Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tack, men när jag behöver hjälp har det hittills krävts traktorer eller andra tyngre arbetsfordon, i övrigt har jag så jag klarar mig.
Tack själv. Inte ovanligt att man får påpekanden men i samma andetag får en förfrågan om man kan hjälpa...

Och ang. ångest att vara prepper!?? @fsn Tror nog de flesta inte springer runt och har ångest, men vad vet jag har aldrig tyckt jag behöver ha ångest. Kanske är nått bra, låter dock inte positivt i mina öron
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
F
Tokslut Tokslut skrev:
Tack själv. Inte ovanligt att man får påpekanden men i samma andetag får en förfrågan om man kan hjälpa...

Och ang. ångest att vara prepper!?? @fsn Tror nog de flesta inte springer runt och har ångest, men vad vet jag har aldrig tyckt jag behöver ha ångest. Kanske är nått bra, låter dock inte positivt i mina öron
Alla är saliga i sin tro. För min del är jag övertygad om att preppers är krigshetsare, Trump-fantaster, domedagsprofeter, har en dragning mot att leva utanför samhället, misstänksamma och konspiratoriskt lagda och har daragit ner foliehjälmen för långt. Men det var min syn på det, den är helt baserad på amerikanska dokumentärer med medelålder feta vita män med pickup, för mycket vapen och kamoflagebrallor oavsett situation.
 
  • Haha
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bortsett från att det är lite fjantigt att behöva TRE bilar för att få ihop 1200 häst .
Vad åker du med till vardags är min undran :thinking::oops:
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vad åker du med till vardags är min undran :thinking::oops:
Din fråga grundar sig på det felaktiga antagandet att inte även jag åker runt i en fjantig bil vardags.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Din fråga grundar sig på det felaktiga antagandet att inte även jag åker runt i en fjantig bil vardags.
Nja, eller ja om många hk gör bilen fjantigt så ja.

Tydligen så gillar du din Jeep ibland om den nu är kvar i din ägo? Den ser inte ut att vara en SRT, så nått annat hk stint kanske ruvar där hemma?
 
Jeepen är kvar några dagar till men sedan är den sagan slut. Nej, det jag försökte säga var att även jag åker runt i fjantiga bilar med låg effekt. Komfortfokus helt enkelt. Och nu när man börjat köra kart på bana vettefasen vad man skulle köra på gatan för att inte uppfatta det som en sävlig atlantångare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Haha.... ”kamobrallor oavsett situation” det måste vara ungefär som folk som heter något som slutar på Y. Kriminella banditer hela bunten. Ronny Conny Tony Sony.... tur vi börjar få koll på samhället här så man vet vad man ska se upp för nät man är ute på stan och preppar. Höll på att lägga till ”90-talister” men då hade någon blivit kränkt så det gör jag inte.
Ja, 90-talister...
MathiasS MathiasS skrev:
Jeepen är kvar några dagar till men sedan är den sagan slut. Nej, det jag försökte säga var att även jag åker runt i fjantiga bilar med låg effekt. Komfortfokus helt enkelt. Och nu när man börjat köra kart på bana vettefasen vad man skulle köra på gatan för att inte uppfatta det som en sävlig atlantångare.
En 4-krafsad Tesla P90D spruttar ju på skapligt dom första metrarna raktfram. Jag har också lite kart-åka samt lite vanlig bilracing med Porsche bakom mig och oavsett vad man plockar fram för standardbilar för gata, och trots att det varit mer än 3ggr så mycket hk så blir det ändå inte samma sak. Jag har blivit besviken på trimmad 996 Turbo, Korv-ett (C7?) (sonen tyckte att vi skulle kolla efter en Korv-två istället) och Ferrari 360. Det var väl Ferrarin som i det sammanhanget var helt OK och Porchen klart, mycket klart på en sistaplats. Den var jämförbar med en snabb Audi men med dåliga möjligheter för 4 personer och packning. Det är inte hk som gör det, det är att det biter i sväng, att en mm på ratten inte tas upp av en gummibussning utan att det är stumt, överallt.

En GT3 ligger högt på önskelistan men en chassi-modifierad Cayman är mer relistiskt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vilka vägblockader bräcker man med en mazda 626? De som är gjorda av rostiga kundvagnar? Nej, blir det en apokalyps så är en STOR bil (givetvis modifierad med en massa pansarplåt och galler) det givna valet.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Varje seriös prepper har ju en stuga någonstans i Ljusdals kommun med off-grid energilösning och mark för potatis- och grönsaksodling samt vall och bete för ett par kor. Medeltiden: Here We Come!
 
