Gammelnörden
Ritning av en bostadsplan med tydlig märkning av tre sovrum, badrum, tvättstuga och extra garderober i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har alla sovrum ordentliga fönster och så lite extra garderober i hallen...
 
  • Gilla
hemljuvahem86 och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
Nu har alla sovrum ordentliga fönster och så lite extra garderober i hallen...
oj, tack för alla de goda ideerna :) gillar denna planlösning.. nackdelen jag ser är att det blir mindre ljus i vardagsrummet. Fönstrena vid köket är ganska små (men går såklart att ersätta) men mitt emot är garaget och förrådet nämligen. hmm ska ändå ta och fundera på det.
 
här är min planlösning.. flyttar köket så att även vardagsrummet får in mer ljus från fönstret. En extra toa bredvid den gamla så man slipper dra om avlopp allt för mkt. Ett litet mindre arbetsrum/sov rum samt större tvättstuga!
 
  • Arkitektonisk planritning över en bostad med måttangivelser, nytt köksläge och extra toalett markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Jag förstår verkligen viljan med mer ljus till vardagsrummet och det verkar vara ett försvarbart antal människor som suktar efter öppen planlösning...
MEN om jag var ni skulle jag snegla lite på vilka grannar ni har i området. Samt om det ligger förskola och skola bra till, för det är mkt möjligt att det vanligaste är barnfamiljer med två vuxna och två barn. I den händelse att ni får för er att flytta och vill sälja kan det bli tufft att få sålt ett relativt stort hus med bara två sovrum. Jag tror dessvärre att få kommer att räkna rummet med ingång till tvättstugan i, som ett riktigt sovrum. Vilket även kan påverka husets värde i sig.
Tänk också på det kan vara så att era planer på att förändra planlösningen kan behöva någon typ av bygganmälan.

"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar." https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

Personligen hade jag nog frågat mig själv om just det här huset klarar av att leva upp till de förväntningar och önskemål ni har och om förändringarna ger ett mervärde i långa loppet. Just nu passar det er att ha det som ovan men om tio år, hur funkar det då?

Jag är i iallafall väldigt glad för att ni skapade en tråd, för jag har roat mig kungligt idag med att klura på planlösningar, stort tack!:):heart:
 
  • Gilla
erik.dalera
  • Laddar…
E erik.dalera skrev:
Hej!
Har precis köpt ett nytt hus på 110kv och tänkt göra om planlösningen. Vill gärna få lite tips från er här på forumet.Ber om ursäkt för den snabba mspaint versionen men hoppas ni förstår :)

Till vänster ser ni den nya planlösningen och till höger den ursprungliga.
Jag vill försöka klämma in en till gästtoa samt öppna upp mer mellan kök och vardagsrum.
Sovrum/arbetsrum är tänkt att kunna ha ett skrivbord kanske några hyllor för pärmar och så. Samt ett extra rum om någon vill sova över (vi är dock bara två i hushållet idag)..

- Väggen mellan kök och sovrum kan flyttas 40cm för att göra köket större!
- Räcker det med 1,7m mellan typ vitvaror och diskho?
- Mellan kök och vardags blir det ganska lååång vägg, ser det konstigt ut? Ger dock en härlig känsla!
- Mer ljus in till vardagsrummet och matbordet som ska stå i vardagsrummet.
- Extra toa!

/Erik
Varför en gästtoa när ni enbart är 2 i hushållet<? Känns onödigt tycker jag.
Kommer gäster vill man väl att de ska gå på den fina toan?
 
