ger en tråkig deformation i framkanten. Tyvärr brukar sådant inte visa sig förrän efter ett tag. Den bästa lösningen är ett stöd mitt på skivans undersida. Om man skruvlimmar ett sådant behöver det inte vara så stort. Ett snabbt överslag pekar på att redan en 15 mm bred remsa av din plywood kan räcka. Det bästa är om den monteras med lamellerna lodrätt.
Tacksam om du kunde ge ett exempel på hur det stödet skulle kunna se ut. Typ som en traditionell hyllkonsoll?
 
En extra konsoll löser naturligtvis alla problem, men inte så elegant. Jag tänker mig något som liknar denna bild:
3D-rendering av en lutande konsolhylla i beige färg mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är jag med! Då är jag kanske tillbaka på att det trots allt kanske räcker att fräsa in en profil som gör jobbet. Tänker att en sådan skulle synas minst.
 
Förstärkningen behöver bygga ner minst 15 mm. Om du skruvar eller fräser spelar nog ingen roll bara du limmar.
 
Ajdå, trodde återigen i min enfald att det skulle räcka med en profil nedfräst i skivan :(
 
Det är yttröghetsmomentet som gör tricket. Genom att bygga på lite på undersidan förflyttar du tyngdpunktslinjen neråt och vips ökar plywoodens massa i betydelse. Som trolleri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.