1 123abc skrev:
Eller om man gör som Peter Rätz då blir det väldigt komplicerat att leva resten av livet.
Nej, det är många saker, men en lågriskstrategi är inte en av dem. ;)
 
  • Gilla
gullegrizen och 1 till
  • Laddar…
En polare kom på en ide efter inbrott i sin verkstad, där man sågat av en låsbom med en batteridriven vinkelslip.
En ny bom gjordes av ett tjockväggigt fyrkantsrör. I röret monterades en rostfri 12 mm axel lagrad med några kullager, och några fettnipplar så det kunde fyllas med fett.
Resultatet blir att bommen är omöjlig att såga av då axeln bara snurrar. Med vinkelslip går det få av den med mycket nötande, troligt vis flera batterier, men utan gasmask blir det omöjligt pga rökutvecklingen från fettet.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
R
Isakare Isakare skrev:
En polare kom på en ide efter inbrott i sin verkstad, där man sågat av en låsbom med en batteridriven vinkelslip.
En ny bom gjordes av ett tjockväggigt fyrkantsrör. I röret monterades en rostfri 12 mm axel lagrad med några kullager, och några fettnipplar så det kunde fyllas med fett.
Resultatet blir att bommen är omöjlig att såga av då axeln bara snurrar. Med vinkelslip går det få av den med mycket nötande, troligt vis flera batterier, men utan gasmask blir det omöjligt pga rökutvecklingen från fettet.
Kunde han inte fyllt den med krut.
 
R RapidSledge skrev:
Kunde han inte fyllt den med krut.
Nej det är dumt. Nu förstår jag att det är ett skämt, men det skadar aldrig att påpeka att fällor av olika slag är extremt dumt.

Och det är inte nödvändighetsvis risken för att bli stämd för att en inbrottstjuv skadar sig, utan snarare risken att skada eller ta livet av någon som har rätt att uppehålla sig där, t ex en orolig granne, eller polis och brandmän.

Den dagen man tar livet av en brandman med en dylikt fälla då kommer jag (och många med mig) inte att lägga fingrarna emellan om någon vill låsa in den skyldige på livstid. (Det finns även efterlevande den dagen man går bort att ta hänsyn till.)

Nu lär det knappast bli ett livstidsstraff, men inte mig emot...

Jag drar mig till minnes ett fall från USA där en man tröttnade på att man bröt sig in i hans bil och stal hand radarvarnare. Så han laddade den med krut. Nu stals snart hela bilen, men polisen tog både bilen och tjuven. När den var i beslag vid sidan av vägen, och polisen väntade på bärgare så bestämde han sig för att se hur verkningsfulla dessa nya radarvarnare var mot hans egen radar. Sagt och gjort, han vred på den, den exploderade rakt i ansiktet på honom och han blev av med synen på ena ögat.

Försåtmineraren fick spendera bra många år längre i fängelset än biltjuven, och gott så.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man funderar ju på om det inte skulle gå att få ut polisen när sånt här händer? Låta dem sätta sig i ett markerat hus och vänta?
Polisen bryr sig inte.Vet av erfarenhet.
 
M furulundman skrev:
Polisen bryr sig inte.Vet av erfarenhet.
Hörde här om dagen om ett fall där den drabbade lade fram allt polisen behövde, bilder, reg nummer och vem personen var, fallet las ner dagen efter " i brist på bevis"
 
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
Ojdå! Ring kvällstidningarna och be dom stoppa pressarna.
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hörde här om dagen om ett fall där den drabbade lade fram allt polisen behövde, bilder, reg nummer och vem personen var, fallet las ner dagen efter " i brist på bevis"
Inte förvånad välkommen Sverige.
 