Jag har fått uppfattningen att de flesta som förbereder sig för sämre tider har suttit alldeles för mycket inne i soffan och glott på hjärndöda amerikanska filmer i dumburken. Sedan har de förberett sig för den sortens händelser utan att fatta att filmerna är ett hopkok av av effektsökeri och fantasi.

I verkligheten utanför dumburken innebär en kris sannolikt endera av fyra scenarier:

-Störningar i utrikeshandeln och världsekonomin eventuellt innefattande krig ute i världen. Innebär att det blir svårt att importera mat och bränsle eftersom båda är strategiskt viktiga förnödenheter som alla vill åt och där vi inte har en chans i konkurrensen mot stormakterna när alla försöker säkra sitt behov.
Det innebär på kort sikt att vi behöver nationella beredskapslager med mat för det akuta krisläget och en folkförsörjningsmyndighet som är redo och kan införa priskontroll och ransonering snabbt och effektivt.
Det innebär på medellång sikt att vi behöver beredskapslager med bränsle och smörjoljor och gummi och tenn och koks och andra basförnödenheter och reservdelar som vi inte kan framställa i eget land och som behövs för att hålla jordbruket och den mest livsnödvändiga distributionen gående. Det innebär också att vi behöver kunna lägga om en stor del av bostäderna till vedeldning.
Det innebär på lång sikt att vi måste ha beredskap att lägga om jordbruk och distribution och industri för inhemsk produktion för den inhemska marknaden med minimala mängder kol och olja.
För individen innebär det att om man äger någon hektar odlingsbar jord eller skog och har ett litet hus som går att värma med ved då är man i mycket bättre ställning än vanliga bostadsområdesmänniskor. Är man dessutom förberedd för att starta ett husbehovsjordbruk och kanske redan har litet självförsörjning så är det ännu bättre. Den idealiska bilen är bränslesnål och lätt att hitta delar till så den fungerar så länge som möjligt. Eftersom bilen endå snabbt blir stående när folkförsörjningsmyndigheten förbjuder privatbilism är det en fördel att ha en extremt billig bil så man har kunnat använda kapitalet till att köpa jord och arrangera för självförsörjning.

-Nationell ekonomisk krasch.
Innebär att arbetslösheten ökar lavinartat och fastighetsvärdet kraschar och företagen faller som käglor. Bristen på utländsk valuta och den egna valutans sjunkande värde gör att importvaror blir antingen orimligt dyra eller omöjliga att få tag på.
Om staten tar sitt ansvar blir åtgärderna ungefär de samma som ovanstående vid kris i världen.
Om staten inte tar sitt ansvar utan låter nyliberalismen råda innebär det att bankerna får kalla fötter och kräver att lånen måste betalas. De flesta kan inte betala och då tar banken säkerheterna. På några år övergår mer än hälften av landets jord och skog och byggnader och bostäder till utländska riskkapitalister som vräker de före detta ägarna. I det längsta sitter Medelsvensson hemma och glor på TV och inbillar sig att det bara drabbar de andra medan man själv är immun. Det uppstår småningom stora mängder hemlösa arbetslösa som driver omkring i städerna och stjäl för att få mat. En del godsherrar börjar ta emot torpare och statare på ockerkontrakt medan andra gör hela kommuner till sina privata fritidstomter. Fattigdomen breder ut sig och landet blir ett u-land behärskat av några godsägarbaroner.
Som individ kan man förbereda sig genom att vara skuldfri eller åtminstone nästan skuldfri och bo på landet utom bekvämt räckhåll för de urbana rövarna. Äger man litet åker eller skog eller annan produktionskapacitet av något slag och har litet självförsörjning kan man sannolikt övervintra krisen och bli en av det lyckliga fåtalet som inte är livegna och försörjer sig av sin egen mark och som fri företagare utom godsherrarnas kontroll.
Den idealiska bilen är extremt billig så pengarna kan användas för att göra sig skuldfri.

