pacman42 pacman42 skrev:
Finns exempel på de som fällts för misshandel pga en sådan lösning, hittade inte artikeln från Aftonbladet om att han fälldes. Hittade dock en tråd om som anmälts (fällts?) för en siren i nackstödet i bilen:
- [länk]
Vill minnas att det inte blev en fällande dom i det fallet.
 
  • Gilla
Nette och 1 till
  • Laddar…
Det blev dock fällande dom i fallet med 10kV i förarstolen om jag minsn rätt.
 
Krilleman
N Nerre skrev:
En näve 9 mm tomhylsor "tappade" bredvid trappen kanske avskräcker? :)
[OT ON]

Jag tror du skrev fel.

CGA5P med 5,56 har högre eldhastighet och är därför att rekommendera från KSP M/39...!
(Jo jag skulle hellre välja maskulina M/95 (styvhetsfaktor 10.0) men det är utopi!) :p

Eller som klassiska "Rally" sa:

[/OT OFF]
 
Redigerat:
Martin_B
Anna_H Anna_H skrev:
Man funderar ju på om det inte skulle gå att få ut polisen när sånt här händer? Låta dem sätta sig i ett markerat hus och vänta?
Haha, ja du. Polisen hinner inte ens med vissa våldtäktsärenden idag. Så jag tror knappast de lär åka ut och bara sitta och uggla, kanske i flera dagar, innan tjuvarna slår till.

Men visst vore det önskvärt!
 
C cpalm skrev:
Frågan här är ju naturligtvis hur tjuvarna ser att det bor en grovt kriminell där? Sedan behöver man bara återskapa de attributen utan att man behöver bli kriminell själv. Eller är det just "Protected by HA"-skyltarna som avskräcker?
Kriminella brukar känna till andra kriminella om de är lokala.
Om du har skyddsskyltar från MC-gäng så är risken stor att mindre trevliga personer till sist knackar på dörren samt kan grannar bli lite lustiga.
Det är även så att kriminella ofta utsätts för fler brott än andra beroende på umgänge och saker de gör men anmälningsgraden är lägre.
Jag köper inte heller det påståendet.
 
  • Gilla
DejvidK och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Huga! Då kan man ju lika gärna sätta upp taggtrådsstängsel också. Nerrullade ser de ju ut som hämtade ur någon framtidsdystopi..... Skulle vara oerhört tråkigt om dessa blir ett vanligt inslag i svenska villaområden.....

(För ordnings skull; jag har ingen erfarenhet av dem... ;))
Skittråkigt. I Tyskland lanserades liknande jalusier på 70/80-talet, även då med inbrottskydd som argument. Många bygator blev helt mörka för dom släpper inte ut det minsta lilla ljus. Månliknande.
 
Folk som hittar på egna lösningar för att skydda sig går ofta för långt enligt lagen.
Jag vill minnas att någon mackägare i dalarna (jag osäker om det var dalarna) för många år sedan tröttnade på tjuvtankningar när det var obemannat och "försåtminerade" (hittar inte rätt ord riktigt så illa var det inte men meningen var att den som försökte skulle skadas) pumparna som det blev liv om (hittar tyvärr ingen info om detta när jag söker).
Vet även byggfirmor som tröttnade på att människor pissade på byggbodarna efter krogen som hade en lösning som gjorde att det regnade iskallt vatten på den som pissade men det fick dom inte heller ha.
Det är inte lätt att vara fyndig med sitt skydd.
 
F frean98 skrev:
Är det någon som testat eller hört något om jalusier? Typ denna [länk]
Kostnad? Funktion?
[bild]
Uppfällda ser de ju inte så illa ut...
Jag har monterad många sådana när jag jobbade på ett annat företag men gjorde ofta lite mer diskreta montage då det oftast var väldigt välbärgade personer som köpte dom, kan användas både som inbrottsskydd eller solskydd samt personskydd vid förhöjd hotbild.
Vet även kunder som målade dom som ett fönster.
Nu mer finns det även olika säkerhetsgardiner som är mer diskreta.

Pris beror på säkerhetsklass och mått samt elektrikerns kostnad om dom är motordrivna, macro jalusier med snöre var inte jätte dyra och jalusier är betydligt billigare nu mot förr då dom var väldigt dyra.

Edit: Vet inte varför jag svarade på detta gamla inlägg, tror jag tryckte på fel sidnummer och kom förlångt tillbaka i tråden eller så är det den nya sidskrollningen jag gick vilse med.
 
