Mikael_L
Jag råkade komma in på att kolla in lite preppers sidor (främst USA) och det slog mig att de ofta har valt (i mitt tycke) vansinniga bilar.
Det är en massa Hummer, JEEP, RAM jeep, Land Rover osv osv.

Om man nu verkligen tror att den stora smällen snart kommer, varför väljer man en bil som formligen slukar massor av det som snart är total brist på, bensin?
Varför väljer man bilar som är kända för att gå sönder mycket, och dessutom ha svårt att finna delar till mycket snart, fundera bara på gummidäck till en RAM eller hummer....

Vore inte bästa prepperbilen vara en Mazda 626 eller VW passat kombi, typ ...?
Bilar som använder mindre av det snart åtråvärda bränslet, samt reservdelar går att skruva loss från bilvrak typ precis överallt.


Vad tror ni är bästa prepper-bilen?
 
  • Gilla
TSkoogh och 10 till
  • Laddar…
Blir det en apokalyps så plöjer nog folk genom horder av vägpirater, zombies eller muterade skolbarn bättre med en Dodge ram än en halvt upprostad 626a

Den tar du dig genom eländig terräng bättre med dessa bilar än din genomsnitts personbil.

Men visst dom gurglar i sig bensin/diesel i rasande takt men tar nog flera år innan all bensin är slut om apokalypsen kommer
 
  • Gilla
Martin321 och 2 till
  • Laddar…
Soppan är väl slut en kvart in i apokalypsen?
 
  • Gilla
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
Beror ju på hur den ser ut, är det ett snabbt händelseförlopp så dör stora delar av befolkningen ut direkt vilket gör att bensinmackar och bilar står orörda.

Men om det är ett långdraget förlopp som kanske börjar med att världens finansiella system rasar då kommer folk hamstra och då kommer det inte finnas bensin länge utan då blir det väll lite mad max över tillvaron
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
D
Elbil kombinerat med egna solceller borde vara en ganska säker variant. Visst lyser inte solen hela tiden, men det spelar ju ingen roll om det finns stora mängder oraffinerat olja kvar i världen eftersom raffen knappast kan fortsätta gå som vanligt. Eller om bensin finns i lager långt bort från där just du har din bil.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Varför inte återgå till gengas, skog har vi så det räcker.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
För många är nog preppandet snarare en hobby än en serie rationellt fattade beslut baserade på omfattande utredningar. ;)
 
  • Gilla
BjörnKraft och 19 till
  • Laddar…
F
Fy fan vilken deprimerande livskvalite dessa preppers verkar ha. Lägga hela sitt liv på en förberedelse på nåt som bara är ångest.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Men för USA är det ju vanliga bilar F150 är ju den mest sålda bilen. De betalar ju inte skatt vid bensinmacken de betalar fastighetsskatt. Det är därför de bor i ruckel.
 
  • Gilla
MikaelJones och 5 till
  • Laddar…
Viss har de bränsleskatt i USA, ca 1kr/liter så priset på macken blir ca 6kr/litern. Genomsnitliga fastighetsskatten är 0,88% mot Sveriges 0,75%, dock har de inget tak på skatten.
 
  • Gilla
Smoothie och 2 till
  • Laddar…
Köpt nya däck till min RAM 2ggr. iår. finns massa däck i den storleken tom. här i Sverige, hur många däck tror ni det inte då finns i Staterna?

Och man lär ju vilja komma runt skit som står i vägen när "allt" står still och inte fastna på en trottoarkant när skruttbilen inte kommer över, då spelar det ju mindre roll att den drar "jättelite" :seenoevil:

Och vem säger att de inte har en farmatank hemma med bränsle!?? Och är det bensinare de har fungerar väl racebränsle eller miljösoppa att lagra?

Nä, jag är ingen prepper, reagerade bara på ts inlägg
 
  • Gilla
Smoothie och 4 till
  • Laddar…
Typ en RAV 4 vore nog att föredra. Tillförlitlig och bränslesnål för att vara SUV. Fast en självförsörjande prepper behöver väl inte en bil över huvud taget?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet?
Bästa fordonet borde vara en traktorgrävare med slyaggregat vid en zombieinvasion.
Ett bra, stadigt staket och ta ett varv med jämna mellanrum, borde hålla zombies på något så när hanterbar nivå.

Detta förslag är från min 13 och 7-åring, inga bilar alls som fordon, lastmaskiner, traktorgrävare, dumper, lastväxlare och andra arbetsfordon tycker de är att föredra...

En eldriven truck med stor taklucka var också en favorit, då kan man köra igenom vilken hop som helst, ställa sig nära en byggnad, hissa upp gafflarna på lagom höjd, klättra i och ur takluckan, upp på taket i byggnaden man vill gå in i, utan att bli biten....

Hmm, fantasin är det inget fel på iaf.

Mammsens nya Dacia blev totaldissad, Pappsens L 120 blev framröstad som favorit av familjen, det återstå att se om Marlene håller igång byggahus vid en zombieinvasion, lovar att utvärdera olika fordon för eran skull.

Mvh P-A
 
  • Gilla
  • Haha
oobum och 20 till
  • Laddar…
Ser inte problemet, preppers har rimligen egen farmartank med diesel/brännolja på gården? Dom satsar ju på att bli självförsörjande och då är en större bil med transportmöjligheter bättre. Sen beror det på vad för sorts apocalyps dom tänker sig. Det är inte så svårt att få stop på en Nissan Micra.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.