Nu går jag OT i min egen tråd men...
Rörande MP så har jag precis samma åsikt. De vill väl men verkar inte ha kompetensen att hantera det.

Min dotter på 14 år retar sig också på MPs ologiska resonemang. Hon hade ett skolarbete inför valet där hon skulle skriva om ett partis politik och hon blev tilldelad MP. Så hon gick till deras valstuga och ställde en hel del frågor om deras miljöpolitik och hon fick inte ett enda vettigt svar. Bland annat så hävdar de att de har mindre storlek på sina valaffischer vilket min dotter noterade att de inte har. Hon noterade också att de inte använde de mest miljövänliga papperskvalitéerna, andra partier hade bättre val där osv. Det slutade i att hon i sitt skolarbete konstaterade att de inte lever som de lär. Det mest frustrerande för min dotter var dock att partirepresentanterna direkt började göra ett blame-game mot andra partier, exempelvis:
- ja men där jag bor har i alla fall liberalerna flest valaffischer
- eftersom de andra partierna delar ut reklam och sätter upp affischer så måste även vi göra det, vi kan ju inte göra annorlunda än de andra partierna.

Efter den sistnämnda kommentaren så sa min dotter till dem:
- men om ni inte kan göra något annorlunda än de andra partierna så är det ingen idé att rösta på er heller. Då är det bättre att rösta på ett parti som faktiskt tror att de kan göra skillnad.

Sedan gick min dotter därifrån...

OnT igen:
Det kanske vore bra att installera en normcentral i garaget, jag har funderat på det av andra orsaker också. Det hade varit skönt att där kunna lägga in separat jordfelsbrytare och även reläet. Jag har dock inte mer än 20A in i huset, så frågan är om det är någon idé egentligen. Allt kommer ändå bara att avsäkras med 16A och då blir det i praktiken pengar i sjön (rörande bilen). Får fundera på om jag har ett behov för detta i garaget av andra skäl, men då jag inte svetsar eller något liknande så är det nog svårt att motivera. Skulle då möjligen vara att maskinerna utomhus som matas från garaget inte skall kunna utlösa JFB för hela huset...
 
  • Gilla
  • Älska
TCG och 7 till
  • Laddar…
V
W WilleR skrev:
Detta är en del av dagens helt missriktade "miljöpolitik"
Med mp vid styret lär vi aldrig få en riktig "miljöpolitik", de är en samling politiska dilettanter som gör sig breda och bluffar folket med plakatpolitik och totalt meninglösa åtgärder.
(typ subventionerade elcyklar, där vi redan sett en omfattande brottslighet)
Men vi får vad vi röstar för...
Vattenfall sålde (eller säljer??) laddbox för 6000:- efter bidrag. Har för mig att det va EVbox. Tyckte det va rätt bra pris!
 
F
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Kul projekt!
Men en fråga, vad är det för skillnad mellan en "laddbox" och en laddkabel med klump som brukar följa med bilarna? Jag fick med en 16A laddkabel när jag köpte min VW E-up! Och den fungerar utmärkt och kostar inte så mycket.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu går jag OT i min egen tråd men...
Rörande MP så har jag precis samma åsikt. De vill väl men verkar inte ha kompetensen att hantera det.

Min dotter på 14 år retar sig också på MPs ologiska resonemang. Hon hade ett skolarbete inför valet där hon skulle skriva om ett partis politik och hon blev tilldelad MP. Så hon gick till deras valstuga och ställde en hel del frågor om deras miljöpolitik och hon fick inte ett enda vettigt svar. Bland annat så hävdar de att de har mindre storlek på sina valaffischer vilket min dotter noterade att de inte har. Hon noterade också att de inte använde de mest miljövänliga papperskvalitéerna, andra partier hade bättre val där osv. Det slutade i att hon i sitt skolarbete konstaterade att de inte lever som de lär. Det mest frustrerande för min dotter var dock att partirepresentanterna direkt började göra ett blame-game mot andra partier, exempelvis:
- ja men där jag bor har i alla fall liberalerna flest valaffischer
- eftersom de andra partierna delar ut reklam och sätter upp affischer så måste även vi göra det, vi kan ju inte göra annorlunda än de andra partierna.

Efter den sistnämnda kommentaren så sa min dotter till dem:
- men om ni inte kan göra något annorlunda än de andra partierna så är det ingen idé att rösta på er heller. Då är det bättre att rösta på ett parti som faktiskt tror att de kan göra skillnad.

Sedan gick min dotter därifrån...

OnT igen:
Det kanske vore bra att installera en normcentral i garaget, jag har funderat på det av andra orsaker också. Det hade varit skönt att där kunna lägga in separat jordfelsbrytare och även reläet. Jag har dock inte mer än 20A in i huset, så frågan är om det är någon idé egentligen. Allt kommer ändå bara att avsäkras med 16A och då blir det i praktiken pengar i sjön (rörande bilen). Får fundera på om jag har ett behov för detta i garaget av andra skäl, men då jag inte svetsar eller något liknande så är det nog svårt att motivera. Skulle då möjligen vara att maskinerna utomhus som matas från garaget inte skall kunna utlösa JFB för hela huset...
Klok tös du har!
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ju alltid kul att bygga nåt själv men är der verkligen lönt med ”hål i huvet” bidrag på 50%?

Det finns laddboxar som inte kostar 12000kr med.