-Rysk invasion. Inte ens den mest välrustade NRA-medlemmen i Texas kan stoppa en rysk invasion på egen hand. Till det behövs en välutrustad och välmotiverad värnpliktsarme och en stark hemmafront.
Krig är helvetet på jorden och jag tror att bästa sättet att undvika krig är att vara neutral och ha ett så starkt försvar att Putin kan räkna ut att en invasion med efterföljande ockupation och 20 års krig mot gerillan skulle bli så kostsam i ryska pengar och ryska liv att han själv skulle bli avsatt och arkebuserad av sitt eget folk.
Det enda man som enskild kan göra åt det är att trycka på politiskt för ett starkare nationellt totalförsvar och en decentraliserad el- och matförsörjning som är svår att flygbomba och svår att sätta i ubåtsblockad...... och se till att familjen har tillgång till en enkel bränslesnål icke-uppseendeväckande båt och/eller bil och några dunkar bränsle att fly med om det skiter sig och fronten börjar närma sig.

-Kärnkraftsolycka
Samhället borde skrota kärnkraften så att det inte alls händer.
Som privatperson kan man förbereda sig genom att ha vad slags bil som helst som går att fly med. Vill man få med sig egendom på flykten och kunna kringgå eller knuffa sig igenom trafikstockningar är en traktor utrustad med hytt och frontgrind och bottenpansar och en rejäl boggikärra ett lämpligt fordon. En stor fyrhjuldriven bil är säkert ännu litet bättre men det här är det enda krisscenariot där en sådan bil är relevant överhuvudtaget....... och så kostar den minst 10 gånger mer än traktorn.

Så vad är då prepperbilen...... vi måste ju utkora den!
Jag föreslår någon halvgammal Toyota Corolla. Skall den vara terränggående är Lada Niva perfekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
antett och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Text
Du är säkert rolig på fester.
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så vad är då prepperbilen...... vi måste ju utkora den!
Jag föreslår någon halvgammal Toyota Corolla. Skall den vara terränggående är Lada Niva perfekt.
Jag tar hellre en Oshkosh än kryper ner i en konservbuk ;)
 
F
H heimlaga skrev:
Jag har fått uppfattningen att de flesta som förbereder sig för sämre tider har suttit alldeles för mycket inne i soffan och glott på hjärndöda amerikanska filmer i dumburken. Sedan har de förberett sig för den sortens händelser utan att fatta att filmerna är ett hopkok av av effektsökeri och fantasi.

I verkligheten utanför dumburken innebär en kris sannolikt endera av fyra scenarier:

-Störningar i utrikeshandeln och världsekonomin eventuellt innefattande krig ute i världen. Innebär att det blir svårt att importera mat och bränsle eftersom båda är strategiskt viktiga förnödenheter som alla vill åt och där vi inte har en chans i konkurrensen mot stormakterna när alla försöker säkra sitt behov.
Det innebär på kort sikt att vi behöver nationella beredskapslager med mat för det akuta krisläget och en folkförsörjningsmyndighet som är redo och kan införa priskontroll och ransonering snabbt och effektivt.
Det innebär på medellång sikt att vi behöver beredskapslager med bränsle och smörjoljor och gummi och tenn och koks och andra basförnödenheter och reservdelar som vi inte kan framställa i eget land och som behövs för att hålla jordbruket och den mest livsnödvändiga distributionen gående. Det innebär också att vi behöver kunna lägga om en stor del av bostäderna till vedeldning.
Det innebär på lång sikt att vi måste ha beredskap att lägga om jordbruk och distribution och industri för inhemsk produktion för den inhemska marknaden med minimala mängder kol och olja.
För individen innebär det att om man äger någon hektar odlingsbar jord eller skog och har ett litet hus som går att värma med ved då är man i mycket bättre ställning än vanliga bostadsområdesmänniskor. Är man dessutom förberedd för att starta ett husbehovsjordbruk och kanske redan har litet självförsörjning så är det ännu bättre. Den idealiska bilen är bränslesnål och lätt att hitta delar till så den fungerar så länge som möjligt. Eftersom bilen endå snabbt blir stående när folkförsörjningsmyndigheten förbjuder privatbilism är det en fördel att ha en extremt billig bil så man har kunnat använda kapitalet till att köpa jord och arrangera för självförsörjning.

