BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det finns en mycket enkel och praktisk lösning på detta ickeproblem (löser också det där med reservrullarna):
Eftersom Anna tog upp problemet med att nå en toalettpappersrulle som sitter på samma vägg som toaletten när man är höggravid så gäller det även att nå en toalettpappersrulle som nästan står på golvet. Min 94-åriga släkting kan inte heller nå något som är så nära golvet utan att ramla av toalettstolen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Föreslår att ni flyttar dörr till garderob och toalett till snedväggarna.
 
Hej, jag försöker också ge lite feedback. Vi är själva igång och bygger och vi är lika rädda som ni att kommer skita sig till höger och vänster!

Kan komma att låta lite negativ, men följande hade jag kollat närmare på

Sov2 -
Långsmalt rum med ett litet fönster. Kommer bli väldigt mörkt i andra ändan. Fundera på ett fönster till på gaveln.

Sov 3
Enligt ritningen får det inte plats något skrivbord? Vänd på sängen och rita in ett skrivbord. Går det fortfarande att gå in i rummet då?

Allrum
-
Bra planerat! Kommer bli perfekt.

Hall
-
Kommer bli mörkt här. Bra placering i huset.

Bad
-
Kommer bli trångt om ni sätter in ett badkar, går det ens att öppna duschen helt?

WC
/D -
Ingång i entre kommer ni bli galna på. Ni kommer dra runt smutsen på ett dåligt sätt. Sitta och stirra på dörren när jag skiter slipper jag gärna

Entre
-
Stor och flådig, riktigt fint! Men lite förvaring med tanke på storleken!

Sov
1 -
Ser bra ut, kommer bli fint. Men Tvättstuga som granne kan bli störande

Vardagsrum
-
Stort och fint, men kommer bli mörkt i mitten då det är så djupt. Fundera på takfönster i mitten, närmare
hallen. Väldigt svårmöblerat. Försök verkligen möblera det på papper med möbler ni tycker om. Där finns en trygg vägg i hela rummet vilket är lite.

Tvättstuga
Mycket golvyta, men på ritningen får ni inte plats med något? Denna hade jag försökt rita in utrustning, bänkskiva osv på ett bättre sätt. 240cm bred+ så kan ni ha saker på båda sidorna.

Köket
-
Mycket dåligt planerat. Jag hade blivit tokig av distansen mellan kyl/frys -> Vask -> Spis/Ugn. Ingen utgång till uteplats. Dörren mellan vask och kyl förstör flödet. Jag hade helt ärligt tänkt om köket helt. Skippa köksön? Bygg ett vinkelkök med rum bakom istället? Jag tror ni tänker er en köksö att samla er kring, men det kommer bli så trångt att det blir svårt att sitta använda det samtidigt som ni jobbar i köket. Dessutom tar hällen upp så mycket utrymme att det blir en så liten avställningsyta kvar.

Summering
Nu är det mycket kritik, men detta är vad ni är ute efter. Ta det för vad det är. Det finns mycket positivt med huset och skulle ni bygga det som det ser ut idag skulle ni säkert trivas, men jag är övertygad om att ni skulle irritera er på flertalet punkter ovan och ångra att ni inte löste åtminstone någon av dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Man kanske kan hitta lite inspiration i snarlika villa Smygehamn från A-hus? Det är bara ca 145 kvm boyta, men det ser ut som att dessa kvadratmetrar utnyttjas lite mer effektivt.
Ritning av enplansvillan Smygehamn med tydligt markerade rum som sovrum, badrum och vardagsrum i en effektiv planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
så gäller det även att nå en toalettpappersrulle som nästan står på golvet. Min 94-åriga släkting kan inte heller nå något som är så nära golvet utan att ramla av toalettstolen.
Jag tror att du missförstår det hela.
Man tar papper från den översta rullen, inte den nedersta. De nedre är reserven.
(Lägg märke till handikappsitsen vid toaletten. Där klarade min 99-åriga svärmor att göra vad hon behövde)
Toalett med handikappanpassad sits och stödhandtag, samt en hög med rullar toalettpapper på ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mixi och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Utifrån villa Smygehamn på 145 kvm och en del kommentarer i tråden klipp och klistrade jag en "utanför boxen"- planlösning som inspiration.
Planritning av villa Smygehamn som visar en alternativ planlösning på 145 kvm inspirerad av forumdiskussioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toxcity
  • Laddar…
Köksö är ju väldigt hippt men rätt opraktiskt som arbetsplats. Du har inga vägguttag där du kan ansluta handredskap utan i bästa fall något uttag under en lucka eller en pop-up. VVS och el är krångliga at ansluta. Vinkelkök med rätt indelning är mycket bättre, helst med fönster över arbetsbänken/vasken. Jag skulle också byta plats mellan allrum och sov1 för jag antar att den bästa utsikten finns åt samma håll som den stora altandörren.
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Köksö är ju väldigt hippt men rätt opraktiskt som arbetsplats. Du har inga vägguttag där du kan ansluta handredskap utan i bästa fall något uttag under en lucka eller en pop-up. VVS och el är krångliga at ansluta. Vinkelkök med rätt indelning är mycket bättre, helst med fönster över arbetsbänken/vasken. Jag skulle också byta plats mellan allrum och sov1 för jag antar att den bästa utsikten finns åt samma håll som den stora altandörren.
Gul och svart bärbar strömuttagenhet med flera eluttag och krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad stolpe fastsatt vid träunderlag med en sensor monterad på ovansidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tror att du missförstår det hela.
Man tar papper från den översta rullen, inte den nedersta. De nedre är reserven.
(Lägg märke till handikappsitsen vid toaletten. Där klarade min 99-åriga svärmor att göra vad hon behövde)
Jag vill bara att ha sagt att bara för att du tycker att det är praktiskt behöver andra inte tycka det. De två nedersta rullarna kommer ju inte att fungera som reserv för den som inte har full rörelseförmåga eftersom de aldrig kommer att kunna ta upp dem, så visst kan man ha två toalettpappersrullar som står längst ner år ut och år in men de ser nog inte så rena ut då.

