Ett annat alternativ är att köpa sig en 400V till 230V transformator. De är inte heller billiga, men de innehåller inga komplicerade delar.Men även dessa är dyra när vi pratar om de effekter som behövs för att ladda en elbil.

Vid transformering mellan 400V och 230V så kan man bygga även dessa själva genom att exempelvis linda 1000 varv runt en järnkärna och plocka ut sekundärsidan efter 575 varv (spartransformator). Vi har dock fortfarande problemet med en "flytande nolla" i denna lösningen. Om det nu är ett problem för bilen?

Att bygga transformatorer för höga spänningar och effekter (tänk på att värmen skall kunna ta vägen någonstans) är inte heller något som jag rekommenderar för folk att göra hemma.
 
  • Gilla
Lazze och 1 till
  • Laddar…
Bilen med laddning 1~AC kan knappast beröras negativt om referensen mot nätets nolla är förskjuten. Eller har du sett exempel på kopplingar i bilar där det kan vara så?
 
  • Gilla
str2der och 3 till
  • Laddar…
Flytande nolla brukar betyda att nollan inte är galvaniskt anslutet i förhållande till jord. I det hör fallet kommer den att vara spänningssatt i förhållande till jord.
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Flytande nolla brukar betyda att nollan inte är galvaniskt anslutet i förhållande till jord. I det hör fallet kommer den att vara spänningssatt i förhållande till jord.
Självklart är det så. Är inget problem med elsäkerheten dock (eller nja, det kan vara det i många andra tillämningar, men inte i denna så länge som den flytande nollan går rakt in i bilen), frågan är bara hur bilen avskiljer nolla och jord internt. Det kan ju bli upp till 230V mellan "nolla" och jord, även om det normalt sett inte bör bli mer än 135V (om jag nu tänker rätt).
 
  • Gilla
Polyene och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Bilen med laddning 1~AC kan knappast beröras negativt om referensen mot nätets nolla är förskjuten. Eller har du sett exempel på kopplingar i bilar där det kan vara så?
Jag har inga bevis på att det skulle vara så, nej. Man blir bara lite nojig när det handlar om en bil som är värd en hel del pengar...

Edit, insåg just att det inte kan vara några som helst bekymmer med flytande nolla, i USA så har de ju två faser med 115V på varje, vilket skulle ge en flytande nolla där på 115V i så fall. Bra, då var det utrett i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
TheProfile och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att bilar har helt separerade nolla och jord på ”högspännings” sidan. Det är en extra säkerhetsbariär.
 
Ja det var ju enkelt
 
Kan säga att laddboxarna var lika dyra redan innan bidraget fanns. Tesla är de enda som har vettigt pris på sin Typ2-box, kostar strax över 5000:-. Tror inte man kan köpa utan att ha en Tesla, men det finns gott om ägare som kan "köpa ut".
 
  • Gilla
barka och 1 till
  • Laddar…
Om det börjar brinna i eller i närheten av boxen. Tror du FB kan ha invändningar mot att det är en apparat som inte är CE märkt eller testad av något oberoende institut?
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Om det börjar brinna i eller i närheten av boxen. Tror du FB kan ha invändningar mot att det är en apparat som inte är CE märkt eller testad av något oberoende institut?
Det är orsaken till att jag funderar på ett trådlöst relä, då finns inga icke CE-märkta delar kopplade till 230/400V.
 
  • Gilla
barka och 2 till
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Det är orsaken till att jag funderar på ett trådlöst relä, då finns inga icke CE-märkta delar kopplade till 230/400V.
Men är det ok att ta ett gäng CE märkta delar och bygga nåt eget och sen hävda att slutprodukten oxå är CE märkt? Eller missade jag något ?
 
  • Gilla
Mrkekko och 1 till
  • Laddar…
Prislappen på en transformator från 400V till 230V med 3,7kVA avskräcker. Jag får nöja mig med att begränsa laddning när elförbrukningen i övriga huset är hög (baserat på min avläsning av elmätarens blinkningar).

I praktiken så får jag en luftvärmepump för de pengarna, vilket skulle minska belastningen tillräckligt på den fas jag laddar bilen. Jag funderar ändå på en efter denna sommaren.

Det innebär hur som helst att jag måste mata med 16A från elcentralen, vilket jag skulle slippa med 400V (har 3G1,5 framdraget idag).
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
E erkka skrev:
Men är det ok att ta ett gäng CE märkta delar och bygga nåt eget och sen hävda att slutprodukten oxå är CE märkt? Eller missade jag något ?
Om du tittar på länken till SAE J1772 I början så ser du på kopplingsschemat där att det enbart behövs en enda CE certifierad del förutom handskarna på kablarna och det är reläet. En elektriker får sätta ihop detta. Jag är inte längre certifierad (har inte jobbat i branschen på många år) men jag har en kompis som får stå för det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Men är det ok att ta ett gäng CE märkta delar och bygga nåt eget och sen hävda att slutprodukten oxå är CE märkt? Eller missade jag något ?
Nej, slutprodukten är inte CE godkänd bara för att den består av CE märkta komponenter. Men risken för problem och nekad ersätting borde vara marginell.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Precis. Elkopplingen I ett hus eller en skarvksbel som man skruvat ihop själv är inte heller den CE godkänd.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.