Vi bor i ett hus på en fastighet som tidigare varit en större fastighet som styckats av. På den "nya" (som ändå är rätt gammal) tomten står ett åretrunthus som uppfördes från början som bostad till en son till tidigare ägarna av vårt hus.

På den tiden var allt samma fastighet och men skapade därför en navelsträng med vatten, el och avlopp samt i liten utsträckning, plats för parkering.

Vi har till vår fastighet (som för att komplicera lite ytterligare) inrymmer två bostadshus 2 elserviser med 3 mätare (till vårt stora hus, vårt lilla hus och grannhuset repsektive).

Vårt stora hus förser grannens hus med vatten och avräkning sker som vi inte har anledning att ifrågasätta. Var vattenanslutningen ligger och hur djupt eller ens var den går ur vårt hus är det ingen idag levande som vet.

Inga servitut finns eller har funnits för något av ovan.

Min fråga är, vem är ansvarig för skötsel och underhåll av ovan navelsträng (eller strängar)?

En vidhängande fråga rör det faktum att om vi ska stänga av vårt vatten för tex reparation, anslutningar etc så stänger vi även av grannens vatten. Detta har aktualiserats då vi igår upptäckte en mindre läcka i köket varför vi nu helst skulle vilja stänga av vattnet när vi inte är hemma eller kanske till och med när vi inte använder vatten, typ på natten. Läckan är inte stor men vi vet inte var den kommer ifrån och därmed är det alarmerande. Kan vi när vi så känner för det, stänga av vattnet?
 
  • Gilla
Fransroland
  • Laddar…
Är det kommunalt vatten & avlopp eller är det enskilt?

Det allra första ni måste göra är att ta reda på var vattnet delar sig.
 
Vattnet, dvs vätskan, är kommunal och så även avloppet men vi och alla våra grannar är anslutna till ett eget nät (som i sin tur är driftat av kommunen/vattenbolaget).

Hur tar man reda på var det delar sig? Vi har varken ritningar eller någon som helst invändig indikation på var det går ut. Man kan förstås ha en gissning men huset har en är ungefär 60meter långt med källare så att gräva fram det är helt enkelt inte görbart.

Att delningen är på vår sida av tomtgränsen är dock en självklarhet det kan mycket väl vara en 50år gammal, oskyddad, plastslag som distribuerar vattnet till grannen.
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Någon stans i ert hus måste ju ert vatten komma in, där bör det sitta en avstängningsventil.
Om ni stänger den ventilen och grannhuset blir utan vatten så dela sig vattnet någonstans i ert hus, då är det bara att börja leta inomhus.

Utan bilder, skisser, mm så kan vi bara gissa
 
Ja, det har du förstås rätt i. Ja, vi har inkommande vatten och vi har en kran som stänger av båda husen. Så ja, delningen är i eller under huset.

En sak är ju att ta reda på var delningen men jag är också nyfiken på de rättsliga förhållandena. Får vi stänga av vattnet? Helst självklart får vi det om det står och sprutar vatten inomhus men någonstans därunder går ju säkert gränsen. Givet att vi hittat en koppling som är felgjord (glömd stödhylsa) så misstänker vi att det kan vara orsaken även till innevarande läckage. Därav skulle jag gärna sätta både en vattenvakt samt styrd brytare så att vi enkelt kan slå av/på vatten tex genom NFC eller liknande lösning. Får vi det?

Frågan blir ju snarast den omvända, kan vi begära att grannen drar fram en egen anslutning?
 
  • Gilla
Pilis
  • Laddar…
Jag vill tillägga, vilket kanske framgår, att denna fråga är inte i första hand en fråga om byggnadsteknik utan om juridik och rättigheter/skyldigheter.
 
Nej, ni får inte stänga av vattnet hur ni vill.
Ni får stänga av vid akuta fall så att ni kan isolera felet.

Ju snabbare ni hittar utgående ledning och hur allt är kopplat så kan ni enkelt isolera hela/delar av er fastighet utan att beröra grannhuset.
 
  • Gilla
Flummox
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, ni får inte stänga av vattnet hur ni vill.
Ni får stänga av vid akuta fall så att ni kan isolera felet.