Redigerat:
Här i regionen fanns ett företag på 80-talet som hade en bensinstation med sedelautomat.
Där var ofta stöld av bensin.
Dom satte upp en videokamera och en TV i skyltfönstret som visade dom som tankade.
Stölderna upphörde omgående.
Naturligtvis blev dom polisanmäld men dom fick ha kameran då ingen inspelning skedde.
Men det visste inte tjuven.
 
A
De där jalusierna är verkligen fruktansvärt fula och troligtvis dyra också.

Ska man lägga så mycket pengar, så är det vä bättre att byta fönster och satsa på P6B eller kanske till och med P7B glas? Tillsammans med glaskrossdetektorer, så bör man ha tillräckligt med fördröjning för att klara sig hyfsat.

Vi sätter alltid P6B när vi byter fönster på jobbet och jag har inte hört om något fullbordat inbrott där de är installerade.
 
1 123abc skrev:
Kriminella brukar känna till andra kriminella om de är lokala.
Om du har skyddsskyltar från MC-gäng så är risken stor att mindre trevliga personer till sist knackar på dörren samt kan grannar bli lite lustiga.
Det är även så att kriminella ofta utsätts för fler brott än andra beroende på umgänge och saker de gör men anmälningsgraden är lägre.
Jag köper inte heller det påståendet.
Nu är det skillnad i vilka brott kriminella utsätts för och vilka vi andra utsätts för. Det är naturligtvis, och trivialt så, att kriminella inte utsätts för fler bostadsinbrott än vi andra. Nej, de utsätts för brott som uppstår som en direkt konsekvens av sina kriminella aktiviteter. (Det är inte så att allmänheten i stort lider någon större risk att bli skjuten för att sätta foten på "fel" område på Hissingen här i Göteborg, t ex. Men för vissa kriminella så är det förenat med stor fara att vara på fel plats vid fel tid.)

I det här fallet så är "småtjuvarna" naturligtvis rädda för att stöta sig med grovt kriminella, eftersom de är farligare än t ex polisen. Det är just de grovt ("organiserat") kriminellas stora våldskapital och villighet att utsätta andra kriminella för (framförallt) våldsbrott som är avskräckande.

Så du stöder snarare tesen, än motsäger den. Det är på grund av risken att utsättas för grova våldsbrott som småkriminella bostadstjuvar inte vill stöta sig med grovt kriminella. Det handlar specifikt om brott som begås mellan kriminella här.


Nu är det här heller inget teoretiskt resonemang, utan det har stöd i litteraturen: "Vad vet vi om bostadsinbrott? - 20 gärningspersoners svar", Kent Pira, Polismyndigheten i Stockholm 2008. s 22, överst:

"Utöver det som framkommer i tabellen blev det i samtalen med gärningspersonerna också tydligt att det finns vissa förhållanden som man vill undvika i samband med inbrott. Utan inbördes ordning vill man undvika: hund, larm, polis och grannsamverkansperson. Dessutom vill man i allra högsta grad undvika att göra inbrott hos grovt kriminella." (min kursivering)

Det är en, också i övrigt, intressant rapport, även om den (av förståeliga skäl) inte täcker organiserade utländska ligor o dylikt. Dessa blir nog heller inte avskräckta av grovt kriminella, eftersom de knappast stannar kvar länge nog i landet för att det skall vara en stor risk. (Och så organiserad är sällan den "organiserade" brottsligheten att dess tentakler sträcker sig så långt).
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är det skillnad i vilka brott kriminella utsätts för och vilka vi andra utsätts för. Det är naturligtvis, och trivialt så, att kriminella inte utsätts för fler bostadsinbrott än vi andra. Nej, de utsätts för brott som uppstår som en direkt konsekvens av sina kriminella aktiviteter. (Det är inte så att allmänheten i stort lider någon större risk att bli skjuten för att sätta foten på "fel" område på Hissingen här i Göteborg, t ex. Men för vissa kriminella så är det förenat med stor fara att vara på fel plats vid fel tid.)

I det här fallet så är "småtjuvarna" naturligtvis rädda för att stöta sig med grovt kriminella, eftersom de är farligare än t ex polisen. Det är just de grovt ("organiserat") kriminellas stora våldskapital och villighet att utsätta andra kriminella för (framförallt) våldsbrott som är avskräckande.