Själv tycker jag det vare sig är praktiskt eller snyggt trots att jag har full rörelseförmåga, bland annat för att det alldeles för lätt stänks på rullarna, oavsett om det är vatten från handfatet/duschen eller en pojke/man som skakar för mycket efter ett toabesök.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
[bild]
Var hittade du pollaren...? Det är ju precis en sån jag letat efter till trädgården.

/M
 
M maximm skrev:
Hej, jag försöker också ge lite feedback. Vi är själva igång och bygger och vi är lika rädda som ni att kommer skita sig till höger och vänster!

Kan komma att låta lite negativ, men följande hade jag kollat närmare på

Sov2 -
Långsmalt rum med ett litet fönster. Kommer bli väldigt mörkt i andra ändan. Fundera på ett fönster till på gaveln. Ska kolla på det alternativet.

Sov 3
Enligt ritningen får det inte plats något skrivbord? Vänd på sängen och rita in ett skrivbord. Går det fortfarande att gå in i rummet då? Har medvetet plockat bort skrivbord från ritningen då vi inte anser att vi kommer använda det.

Allrum
-
Bra planerat! Kommer bli perfekt.

Hall
-
Kommer bli mörkt här. Bra placering i huset.

Bad
-
Kommer bli trångt om ni sätter in ett badkar, går det ens att öppna duschen helt? Vi vill ha badkar, hur hade du gjort?

WC
/D -
Ingång i entre kommer ni bli galna på. Ni kommer dra runt smutsen på ett dåligt sätt. Sitta och stirra på dörren när jag skiter slipper jag gärna. Håller med, det ska ändras.

Entre
-
Stor och flådig, riktigt fint! Men lite förvaring med tanke på storleken! Håller med, det ska ändras.

Sov
1 -
Ser bra ut, kommer bli fint. Men Tvättstuga som granne kan bli störande. Vi tvättar aldrig på kvällarna. + att det är en ljudvägg i mellan.

Vardagsrum
-
Stort och fint, men kommer bli mörkt i mitten då det är så djupt. Fundera på takfönster i mitten, närmare
hallen. Väldigt svårmöblerat. Försök verkligen möblera det på papper med möbler ni tycker om. Där finns en trygg vägg i hela rummet vilket är lite. Har tänkt samma tanke men vi är nöjda med denna lösningen.

Tvättstuga
Mycket golvyta, men på ritningen får ni inte plats med något? Denna hade jag försökt rita in utrustning, bänkskiva osv på ett bättre sätt. 240cm bred+ så kan ni ha saker på båda sidorna. Det är 2.4. Funderar på garderober på hela väggen mot sov. För lakan, handdukar, vinterkläder, städ etc.

Köket
-
  • Mycket dåligt planerat. Jag hade blivit tokig av distansen mellan kyl/frys -> Vask -> Spis/Ugn. Ingen utgång till uteplats. Dörren mellan vask och kyl förstör flödet. Jag hade helt ärligt tänkt om köket helt. Skippa köksön? Bygg ett vinkelkök med rum bakom istället? Jag tror ni tänker er en köksö att samla er kring, men det kommer bli så trångt att det blir svårt att sitta använda det samtidigt som ni jobbar i köket. Dessutom tar hällen upp så mycket utrymme att det blir en så liten avställningsyta kvar. Håller med. Också inne på vinkelkök men vill gärna ha altandörr.. Hur löser Vi?

Summering
Nu är det mycket kritik, men detta är vad ni är ute efter. Ta det för vad det är. Det finns mycket positivt med huset och skulle ni bygga det som det ser ut idag skulle ni säkert trivas, men jag är övertygad om att ni skulle irritera er på flertalet punkter ovan och ångra att ni inte löste åtminstone någon av dem.
se svar i citat
 
T Toxcity skrev:
se svar i citat
Svårt att rita nåt utan mått, skicka gärna upp en icke-utskriven ritning

Handritad arkitektonisk planritning av ett kök och angränsande rum utan specificerade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.