Påståendet i inlägg #2 att spånskiva är styvare än plywood stämmer inte. Elasticitetsmodulen för plywood är minst fyra gånger så hög som för spånskiva.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Påståendet i inlägg #2 att spånskiva är styvare än plywood stämmer inte. Elasticitetsmodulen för plywood är minst fyra gånger så hög som för spånskiva.
Men betyder det något i detta specifika fall tror du? Blir inte riktigt klok på vad jag ska tro gällande plywoodens egenskaper.
 
Det är ingen skillnad mellan den här typen av hållfasthetsberäkningar och andra. Med uppgift om hur stor last hyllplanet skall klara vid en bredd om 1300 mm, är det lätt att räkna ut vilken dimension som behövs.
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
Har bara testat denna när jag beräknat: http://www.woodbin.com/calcs/sagulator/

Har då utgått från 30kg fördelat över hela längden, och får då "Acceptable". Vet dock inte hur korrekt denna beräkning är. Finns endast "plywood" att välja på, men utgår från att vilka faner det är gjort av och antal lager spelar roll. Men tacksam ifall det finns en formel att använda vid beräkning av last.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Jag använde 18mm plywood till våra hyllplan som är 110cm breda, där finns ingen mätbar nedböjning även efter ett antal år med mycket porslin på. Men jag har en list även i bakkant. Mer info find i tråden Konstruktionsplywood som hyllmaterial .
 
  • Gilla
Johan sundin1 och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte i hastigheten hittat exakta uppgifter för furuplywood. Man kan dock utgå från att de generellt är bättre än för k-plywood, eftersom det rör sig om betydligt fler skikt. Min personliga erfarenhet är att furuplywood är väldigt styvt. Jag har ofta använt furuplywood som bordsskivor med bra resultat. Den formel man använder är den vanliga för att beräkna nedböjning vid en fritt upplagd balk: 5qL^4/384EI. q=utbredd last, L= spännvidd, E= elasticitetsmodul och I= yttröghetsmoment. När jag testar dina lastuppgifter kommer jag fram till att skivan behöver vara lite drygt 20 mm för ett acceptabelt resultat, kanske 21 mm.
 
J justusandersson skrev:
Jag har inte i hastigheten hittat exakta uppgifter för furuplywood. Man kan dock utgå från att de generellt är bättre än för k-plywood, eftersom det rör sig om betydligt fler skikt. Min personliga erfarenhet är att furuplywood är väldigt styvt. Jag har ofta använt furuplywood som bordsskivor med bra resultat. Den formel man använder är den vanliga för att beräkna nedböjning vid en fritt upplagd balk: 5qL^4/384EI. q=utbredd last, L= spännvidd, E= elasticitetsmodul och I= yttröghetsmoment. När jag testar dina lastuppgifter kommer jag fram till att skivan behöver vara lite drygt 20 mm för ett acceptabelt resultat, kanske 21 mm.
Tackar! Har du nån känsla för hur det skulle påverka om hyllplanet får stöd i bakkant?
 
Mikael_L
J justusandersson skrev:
Påståendet i inlägg #2 att spånskiva är styvare än plywood stämmer inte. Elasticitetsmodulen för plywood är minst fyra gånger så hög som för spånskiva.
Spånskiva är inte så fasligt styv, precis som du skriver.
Det som gör grejen i köksskåp och liknande är väl melaminytorna som skapar en väldigt stark sandwich-konstruktion med spånskivan i mitten?
 
A AskeHolst skrev:
Jag använde 18mm plywood till våra hyllplan som är 110cm breda, där finns ingen mätbar nedböjning även efter ett antal år med mycket porslin på. Men jag har en list även i bakkant. Mer info find i tråden Konstruktionsplywood som hyllmaterial .
[bild]
Tjusigt! Inser att jag nog måste ha nåt slags stöd i bakkant för att det alls ska vara möjlig. Men helst dolt, typ plugg eller hyllbärare av något slag.
 
Jag tycker det blir osymmetriskt, jag skulle inte välja det. Stöd med en metallist i både fram- och bakkant är självklart en förbättring
 
Flerskiktslösningar är alltid bättre, men man hittar nog inga kommersiellt producerade hyllor med spånskivor som är bredare än 80 cm. Spånskivor blir lätt permanent deformerade.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker det blir osymmetriskt, jag skulle inte välja det. Stöd med en metallist i både fram- och bakkant är självklart en förbättring
Typiskt. Vill gärna behålla den sågade plywoodkanten och skapa känslan av att täcksidan fortsätter.
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
En tanke slog mig då du platsbygger köket - går det inte att fräsa in 5-10mm i bakstycket ? Då hade du fått bra stöd utan att det syns, meror naturligtvis på hur tjock skivan på väggen är.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Jag tror att med 21 mm furuplywood klarar du dig utan extra förstärkning. Visst är det snyggt med ett rakt snitt genom plywooden.
 
NetNut NetNut skrev:
En tanke slog mig då du platsbygger köket - går det inte att fräsa in 5-10mm i bakstycket ? Då hade du fått bra stöd utan att det syns, meror naturligtvis på hur tjock skivan på väggen är.
Också tänkt på det, men det borde ju bara samma som att sätta list under eller plugg/hyllbärare? Är rädd för att det böjer sig i framkant då de ska bli 40cm djupa. Skivan på väggen är för övrigt bara 4mm ;) Dock spån bakom.
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.