Här är en för 3750 efter Miljöpartiets happy ending. Laddkabel tillkommer antagligen förvisso.
[länk]
Från 6000 exklusive moms innan bidrag, dvs (7500+installstionskostaden) /2. Jag bygger min för 1500kr och får den integrerad i min hemautomatisering på köpet så att jag inte överlastar säkringarna när det blir kallt i vinter. Jag kommer alltid att kunna ladda så snabbt som elförbrukningen i huset tillåter (upp till 16A). Nu har jag genom en kompis installationskostnaden nästan gratis dock. Normalt sett så får du nog räkna med ca 4000kr till där för ett hus som mitt.

Nu är det inte priset som är poängen för min del, jag är mer intresserad av att bygga saken. Men då måste å andra sidan priset vara lågt om jag skulle misslyckas.
 
  • Gilla
Mrkekko och 1 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Kul projekt!
Men en fråga, vad är det för skillnad mellan en "laddbox" och en laddkabel med klump som brukar följa med bilarna? Jag fick med en 16A laddkabel när jag köpte min VW E-up! Och den fungerar utmärkt och kostar inte så mycket.
Tanken med laddbox en är att den skall kunna vara lite smartare, exempelvis att man skall kunna ställa in olika laddströmmar utifrån vad som fungerar bäst. På sikt vill staten/elbolagen dessutom styra din laddströmmar via boxarna så att du laddar när det finns kapacitet i nätet, samt att du skall kunna kunna styra laddningen till de stunder då det är billigt (vid timtaxa).
I mitt fall så vill jag automatiskt styra laddningen så att säkringarna inte löser ut.

Notera också att 16A via ett Schuko (jordat svenskt vägguttag) inte är att rekommendera. Redan 10A kontinuerlig drift är i överkant om installationen inte är tip-top. Detta är nog en av huvuddrivkrafterna från myndigheterna för att folk skall installera laddboxar med elektrikers hjälp.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Från 6000 exklusive moms innan bidrag, dvs (7500+installstionskostaden) /2. Jag bygger min för 1500kr och får den integrerad i min hemautomatisering på köpet så att jag inte överlastar säkringarna när det blir kallt i vinter. Jag kommer alltid att kunna ladda så snabbt som elförbrukningen i huset tillåter (upp till 16A). Nu har jag genom en kompis installationskostnaden nästan gratis dock. Normalt sett så får du nog räkna med ca 4000kr till där för ett hus som mitt.

Nu är det inte priset som är poängen för min del, jag är mer intresserad av att bygga saken. Men då måste å andra sidan priset vara lågt om jag skulle misslyckas.
Absolut. Är själva byggandet en del av grejen så förstår jag att man vill göra det själv. Och det var ju exakt det jag skrev att boxen kostade, 7500/2 3750kr. Låter som mycket jobb för dryga 2000kr men då får du ju kanske lite bättre kontroll och integration till din hemautomation.

Finns ingen risk för ledningsbunden EMC av rang i en sån box?
 
  • Gilla
frepe383 och 1 till
  • Laddar…
Jag sparar ju in halva elektrikerns kostnader också då jag nu inte behöver betala för detta eftersom inget kvitto behövs. Jag är själv fd elektriker, så jag behöver bara få en kompis elfirma att stå för installationen, han låter mig dra ledningarna, han skruvar in allt och jag bjuder på mat och öl.
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Finns ingen risk för ledningsbunden EMC av rang i en sån box?
Inte eftersom elektroniken kommer att sitta helt separerad från 230V. Hela designen på protokollen är gjord för att vara extremt robust. Titta på länken till SAE J1772 i första inlägget så förstår du varför jag kan separera elektronik och 230V, samt varför protokollen inte är störningskänsliga.
 
  • Gilla
Mrkekko
  • Laddar…
W witten skrev:
Outlandern pratar inte det språket.
Outlanderns sladd för 1-fas 230 går väl att sätta CEE kontakt på? (Antar att den kommer med Schuko.)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tanken med laddbox en är att den skall kunna vara lite smartare.
Ok, tack. Då förstår jag. Så halva grejen är att staten som vanligt vill ha kontroll ;-)

Jag har dragit fet kabel och använder 230 volts CEE kontakter så det är nog ingen fara :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sparar ju in halva elektrikerns kostnader också då jag nu inte behöver betala för detta eftersom inget kvitto behövs. Jag är själv fd elektriker, så jag behöver bara få en kompis elfirma att stå för installationen, han låter mig dra ledningarna, han skruvar in allt och jag bjuder på mat och öl.
Det finns inget krav på att elektriker måste installera boxen för att du skall få bidrag. Det räcker med kvitto/faktura på boxinköpet för att få halva kostnaden för boxen i bidrag.
 
R Robert-san01 skrev:
Outlanderns sladd för 1-fas 230 går väl att sätta CEE kontakt på? (Antar att den kommer med Schuko.)
Ja det är klart att det går, men då kan jag ju inte använda den på jobbet och på publika stolpar med mindre än att jag också har en CEE till Schuko-adapter. Jag litar dessutom mer på den integrerade Schuko-anslutningen än på en adapter från Biltema eller Jula.
 
R Robert-san01 skrev:
Det finns inget krav på att elektriker måste installera boxen för att du skall få bidrag. Det räcker med kvitto/faktura på boxinköpet för att få halva kostnaden för boxen i bidrag.
Då måste jag läsa igen, min tolkning av den text jag läste om detta var att man måste ha det, men jag kan mycket väl ha missuppfattat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.