Nja, preppers är väl sällan självförsörjande utan har en plan för att kunna klara sig själv vid kris.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vilket betyder att man behöver en viss självförsörjandegrad.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tokslut Tokslut skrev:
Köpt nya däck till min RAM 2ggr. iår. finns massa däck i den storleken tom. här i Sverige, hur många däck tror ni det inte då finns i Staterna?
Ja du åkte väl in på en däcksfirma ...
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vilket betyder att man behöver en viss självförsörjandegrad.
Ja, eller en lastbil och en rejäl bössa. Det finns gott om veklingar.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fy fan vilken deprimerande livskvalite dessa preppers verkar ha. Lägga hela sitt liv på en förberedelse på nåt som bara är ångest.
Ja, det är naturligtvis bättre att belåna sig till bristningsgränsen för att hålla jämna steg med grannen. Villa, segelbåten som står stilla i hamnen hela sommaren och så förstås resan till Phuket med många uppdateringar på instagram. Livskvalitet!
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 8 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ja, det är naturligtvis bättre att belåna sig till bristningsgränsen för att hålla jämna steg med grannen. Villa, segelbåten som står stilla i hamnen hela sommaren och så förstås resan till Phuket med många uppdateringar på instagram. Livskvalitet!
Är det DET som är allternativet till att bo i skogen och leka prepper?
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det DET som är allternativet till att bo i skogen och leka prepper?
Ett alternativ är det, inte det enda alternativet. Människor gör olika livstilsval och ser värde i olika saker. Nån anonym signatur på byggahus ska inte tro att han kan såga andras val av livstil utan att möta kritik. Själv tycker jag människor som tänker utanför boxen och gör ovanliga val är fan så mycket intressantare och har mera att ge än dom som inte gör det.
 
  • Gilla
Bure och 7 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ett alternativ är det, inte det enda alternativet. Människor gör olika livstilsval och ser värde i olika saker. Nån anonym signatur på byggahus ska inte tro att han kan såga andras val av livstil utan att möta kritik. Själv tycker jag människor som tänker utanför boxen och gör ovanliga val är fan så mycket intressantare och har mera att ge än dom som inte gör det.
Det är väl trevligt att man gör livstilsval och tycker olika, men hardcore prepper är ju i det närmaste att betrakta som en sekt fast i individualistform. Hela verksamheten har en icke faktabaserad grund och det tycker jag man kan såga rätt friskt utan att ha dåligt samvete för det.

Utan för boxen som leder till något bra uppskattar jag, utan för boxen och bara ovanligt blir just bara ovanligt....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du åkte väl in på en däcksfirma ...
Stämmer bra ena gången, iofs. Lördag kväll och kompis som skötte jobbet, andra gången köpte jag en uppsättning "take offs" så de behövdes inget annat än lossa muttrarna.

Och skulle världen gå under känner jag till flera däcklager inom en timmes resväg som lär ha de jag behöver

26 olika modeller om jag söker på standard storleken 275/60-20. Hur många däck de blir lär vara tillräckligt, förutom att jag har 3 1/2 uppsättningar hemma. så jag klarar mig en bit när det gäller däck iaf. Och sätter jag ATVn på flaket så kommer jag ju längre om bilen lägger av och har 2 uppsättningar hjul till den med ;)

sökbevis: https://www.dackonline.se/cgi-bin/r...0&Felge=20&sowigan=&suchen=S%F6k+efter+d%E4ck.

Och skulle nått annat på bilen rasa har jag 5st nära kompisar med RAMar så det ordnar nog sig där med ;)

Bjuder på en bild jag redan laddat upp här när det står 1.203hk på uppfarten hemma ;)

 
  • Gilla
Carl79 och 3 till
  • Laddar…
Bumper sticker med texten "IF YOU CAN'T DODGE IT, RAM IT!" på en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undantaget bumper stickern har jag svårt att se värdet med sagda bil, påde pre- och postapokalyptiskt.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Oavsett bil men är inte problemet med drivmedel som bensin att det kan bli dåligt om det står för länge? Kanske bara något jag hört ? Även diesel då som är biodiesel i Sverige?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Undantaget bumper stickern har jag svårt att se värdet med sagda bil, påde pre- och postapokalyptiskt.
Det är helt ok, det är såna som dig vi får hjälpa i tid och otid! Eller bara kör sick sack runt...
 
Bortsett från att det är lite fjantigt att behöva TRE bilar för att få ihop 1200 häst så är jag för stora bilar, men för en prepper så antar jag att det räcker om bilen tar hen till "the final destination" där all utrustning och proviant finns? Dvs, det spelar mindre roll om bilen drar mycket sås.....
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det är helt ok, det är såna som dig vi får hjälpa i tid och otid!
Tack, men när jag behöver hjälp har det hittills krävts traktorer eller andra tyngre arbetsfordon, i övrigt har jag så jag klarar mig. Jag missunnar ingen glädje och nöje i sitt liv, men om målet är att förbereda sig för riktiga problem (snarare än zombieapokalypsen), finns som TS är inne på förmodligare lämpligare fordon/fordonskombinationer.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bortsett från att det är lite fjantigt att behöva TRE bilar för att få ihop 1200 häst
Trotts allt bruksbilar, ska man börja leka med bilen så har jag alltid använt andra bilar till det som inte används som bruksbil
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.