Tänkte köra med några öppna hyllor i köket. Dessa ska tillverkas i 15mm furuplywood (B/X) och monteras med trådhyllbärare med frästa spår på sidorna av hyllplanen. Utöver hyllbärarna tänkte jag även ha nån slags dold avlastning i bakkant (kanske bara några pluggar? Tacksam för smarta tips även här).

Spännvidden är 130cm. Har testat att leka lite med "The Sagulator", men hittar inte riktigt mina material.

Vad tror ni. Kommer jag få problem med nedböjning i framkant? Det ska alltså stå porslin i hyllorna, så rätt tungt!
 
R
Inte säker på att det håller , men troligtvis kommer dom att böja sig i framkant och så småningom kommer
porslinet att glida ut .:( och kommer det ut så går det fort och då öppnas dörren . Det är lång spännvidd och normalt i köksskåp är det max 80 cm med 16 mm spånskiva som är mera styv än furuplywood
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Ajdå, låter som att min lösning kanske är lite väl ambitiös. Det rör sig om öppna hyllplan, så det är av estetiska skäl jag vill undvika synliga konsoller.

Kan det funka att fräsa in nån metallist som förstärkning? Eller är det bara att inse att det krävs nån slags konsol/hyllbärare längs hela djupet i mitten på hyllplanet för att få det att fungera?
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
En L-profil i fram och bakkant, eller om det inte räcker en T-profil.

Borde inte limträ vara bättre i detta sammanhang?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
R
Finns profiler i aluminium och rostfritt , den här på Ba-s kanske , men den ska fästas på hyllplanet med , kanske det går att limma , men rostfritt är det lite klurigt att få lim att fästa på , ska vara bra kladdigt

VINKELPROFIL ROSTFRITT STÅL 15X15X1,5MM 2M
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Anledningen till att jag vill köra i plywwood är att jag byggt hela köket kring detta tema. Tanken är att det nedersta hyllplanet ska se ut som en fortsättning på täcksidan. Jag kommer även att fräsa in en alulist i det nedre hyllplanet för belysning. Se bild.

Se bilder

En öppen hörnhylla av plywood i ett kök, avsedd att matcha och fortsätta temat av en sida av omgivande plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med plywoodväggar och hylla med inbyggd belysning, design för att matcha täcksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med skåp klädda i plywood för ett enhetligt tema, plats för inbyggd belysning synlig vid det nedre hyllplanet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Lite udda med detta , men snyggt med ådringen , skulle det skämma med en rostfri framkant , du måste väl göra något åt framkanten , den är sågad vad jag förstår , är diskbänken rostfri så kan det malla in
 
Ja, lite udda är det allt :) Dessvärre är även diskbänken lite udda. Den består av hardvaxoljad Valchromat. Det hela är lite experimentellt och är en kombo av snickerihobby/budgetkök på landet.

Vill behålla den sågade kanten, så ska jag använda en profil får det bli en bit in i hyllplanet.
Svart hardvaxoljad Valchromat-diskbänk med sågad kant, diskho, vattenkran och integrerad häll i ett ljus träkök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
R
Jepp ser bra ut och lite att sticka ut hakan :D men att få in en profil i skivan som kan hålla den i våg blir nog svårt , har sökt lite
och den som ev skulle hålla är 15 mm hög , det blir då en skiva klyven och inte bra ., är nog inte i din värld att ha något som sticker under , det jag tänker på är att vända en T-profil uppochner , men som sagt , hur man än vänder sig är den där bak ;)
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Ett alternativ jag funderat på skulle vara att göra en lösning motsvarande denna, men det blir ju en helt annan sak förstås. Men då borde det iallafall hålla..

industriell-hylla__0579786_PE669913_S4.JPG
 
  • Gilla
abygg och 2 till
  • Laddar…
R
Utmärkt ide om den faller dig på läppen , då kommer det att hålla , väggdelarna behöver inte gå ända ut , räcker med 2/3 delar
 
Då är frågan om man klarar sig med en avdelare eller om man ska satsa på två? Dvs klarar jag en spännvidd på 65cm eller är även det på gränsen för 15mm plywood?
 
R
Kan inte säga men lägg en skiva på de mått du tänker på mellan två stolar eller annat och känn hur mycket det sviktar , kanske bäst med 2 stöd , då är du nog bra säker
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Såga upp en remsa plyfa och kanta en snickeriskiva av furu med plyfan. Massivträ har ingen nedböjning som du behöver kalkylera med. Och du får en kulisskant som ser ut som du vill.

Mvh Findus
 
  • Gilla
hakan.stridh och 5 till
  • Laddar…
Det var onekligen ett bra alternativ! Gäller bara att hitta i 15mm då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.