Hej alla.

Vi är i startgroparna för husbygge vilket såklart är oerhört spännande.
Vi har spikat hustyp och utvändiga mått men är inte helt klara invändigt.

Vi önskar lite feedback på vår planlösning. Vi är osäkra på entrén (förvaring), storleken på master bedroom, och kökets utformning.

Vi skulle uppskatta konkreta tips från er som känner att ni har något att bidra med. Ni som vill ifrågasätta utan tips på förbättring får gärna klicka vidare till något annat inlägg.

Vi kommer att ha ryggåstak i entrén också.
Vi kommer inte att ha kamin så väggen där den står på ritningen blir mindre.
Eventuellt kommer vi ha dörr från köket ut på baksidan istället för fönster.

Tack på förhand!
 
  • Planritning av ett hus med markerade utrymmen för allrum, kök, sovrum och entré inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag vet att det är populärt med den här typen av enorma öppna ytor i mitten av huset om ni bläddrar bland kataloghus men jag känner verkligen att det är illa använda kvadratmetrar som både är svårmöblerade, ganska opraktiskt att leva i och i det här fallet stjäl kvadratmetrar som t.ex skulle kunna användas för att göra köks-/matsalsdelen mer tilltalande.
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist och 4 till
  • Laddar…
Så kul med ett husbygge. Min första tanke är att eventuellt ta den lilla delen i vänstra hörnet i master bedroom som bli en lustig garderob och få den att tillhöra entrén istället. Då har ni kanske möjlighet att få till någon liten avhängning och skohylla utan att täcka för fönstret?

Utformningen av köket tycker jag ser bra ut, dock skulle jag rekommendera att ha en liten avställningsbänk bredvid ugnen, det är inte långt till spisen men det kan vara skönt att ha en plats att snabbt ställa ner det varma innan det ska serveras.. och också möjlighet att undvika att en unge springer in i ugnsluckan för att den står öppen längre än nödvändigt. dock är det ju också en sådan yta där allt onödigt också kan samlas på hög..

Finns det möjlighet att flytta tvättmaskin och diskho till högra väggen och på så sätt placera garderober på hela motsatta (vänstra) väggen? En tanke att kunna ha alla badlakan, lakan, gardiner och eventuellt arbetskläder och dylikt där inne för att slippa gå iväg med tvätten. Det blir enklare att hålla fint och undanplockat om det bara är att vika in allt direkt utan massa spring.
 
Redigerat:
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
..
Hej. Tack för din input. Tanken om garderoben är samma som vi har. Men vi är lite oroliga för förvaring i sovrummet. Köket kommer nog göras om båda 2 och 3 gånger innan det blir klart.. Haha. Eventuellt blir de förlängt runt hörnet för att få mer bänkyta.
 
T Toxcity skrev:
Hej. Tack för din input. Tanken om garderoben är samma som vi har. Men vi är lite oroliga för förvaring i sovrummet. Köket kommer nog göras om båda 2 och 3 gånger innan det blir klart.. Haha. Eventuellt blir de förlängt runt hörnet för att få mer bänkyta.
Redigerade mitt inlägg och fick med lite om tvättstugan.
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Redigerade mitt inlägg och fick med lite om tvättstugan.
Det gör det nog. Bra tanke Tack!
 
BirgitS
Vilken ingång kommer ni att använda själva till vardags?
Alla ytterkläder och skor till en hel familj tar plats, men det är ju bra att ha bestämt var den platsen ska vara.

Om duschen i badrummet vid entrén får plats bredvid fönstret skulle jag välja att byta plats på dusch och handfat därför att det ofta blir lite blött på golvet utanför duschen och då är det bra att ha den långt från dörren så man inte råkar gå i det blöta av misstag.

Glöm inte att rita ut var handdukstorkar och -krokar ska vara så att de inte råkar hamna långt från duschen.
 
