Tänk bara på att för högt ljud kan ni bli stämda för, man får inte skada inbrottstjuven! Man får inte heller ge elchocker (inte ens om de är ofarliga), eller förgifta tjuven, inte ens ge tjuven diarré om den smakar på något i ditt hem. Det finns många fall med folk som har dömts för misshandel då de försökt göra effektiva vapen mot tjuvarna.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Man funderar ju på om det inte skulle gå att få ut polisen när sånt här händer? Låta dem sätta sig i ett markerat hus och vänta?
Det två gånger jag drabbats av inbrott har jag i princip blivit utskrattad av polisen när jag undrat om de tänker komma förbi och titta (t.ex. säkra ev. spår). Detta i ett län där polisen officiellt lovat att de skall åka på alla bostadsinbrott (ok, det ena inbrottet var i ett förråd, men ändå).

Så lycka till med att få dem och komma dit och spana.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk bara på att för högt ljud kan ni bli stämda för, man får inte skada inbrottstjuven! Man får inte heller ge elchocker (inte ens om de är ofarliga), eller förgifta tjuven, inte ens ge tjuven diarré om den smakar på något i ditt hem. Det finns många fall med folk som har dömts för misshandel då de försökt göra effektiva vapen mot tjuvarna.
Hur stor chans är det att inbrottstjuvar skickar in en stämning?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det har hänt vid flera tillfällen. Det beror på om det är en knarkare som ser en chans att få loss lite pengar till mer knark, eller om det är en yrkeskriminell i en organisation (som ritar kritstreck på postlådor eller lägger en liten sten på soptunnans lock). De sistnämnda smiter nog undan i alla lägen, oavsett.

Personligen satsar jag på videokameror och synkar upp de tre senaste dygnens filmer på en cloud-storage. Så även om de stjäl hårddisken så finns de redan ute i molnet. Lösningen har dessutom batteribackup, alla kameror har dock inte detta, de som filmar på utsidan hinner nämligen spara undan sina filer innan strömmen slås av.
 
  • Gilla
Byurn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan här är ju naturligtvis hur tjuvarna ser att det bor en grovt kriminell där? Sedan behöver man bara återskapa de attributen utan att man behöver bli kriminell själv. Eller är det just "Protected by HA"-skyltarna som avskräcker?
Ja, det är ju svårt. Det är därför som tjuvarna rapporterar att de är mest rädda för att av misstag bryta sig in där. Men en "protected by HA"-skylt undanröjer ju tvivlen...

Det är naturligtvis inte helsäkert. Det finns ju de tjuvar som lever på att råna knarklangare (det värsta exemplet jag sett var en liten fiskeby på stillahavssidan av mellanamerika där fiskarna levde på att "tråla" kokain; då är man ingen fegis) men de är ju färre, enär det är en högrisksysselsättning.
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Förstår TS oro för falsklarm. Kollegan råkade sätta igång vårt alldeles vanliga larm på jobbet och när han äntligen lyckades få av det så tjöt det i öronen. Konstaterad tinnitus och arbetsskada blev resultatet.
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
  • Gilla
  • Arg
henkepenk och 5 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk bara på att för högt ljud kan ni bli stämda för, man får inte skada inbrottstjuven! Man får inte heller ge elchocker (inte ens om de är ofarliga), eller förgifta tjuven, inte ens ge tjuven diarré om den smakar på något i ditt hem. Det finns många fall med folk som har dömts för misshandel då de försökt göra effektiva vapen mot tjuvarna.
Finns det inte sånna larm? Eller är det en skröna? Hört talas om sådana larm inom entreprenad biten men om de ens existerar?

Kanske inte får diskutera sånt här ? :crysmile::rolleyes:
 
F fusion skrev:
Gör inte tjuven det så kanske åklagaren gör det... fanimej för jävligt . Som polisen själv säger, "Sverige är ett paradis för kriminella." [länk]

I Finland började väl staten beslagta alla fordon som fraktade stöldgods, brottstatistiken föll direkt.
Tror inte man ska oroa sig så mycket, risken kommer alltid finnas att en inbrottstjuv ramlar på ens tomt.
 
Det gäller bara att få bort snubbeltråden i trappen innan polisen kommer.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
En näve 9 mm tomhylsor "tappade" bredvid trappen kanske avskräcker? :)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
För många år sedan hade jag en Saab 900 Turbo där jag installerade en för den tiden "värstinganläggning". Hade två inbrott trots att bilen larmade med ljus och ljud (Fanns inte många originalmonterade larm på den tiden). Första gången var kablar helvilt klippta och diverse paneler uppbrutna., andra gången så var Bilstereen, cd-växlare samt förstärkare snyggt bortmonterade och nästan inga kablar klippta. Som jag själv räknat ut var det enligt polisen antingen missbrukare eller amatörtjuvar första gången, medans proffs snabbt tagit det de kunnat snabbt vid andra inbrottet.

Monterade därefter en "brölare" under baksätet (en typ av tuta som satt/sitter monterade på många brandbilar - den stackare som fick uppleva tutan på nära håll (De som inte såg eller hörde "vanliga sierener och blåljus) lär ha åkt hem och bytt kallingar.).

Efter detta hade jag ett inbrottsförsök där de knäckte dörrlåsen men sedan gav upp vidare intrång....
 
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
engs
Kanske en ”råttan-i-pizzan” men farsan brukar berätta om en han känner som lessnade på att få inbrott i sin SAAB. Så han letade upp den största kondning han kunde hitta. La ett metallnät på förarstolen, kopplade ena polen från kondningen till metallnätet och den andra till knappen/handtaget på handskfacket.

Fick fortfarande inbrott ibland men den stod i varje fall kvar och inget hann stjälas...
 
  • Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att då det var en våg av sabotage mot pälsfarmer på en viss ort i Österbotten så patrullerade det lokala jaktlaget på nätterna med skarpladdade patroner i fickan........
Sabotagevågen kom av sig.......
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kanske en ”råttan-i-pizzan” men farsan brukar berätta om en han känner som lessnade på att få inbrott i sin SAAB. Så han letade upp den största kondning han kunde hitta. La ett metallnät på förarstolen, kopplade ena polen från kondningen till metallnätet och den andra till knappen/handtaget på handskfacket.

Fick fortfarande inbrott ibland men den stod i varje fall kvar och inget hann stjälas...
Finns exempel på de som fällts för misshandel pga en sådan lösning, hittade inte artikeln från Aftonbladet om att han fälldes. Hittade dock en tråd om som anmälts (fällts?) för en siren i nackstödet i bilen:
- http://forum.saabturboclub.com/show...el)/page34?s=0af6260021594bca64860bbd55e82582
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.