Isakare Isakare skrev:
En ny bom gjordes av ett tjockväggigt fyrkantsrör. I röret monterades en rostfri 12 mm axel lagrad med några kullager, och några fettnipplar så det kunde fyllas med fett.
Resultatet blir att bommen är omöjlig att såga av då axeln bara snurrar. Med vinkelslip går det få av den med mycket nötande, troligt vis flera batterier, men utan gasmask blir det omöjligt pga rökutvecklingen från fettet.
Det där är väl en teknik som används i kassaskåp och kassavalv också? Man har dubbelväggar och mellan dem ligger det härdade stålkulor (antagligen simpla kullagerkulor). Det gör att det i princip inte går att borra sig igenom för kulorna förstör borrens skär snabbt. (Antagligen kan man nöta sig igenom med typ diamantskär, men det tar lång tid.)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det där är väl en teknik som används i kassaskåp och kassavalv också? Man har dubbelväggar och mellan dem ligger det härdade stålkulor (antagligen simpla kullagerkulor). Det gör att det i princip inte går att borra sig igenom för kulorna förstör borrens skär snabbt. (Antagligen kan man nöta sig igenom med typ diamantskär, men det tar lång tid.)
Ja det är en teknik. En annan är härdade brickor som snurrar med. En tredje är "glass relockers" dvs en glasskiva som om den går sönder släpper på fjädrar som spärrar dörren. Men det är mycket sällan (aldrig?) som ett skåp skyddas av dylika mekanismer över någon större yta, utan det är främst låsmekanismen som skyddas på så sätt. Och det är få skåp som har dylika skydd, utan det brukar "bara" vara en härdad plåt istället. Detta eftersom man vill att skåpet skall gå att borra upp. Det är nämligen en inte ovanlig manöver i samband med konkurser, dödsbon osv. Så man vill att det iofs skall ta några timmar, men vara möjligt.
 
Jag har borrat upp många värdeskåp och värdevalv (bankvalv) genom åren och kulor kan jag inte minnas att jag sprungit på speciellt ofta vad jag märkt men gamla filar och dylikt kan förekomma ingjutet i cementen i äldre skåp.
Det vanligaste skydden är höglegerat manganstål samt härdad glasskiva kopplat till sprängsäkringar som åker ut när glasskivan exploderar.
Det finns även tillägg i standarderna med t.ex CD för diamantborr och EX för sprängning.
Som alltid handlar det om tid och högre klassning betyder längre tid och större insats för att forcera.
Den vanligaste anledningen för att öppna ett skåp är att de går sönder eller dödsbon, för valv är det att dom gått sönder medan dödsbon på banken handlar om bankfack inne i valvet.
Det finns metoder för att forcera allt och om det är riktigt jävligt så finns bågmejsling eller lansning men man måste även tänka på värmen och skydda omgivningen samt innehållet i skåpet så dessa metoder är sällsynta.
 
N Nerre skrev:
Det där är väl en teknik som används i kassaskåp och kassavalv också? Man har dubbelväggar och mellan dem ligger det härdade stålkulor (antagligen simpla kullagerkulor). Det gör att det i princip inte går att borra sig igenom för kulorna förstör borrens skär snabbt. (Antagligen kan man nöta sig igenom med typ diamantskär, men det tar lång tid.)
Gammalt knep.
Gamla sädesbodar har ibland dubbelt golv med stenfyllning mellan plankvarven. Då gick det inte att krypa in under golvet och borra hål i golvet under sädeslåren och stjäla säd. Att borra genom stockväggen var ju riskablare för i så fall stod ju tjuven fullt synlig för förbipasserande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk bara på att för högt ljud kan ni bli stämda för, man får inte skada inbrottstjuven!
Just detta framförs då och då (här på BH) men kan du, eller någon annan, ge några trovärdiga källor (typ domslut och inte Aftonbladet) till när någon faktiskt fällts för högt ljudande larm eller liknande sätt att "skada" inbrottstjuven. Och nu syftar jag inte på försåtsmineringar eller andra "livsfarliga" fällor.
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Kave Kave skrev:
Dessvärre brukar brytskydd enbart hjälpa till att ta spjärn mot.
Hur menar du?
Borde inte exempelvis följande brytskydd försvåra om något?

Illustration av brytskydd på hörn på en låda, översta bilden i färg och den undre som en skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det brytskyddet ser ju säkrare ut.
Men, så ser ju inte dörren/karmen ut vid låset - det är inga massiva träsaker att skruva i. De är ju urholkade för låskista och låsbleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.