Absolut altandörr i köket! Brorsan hade inte det frön början. Efter första sommaren blev det dörr insatt istället för fönstret, och den står nu öppen hela dagarna. Att zickzacka sig fram genom vardagsrummet till de fina dubbeldörrarna var för bökigt och de dörrarna används egentligen bara när de har gäster som minglar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker placeringen av båda badrummen är lite konstig

Ni kommer att gå igenom den smutsiga delen av hallen varje gång ni går till/från toaletten vid Entrén vilket innebär att all smuts som kommer in med skorna sedan sprids ut i huset. Eftersom man ändå inte går in med skorna på toaletten är det bättre att ha ingång från en ren del av huset.
Sedan skulle jag sätta handfatet närmare dörren, det är det man oftast använder i ett badrum.

Den andra toaletten ligger vägg i vägg med Allrum och Vardagsrum. Inte roligt att höra ljuden från toaletten och känna ev. dofter som följer med ut när man har gäster.

/M
 
  • Gilla
Mixi
  • Laddar…
BirgitS
Apropå badrummen kan det nog vara bra med mer förvaring än bara en 60-80 cm bred kommod som inte räcker så långt när man ska ha dit handdukar, toalettpapper, fön, rakapparat, necessärer osv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
I båda badrummen är toan ritad mitt på väggen, det innebär att man inte har nånstans att sätta toarullen, om man inte sätter den på väggen bakom. Kan säga att man ångrar det den dagen man har ryggskott elelr är höggravid. I båda badrummen bör du byta palts på toa och tvättställ så att toarullehållaren ska sitta på väggen.

Vad gäller Master Bedroom betyder det för mig ett sovrum ed klädkammare och badrum, ni har ingendera här. Personligen gillar jag att ha TV i sovrummet, men ni har gjort som de flesta gör: garderobsvägg vid fotändan av sängen.

Jag skulle sätta garderoberna på väggen mot köket istället. Och byta plats på badrum och förvaring i hallen så att man kan gå direkt från föräldrasovrummet in i badrummet, utan att tassa över hela hallen.

I köket tycker jag att köksön står på fel ledd?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
I båda badrummen är toan ritad mitt på väggen, det innebär att man inte har nånstans att sätta toarullen, om man inte sätter den på väggen bakom. Kan säga att man ångrar det den dagen man har ryggskott elelr är höggravid. I båda badrummen bör du byta palts på toa och tvättställ så att toarullehållaren ska sitta på väggen.
Bra tips, men man måste komma ihåg tillgänglighetsreglerna om gott om ståutrymme på ena sidan av toaletten, dvs man måste nästan ha den bredvid en dusch eller ett badkar.
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bra tips, men man måste komma ihåg tillgänglighetsreglerna om gott om ståutrymme på ena sidan av toaletten, dvs man måste nästan ha den bredvid en dusch eller ett badkar.
Nej, det måste man verkligen inte! Att ha den bredvid ett badkar gör det ju för övrigt trängre, och toapappret blött?
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det måste man verkligen inte! Att ha den bredvid ett badkar gör det ju för övrigt trängre, och toapappret blött?
Om kommunen behöver tillgänglighetsanpassa så tar de ju bort badkaret så då är det ju inte trångt längre. Om jag inte missminner mig så får inget finnas den närmsta metern räknat från mitten av toaletten för att man ska uppfylla tillgänglighetskraven och oftast har man ju inte så mycket ledig väggyta att det går utan att den metern delvis sammanfaller med dusch eller badkar.

Har man toan bredvid badkaret har man väl lämpligen toapappret på andra sidan, t. ex. kan man sätta fast hållaren för det på kommodens sida..
 
Anna_H Anna_H skrev:
I båda badrummen bör du byta palts på toa och tvättställ så att toarullehållaren ska sitta på väggen.
BirgitS BirgitS skrev:
Har man toan bredvid badkaret har man väl lämpligen toapappret på andra sidan, t. ex. kan man sätta fast hållaren för det på kommodens sida..
Det finns en mycket enkel och praktisk lösning på detta ickeproblem (löser också det där med reservrullarna):
Träkavel med tre toalettpappersrullar staplade på i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel toalettpappershållare med flera rullar staplade på en träpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.