-Nationell ekonomisk krasch.
Innebär att arbetslösheten ökar lavinartat och fastighetsvärdet kraschar och företagen faller som käglor. Bristen på utländsk valuta och den egna valutans sjunkande värde gör att importvaror blir antingen orimligt dyra eller omöjliga att få tag på.
Om staten tar sitt ansvar blir åtgärderna ungefär de samma som ovanstående vid kris i världen.
Om staten inte tar sitt ansvar utan låter nyliberalismen råda innebär det att bankerna får kalla fötter och kräver att lånen måste betalas. De flesta kan inte betala och då tar banken säkerheterna. På några år övergår mer än hälften av landets jord och skog och byggnader och bostäder till utländska riskkapitalister som vräker de före detta ägarna. I det längsta sitter Medelsvensson hemma och glor på TV och inbillar sig att det bara drabbar de andra medan man själv är immun. Det uppstår småningom stora mängder hemlösa arbetslösa som driver omkring i städerna och stjäl för att få mat. En del godsherrar börjar ta emot torpare och statare på ockerkontrakt medan andra gör hela kommuner till sina privata fritidstomter. Fattigdomen breder ut sig och landet blir ett u-land behärskat av några godsägarbaroner.
Som individ kan man förbereda sig genom att vara skuldfri eller åtminstone nästan skuldfri och bo på landet utom bekvämt räckhåll för de urbana rövarna. Äger man litet åker eller skog eller annan produktionskapacitet av något slag och har litet självförsörjning kan man sannolikt övervintra krisen och bli en av det lyckliga fåtalet som inte är livegna och försörjer sig av sin egen mark och som fri företagare utom godsherrarnas kontroll.
Den idealiska bilen är extremt billig så pengarna kan användas för att göra sig skuldfri.

-Rysk invasion. Inte ens den mest välrustade NRA-medlemmen i Texas kan stoppa en rysk invasion på egen hand. Till det behövs en välutrustad och välmotiverad värnpliktsarme och en stark hemmafront.
Krig är helvetet på jorden och jag tror att bästa sättet att undvika krig är att vara neutral och ha ett så starkt försvar att Putin kan räkna ut att en invasion med efterföljande ockupation och 20 års krig mot gerillan skulle bli så kostsam i ryska pengar och ryska liv att han själv skulle bli avsatt och arkebuserad av sitt eget folk.
Det enda man som enskild kan göra åt det är att trycka på politiskt för ett starkare nationellt totalförsvar och en decentraliserad el- och matförsörjning som är svår att flygbomba och svår att sätta i ubåtsblockad...... och se till att familjen har tillgång till en enkel bränslesnål icke-uppseendeväckande båt och/eller bil och några dunkar bränsle att fly med om det skiter sig och fronten börjar närma sig.

-Kärnkraftsolycka
Samhället borde skrota kärnkraften så att det inte alls händer.
Som privatperson kan man förbereda sig genom att ha vad slags bil som helst som går att fly med. Vill man få med sig egendom på flykten och kunna kringgå eller knuffa sig igenom trafikstockningar är en traktor utrustad med hytt och frontgrind och bottenpansar och en rejäl boggikärra ett lämpligt fordon. En stor fyrhjuldriven bil är säkert ännu litet bättre men det här är det enda krisscenariot där en sådan bil är relevant överhuvudtaget....... och så kostar den minst 10 gånger mer än traktorn.

Så vad är då prepperbilen...... vi måste ju utkora den!
Jag föreslår någon halvgammal Toyota Corolla. Skall den vara terränggående är Lada Niva perfekt.
Men du har glömt alla zombies? Saknar du helt verklighetsförankring, ZOMBIES....
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men du har glömt alla zombies? Saknar du helt verklighetsförankring, ZOMBIES....
F fsn skrev:
Men du har glömt alla zombies? Saknar du helt verklighetsförankring, ZOMBIES....
Enligt gammal tradition skall dödingar som är ute och går oppdaga krypa ned i jorden igen om man läser högt ut postillan eller Luthers katekes för dem.....
En begagnad skriftskolkatekes torde alltså vara mer kostnadseffektiv en Dodge Ram...... med tanke på att amerikanska preppers ofta är ultrakonservativa bokstavstrogna kristna så tycks det vara skralt med deras tro.... eller så spikar inte dödingarna engelska:devilish:
 
  • Älska
p.lundgren
  • Laddar…
Den optimala prepperbilen borde gå att köra på ved.
IMG_1072.JPG

Sentiel_registration_WV_4705.jpg
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.