T
Hej!

Skall bygga garage, och vill ha tips!

1. Vilken storlek bör jag välja på mitt enbilsgarage? Har en kombi, bilen är 4.6x1.8m, vill ha en arbetsbänk framför bilen i garaget med verktyg etc. Vill även kunna ställa lådor och kartonger (flyttkartonger), hänga upp däck etc på sidorna av bilen, sedan skall vi bygga ett rum längst bort i garaget, på ~10m2.

Tänkt mig 5m*9,6m. Är det lagom?

2. Om man tänker använda vinden som förvaring, vilken lutning är att föredra på taket, 25 grader eller 38 grader, antar 38?

3. Vad är ett lagom avstånd mellan villa och garage? Sett trådar där detta diskuterats, men det drar mest iväg om vilket brandskydd som gäller etc, jag är intresserad av meter... 2, 2.5, 3, 3.5 meter? Vad har ni för känsla? Vi kommer lägga sten i mellan garage och hus!

Mycket tacksam för svar!
 
  • Gilla
robertdala och 2 till
  • Laddar…
Vi har nästan byggt färdigt ett garage som är 4,5*9 i byggyta som ska ha ungefär samma funktion som du beskriver.

Gällande brandskydd är det mindre krav över två meter till byggnader. Vi har EI30 på båda sidorna (2,3 m till huset och ca 5-6 meter till grannen. Dock i Laholms kommun så får man ha en yta på 1 kvm som inte uppfyller brandklssen, vilket räcker till ett fönster.

Jag hade inte använt vinden som förvaring för organiskt material.
Lycka till!
 
T
Tack, men du känner att storleken på garaget är bra och avståndet lika så?
Vi kommer ej använda vinden till organiskt material nej.
 
Tror att det kommer att det kommer bli bra. Har dock inte kunnat kört in bilen än då uppfarten inte är färdig än.
 
  • Gilla
jlydig
  • Laddar…
T
Ok, tack för svar!

Någon mer som har input, vilken takvinkel tex är mest lämpad för förråd?
 
Takvinkel har ingen betydelse. Ta samma som huset har så ser det bäst ut. Brantare taklutning ger mer utrymme i mitten vid samma byggnadshöjd om det är en begränsning. Jag föreslår att du tar samma takvinkel som huset och höjer vägglivet om du behöver platsen.

Eller så tar du fram vettet och rensar bort allt skräp som inte används och slipper onödig förvaring ;)

Angående storlek tycker jag man behöver 1m runtom bilen och lägg till ytterligare 60cm för bänk och vad eventuell hylla bygger.
1 bil = 5x2m => (1+5+1)x(1+2+1) => 7x4 + bänk
2 bil = 5x2m + 5x2m => (1+5+1)x(1+2+1+2+1) => 7x7 + bänk.

Förråd = gång plus hyllor och så långt man behöver
Typ 60+80+60=200 bred.
 
T
Tack för input Johannes! Då blir det 38 grader, du verkar komma fram till samma volym som mig.

Vad tror du om avståndet mellan garage och hus? Vad är rimligt där?
 
  • Gilla
JoelN och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Vi byggde vårt garage ca 6x8,5 m. Med förhöjt väggliv och ett förrådsloft. Har 2,7 i takhöjd inne i garaget. Har ett utmärkt tvåbilsgarage som även funkar som multiverkstad. Har gott om plats för snickeribänk/arbetsbänk samt inhyst litet vedförråd under trappan till loftet. Det enda jag saknat är ett eget utrymme för snöslunga / gräsklippare...
 
  • Gilla
Larshenke
  • Laddar…
T
Tack för svar!

Någon som har råd om avståndet mellan garage och hus?
 
  • Gilla
JoelN
  • Laddar…
Cheesen
T Thomas' skrev:
Tack för svar!

Någon som har råd om avståndet mellan garage och hus?
Jag tänkte att en skylift skulle ha svängrum där emellan. Men det beror ju helt på hur tomten ser ut. Med facit i hand hade jag velat ha lite större avstånd mellan byggnaderna för att slippa vindstruten som blivit mellan husen. När det blåser lite så blåser det mycket i utrymmet mellan husen.
 
T
Ok, Cheesen. Vad har du för avstånd?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Avstånd är bara vad du själv tycker är lämpligt. Om det är mindre än 5,5m (tror jag det är) mellan byggnader på samma fastighet gäller EI30 mellan byggnaderna. Vanlig vägg klarar kraven men har du dörr och fönster mellan måste det klassas.

Jag kör 2m mellan. Men får då klassa en gångdörr i garaget och ett fönster i huset.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Cheesen
T Thomas' skrev:
Ok, Cheesen. Vad har du för avstånd?
Vi har ju hörn mot hörn, ca 4 meter.
 
T
"Avstånd är bara vad du själv tycker är lämpligt."

Precis Johannes, problemet är dock att jag ej vet vad som är lämpligt! :)

Därför jag frågar.
 
  • Gilla
Tramse
  • Laddar…
Cheesen
Hur ser tomten ut? Hur ligger huset?
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.