Ju snabbare ni hittar utgående ledning och hur allt är kopplat så kan ni enkelt isolera hela/delar av er fastighet utan att beröra grannhuset.
Hitta utgående ledning är omöjligt med mindre än att man gräver upp hela tomten vilket av andra skäl är omöjliga, inte minst kulturhistoriska.

Även om man skulle hitta utgående så går det bara att isolera utgående vilket inte har någon betydelse då vi stänger av vårt hus i en helst annan ända av huset.

Jag kan förvisso ha sympati för att man inte bör stänga av vattnet. Vore dock tacksam för hänvisning till lagrum eller prejudikat.
 
R
Eftersom vattnet stängs av i ert hus så får du följa rören som är efter ventilen i ert hus och se var det kan grena sig , ert vatten har säker rör som går till kök ,toa och annat i huset , samt att det finns ett annat som ev går ner i golv och ut i mark , lämpligt är att om du hittar den rör/slang som går till andra huset , omkopplas till före din ventil , då kan båda husen ha vatten oavsett avstängning i något hus
Hur det ser ut och åtgärd kan bara ses på plats
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Eftersom vattnet stängs av i ert hus så får du följa rören som är efter ventilen i ert hus och se var det kan grena sig , ert vatten har säker rör som går till kök ,toa och annat i huset , samt att det finns ett annat som ev går ner i golv och ut i mark , lämpligt är att om du hittar den rör/slang som går till andra huset , omkopplas till före din ventil , då kan båda husen ha vatten oavsett avstängning i något hus
Hur det ser ut och åtgärd kan bara ses på plats
Tack, men jag är inte intresserad av det byggnadstekniska utan det juridiska förhållandet.

Men det finns inga rör att följa, sorry, de går i plattan 3m under markytan. De kommer förvisso upp på ett ställe men det är direkt ur plattan och inget tyder på att något annat rör vänder ut i trädgården. Även om det skulle dela sig där så inte lagningen vad jag frågar efter.

Jag har nu läst ledningsrättslagen som tyvärr inte omfattar ledningar som förser endast en ytterligare fastighet. Så den gjorde mig tyvärr inte klokare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här är lite länkar, visserligen handlar det om betalning kontra vattenavstängning.

[länk]

[länk]

[länk] avgöranden/2006/§43/Beslut 2012-08-23, BVa 52.pdf

[länk] avgöranden/2006/§46/Beslut 2009-09-17, BVa 38.pdf
Tack!!
 
Hur gör ni egentligen med fördelning av kostnader för vatten och avlopp?
Har var och en sin egen mätare?

För övrigt förstår jag egentligen inte det juridiska problemet.
Pratar ni aldrig med grannarna?
Det är väl bara att meddela dem att ni behöver stänga av för en reparation,
och komma överens om en dag och tid när det passar alla!

Berträffande ansvaret för ledningarna så beror det ju på vems fastighet de går över,
och om det finns några överenskommelser om nyttjanderätt eller servitut,
och vad som stipuleras i dessa överenskommelser.
 
Inga överenskommelser, inga avtal, inga servitut...bara hävd och ohejdad vana.
Kostnaden regleras genom vår mätaravläsning - deras.

Naturligtvis pratar vi med grannarna och ett enstaka vattenstopp är inga problem. Vi bor dock i en stor bostad där flera anslutningar visat sig bristfälliga (i dagsläget läcker en som tidigare beskrivits).

Istället för att bygga om hela huset med 100-tals meter rör så skulle jag föredra att installera en reglermekanism som slår av vattnet under givna premisser. Tex utan att någon av våra mobiler är i wifizonen eller liknande. Detta kan jag såklart göra redan nu men med följden att grannen får kontinuerliga vattenstopp.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur gör ni egentligen med fördelning av kostnader för vatten och avlopp?
Har var och en sin egen mätare?

För övrigt förstår jag egentligen inte det juridiska problemet.
Pratar ni aldrig med grannarna?
Det är väl bara att meddela dem att ni behöver stänga av för en reparation,
och komma överens om en dag och tid när det passar alla!

Berträffande ansvaret för ledningarna så beror det ju på vems fastighet de går över,
och om det finns några överenskommelser om nyttjanderätt eller servitut,
och vad som stipuleras i dessa överenskommelser.
Och, självfallet går ledningen över båda fastigheterna men vi har ingen som helst glädje av den så om den skulle visa sig bristfällig så är min preferens ta bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.