Hej. Vi har en rätt så komplex tomt med stora nivåskillnader. Vi ska i snitt höja vår tomt (del där det ska bli gräsmatta) 2.5m, på vissa delar ända upp till 3.5m. Saken är den att jag har fått tag i princip obegränsad mängd fyllnadsmassa & de har i detta nu redan tömt närmare 150 flak. Materialet är uppskattningsvis en blandning av 65% jord 5%sand & 30% stembumlingar och en del småsten/kross. Tomten ska släntas ett par cm/m & som avslut kommer vi försöka ha en rätt så grov vinkel som ska möta en framtida mur. Min fråga är då, är dessa massor bra/dåliga? Och förklara gärna varför :) jag har försökt googla mig till svar men hittar inget. När väl gräsmatta ska anläggas, lägger jag 60cm frostfritt & ca 20cm matjord? Frågar för jag är rädd att vi ska fylla för högt nu... tanken är att massorna ska få ligga minst i 1år för att undvika framtida sättningar så nivån borde gå ner 50-100cm enligt de som tippat massorna... ? Likaså har många av bumlingarna hamnat ovanpå massorna & inte i botten, förslag hur jag ska göra där? Känns som det bör vara bättre att lägga alla bumlingar efter rasvinkel för hus/garage då det är viktigt att hålla de massorna på plats. Vi har även en granne som har sin marknivå ca 60cm över oss (när allt är klart). Vi diskuterar att fylla emot grannen och sätta häck utmed tomtgräns. Han är orolig att häcken ska ge med sig med tiden av trycket dom bildas då han har lite högre marknivå, vad tror ni? Väldigt tacksam för hjälp. MVH
 
Sätt på spännband
 
J jannebmw skrev:
Sätt på spännband
Ehh va?
 
3.5m höjning låter som ett ganska stort projekt. Har du några bilder på området?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
3.5m höjning låter som ett ganska stort projekt. Har du några bilder på området?
Ja det är ofantliga volymer. Observera att det är på högsta punkten. Försöker bifoga men kommer bara till kameran så jag kan ta bilder, inte så jag kommer åt mina redan tåga bilder...
 
:)
 
  • Tomt med grus och byggavfall, förgrund visar elskåp och mätpunkt, vit hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för byggprojekt med vit villa och röda takpannor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att ta rättvisa bilder, men vi ska när allt är klart ligga cirka 50cm under grannen...det svåra är att närmast i bild, hela den delen av tomten sluttar mycket mer än sen delen mot grannen; där krävs det med andra ord lite högre nivå. Som sagt alla tips uppskattas. Jag tänkte gjuta en sula utmed hela ytterkanten & sätta mur och fylla emot, i framtiden
 
Ingen ?
 
D09
Med tanke på volymen så be om att få analys av materialet så du inte tar emot massor som innehåller föroreningar.

Det finns ibland möjlighet att få betalt för att ta emot materialet och gratis utkörning då det normalt sett behöver gå till en anläggning.

Försök få massorna torra genom dikning/ avrinning då det blir hopplöst att hantera vid blött men kanon när det är torrt :)

Kan krävas tillstånd för miljöfarlig verksamhet med tanke på volymen.

Besikta vägar innan och dokumentera ev skador så du inte för onödiga krav ställda mot dig. :)
 
  • Gilla
Digger78
  • Laddar…
R
S SHrimp skrev:
Ingen ?
Ser inget fel på ditt fylle, grävmaskin kan väl trycka/gräva ner stenarna som är förstora där du behöver mer stabilitet.
 
R
"När väl gräsmatta ska anläggas, lägger jag 60cm frostfritt & ca 20cm matjord?"

Vadå frostfritt?
 
  • Gilla
callelo
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Med tanke på volymen så be om att få analys av materialet så du inte tar emot massor som innehåller föroreningar.

Det finns ibland möjlighet att få betalt för att ta emot materialet och gratis utkörning då det normalt sett behöver gå till en anläggning.

Försök få massorna torra genom dikning/ avrinning då det blir hopplöst att hantera vid blött men kanon när det är torrt :)

Kan krävas tillstånd för miljöfarlig verksamhet med tanke på volymen.

Besikta vägar innan och dokumentera ev skador så du inte för onödiga krav ställda mot dig. :)
Hej. Större volymen är redan på tomten, men det ska inte innegålla föroreningar....
Menar du att folk brukar kontrollera jord & stenmassor de får? Faktiskt aldrig hört, däremot så betalar jag per last då som du säger de får betala för att fördela materialen annars. Det har som tur är varit bra väder dessa 5dagar de lämnat så med andra ord så bör jag kolla vädret innan( de ska lämna minst 2 dagar till ) enligt min kontakt bör detta sjunka 50-100cm innan det har satt sig, låter set rimligt? Det ska få ligga minst 1 år. Det enda jag tänker på är dränering, finns det risk att jag får problem med avrinning då det är mycket jordmassor ? Jag har godkänt marklov för angiven höjd men man har ju 5år på sig att få det färdigställt, under tiden finns det väl inga krav så länge massorma är på ens tomt? En annan sak jag hakat upp mig på är att i bygglovsansökan så var man tvungen att lämna 1m fritt åt varje håll av tomten, hade nåt med att man skulle visa hur man tar hand om sitt vatten, nån som kan utveckla? Ingen annan har dränerat runt sin tomtgräns vad jag vet....
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
"När väl gräsmatta ska anläggas, lägger jag 60cm frostfritt & ca 20cm matjord?"

Vadå frostfritt?
För att undvika tjäle ser man väl alltid till att ha minst 60cm frostfritt (finare sten) eller du menar att man bara lägger matjord ovanpå massorna när man ska Så? Jag kanske har blandat ihop allt
 
JanneJanne123
S SHrimp skrev:
För att undvika tjäle ser man väl alltid till att ha minst 60cm frostfritt (finare sten) eller du menar att man bara lägger matjord ovanpå massorna när man ska Så? Jag kanske har blandat ihop allt
Det jag tror var upprinnelsen till frågan var att frostfritt normalt avser frostfritt djup, vilket är betydligt djupare än 60 cm. Du verkar ju dock mena något annat.
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag tror var upprinnelsen till frågan var att frostfritt normalt avser frostfritt djup, vilket är betydligt djupare än 60 cm. Du verkar ju dock mena något annat.
Va? Jag undrar om man bara lägger matjord ovan massorna? För att inte marken ska resa sig under vintern & sedan sjunka ner på våren så trodde jag att man la ner till frostfritt innan man lägger ut matjorden, men det stämmer då inte? Frostfritt brukar vara ca 60cm i Blekinge där det aldrig är någon direkt vinterkyla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.