Så du stöder snarare tesen, än motsäger den. Det är på grund av risken att utsättas för grova våldsbrott som småkriminella bostadstjuvar inte vill stöta sig med grovt kriminella. Det handlar specifikt om brott som begås mellan kriminella här.


Nu är det här heller inget teoretiskt resonemang, utan det har stöd i litteraturen: "Vad vet vi om bostadsinbrott? - 20 gärningspersoners svar", Kent Pira, Polismyndigheten i Stockholm 2008. s 22, överst:

"Utöver det som framkommer i tabellen blev det i samtalen med gärningspersonerna också tydligt att det finns vissa förhållanden som man vill undvika i samband med inbrott. Utan inbördes ordning vill man undvika: hund, larm, polis och grannsamverkansperson. Dessutom vill man i allra högsta grad undvika att göra inbrott hos grovt kriminella." (min kursivering)

Det är en, också i övrigt, intressant rapport, även om den (av förståeliga skäl) inte täcker organiserade utländska ligor o dylikt. Dessa blir nog heller inte avskräckta av grovt kriminella, eftersom de knappast stannar kvar länge nog i landet för att det skall vara en stor risk. (Och så organiserad är sällan den "organiserade" brottsligheten att dess tentakler sträcker sig så långt).
Jag motsäger inte det du skriver i detta inlägget utan håller med.
Den organiserade brottslighetens tentakler sträcker sig långt speciellt om det handlar om internationella grupperingar vilket MC svären ofta tillhör men det krävs mycket för att något ska sökas i andra länder och där finner vi inte bostadsinbrott.
Minns även tiden då fribrev existerade och fungerade, nu vet inte de kriminella ens vad det är eller hur de ser ut, jag har faktiskt sett fribrev i verkligheten.
 
1 123abc skrev:
Den organiserade brottslighetens tentakler sträcker sig långt speciellt om det handlar om internationella grupperingar vilket MC svären ofta tillhör men det krävs mycket för att något ska sökas i andra länder och där finner vi inte bostadsinbrott.
Nej, precis. Vad gäller internationella förgreningar så pratar vi ju om större organisationer, och som för alla sådana så krävs det ju större problem för att man skall mobilisera större del av organisationen. Så om du t ex mördar ledaren för ett etablerat motorcykelgäng som är "franchisetagare" för ett globalt dito, då får du nog titta dig över axeln oavsett vart du åker.

Men om du bryter dig in hos "Berra the hangaround" så kommer naturligvis inte hela organisationen att sättas på krigsfot för det. Det vore inte bra affärer. (Kom ihåg Meyer Lansky: "Remember, make money, not war." ;))
 
Scouten skrev:
De där jalusierna är verkligen fruktansvärt fula och troligtvis dyra också.

Ska man lägga så mycket pengar, så är det vä bättre att byta fönster och satsa på P6B eller kanske till och med P7B glas? Tillsammans med glaskrossdetektorer, så bör man ha tillräckligt med fördröjning för att klara sig hyfsat.

Vi sätter alltid P6B när vi byter fönster på jobbet och jag har inte hört om något fullbordat inbrott där de är installerade.
Säkerhetsglas är bra och jag har varit med och monterat en del även BR glas vid personskydd och vissa företag men det ställer även krav på fönsterramar och karmar vilket i sin tur ofta leder till komplettering med jalusier eller säkerhetsgardiner.
Det är bra att ni tänker på säkerhetsglas vid skydd då det är något som många missar.
Men är det på den nivån så är ofta även väggar, dörrar mm säkrade och allt detta blir väldigt dyrt.
Dessa anläggningar brukar även ha 2st av varandra oberoende larmsystem (utförda av olika företag oberoende av varandra), där sparas det inte in på något.
För en som jobbar med säkerhet så är dessa anläggningar väldigt roliga att projektera och genomföra men det är tråkigt att det ska behövas.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, precis. Vad gäller internationella förgreningar så pratar vi ju om större organisationer, och som för alla sådana så krävs det ju större problem för att man skall mobilisera större del av organisationen. Så om du t ex mördar ledaren för ett etablerat motorcykelgäng som är "franchisetagare" för ett globalt dito, då får du nog titta dig över axeln oavsett vart du åker.

Men om du bryter dig in hos "Berra the hangaround" så kommer naturligvis inte hela organisationen att sättas på krigsfot för det. Det vore inte bra affärer. (Kom ihåg Meyer Lansky: "Remember, make money, not war." ;))
Eller om man gör som Peter Rätz då blir det väldigt komplicerat att leva resten av livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.