  • Gilla
word
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Varför en gästtoa när ni enbart är 2 i hushållet<? Känns onödigt tycker jag.
Kommer gäster vill man väl att de ska gå på den fina toan?
Det är alltid skönt med två toaletter även fast man bara är två i hushållet, om man är 3 eller 4 tycker jag det är ett krav.. (vardagslyx..) det löser ju mkt av vardagen .. Båda toaletterna kommer vara nya och fina :)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag förstår verkligen viljan med mer ljus till vardagsrummet och det verkar vara ett försvarbart antal människor som suktar efter öppen planlösning...
MEN om jag var ni skulle jag snegla lite på vilka grannar ni har i området. Samt om det ligger förskola och skola bra till, för det är mkt möjligt att det vanligaste är barnfamiljer med två vuxna och två barn. I den händelse att ni får för er att flytta och vill sälja kan det bli tufft att få sålt ett relativt stort hus med bara två sovrum. Jag tror dessvärre att få kommer att räkna rummet med ingång till tvättstugan i, som ett riktigt sovrum. Vilket även kan påverka husets värde i sig.
Tänk också på det kan vara så att era planer på att förändra planlösningen kan behöva någon typ av bygganmälan.

"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar." [länk]

Personligen hade jag nog frågat mig själv om just det här huset klarar av att leva upp till de förväntningar och önskemål ni har och om förändringarna ger ett mervärde i långa loppet. Just nu passar det er att ha det som ovan men om tio år, hur funkar det då?

Jag är i iallafall väldigt glad för att ni skapade en tråd, för jag har roat mig kungligt idag med att klura på planlösningar, stort tack!:):heart:
hehe kul att höra, du har engagerat dig väldigt mkt och de tackar jag för :) Dina tankar om just sovrum/försäljning har varit viktiga och därför kommer vi köra på att ha kvar sovrummen..

Ny planlösning på G nedan, 3 sovrum , mer ljus in till vardagsrummet, ett bord vid fönstret i köket samt ett större bord i vardagsrummet.

Eftersom vi tänker flytta diskhon behöver vi bara bila upp för avlopp, vatten drar vi i den nya tilllägsisolerade väggen.
Extra toan ligger bredvid den befintliga vilket minimerar bilning i betongplattan. Tycker denna känns bra!
Köket kan man planera om men jag har tänkt så här just nu.
60 högskåp med micro/ugn/ , 60 högskåp skafferi, 40bänk, 60bänk (diskmaskin), 70diskho, 70 arbetsyta, spis/induktion,.. Ja detta går att planera om.. just ja sen en barbord på kanten där så man kan sitta två personer medans den kocken står jag lagar mat :)

Arkitektonisk ritning av en planlösning med tre sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
E erik.dalera skrev:
70diskho, 70 arbetsyta, spis/induktion
Arbetsytan mellan ho och häll är den viktigaste i köket och bör inte understiga 80 cm utan gärna vara mer, dock max 120 cm. Detta för att man ska få plats med allt som behövs vid tillagningen där.
 
bumpar upp denna tråd igen.. Rivning pågår och planlösningen är snart spikad..
har kört fast lite i kökstankarna.. det är just bordets placering som spökar.. ta mycket djup i köket.. Men jag vill gärna ha ett bord vid fönster.. bordet som är utritat är 80x120.. frågan är om det går att hitta någon annan lösning för köket?
 
  • Ritning av köksplanlösning med måttangivelser, markerat bord vid fönster och inbyggd kyl och frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E erik.dalera skrev:
bumpar upp denna tråd igen.. Rivning pågår och planlösningen är snart spikad..
har kört fast lite i kökstankarna.. det är just bordets placering som spökar.. ta mycket djup i köket.. Men jag vill gärna ha ett bord vid fönster.. bordet som är utritat är 80x120.. frågan är om det går att hitta någon annan lösning för köket?
Har bara en fundering som inte rör köket. Rummet längst upp till höger är det ett förråd eller en tvättstuga? Om det är en tvättstuga hur går tankarna kring att bara nå den utifrån?
 
Centano Centano skrev:
Har bara en fundering som inte rör köket. Rummet längst upp till höger är det ett förråd eller en tvättstuga? Om det är en tvättstuga hur går tankarna kring att bara nå den utifrån?
hehe oops.. det är en tvättstuga.. jag måste använt en gammal ritning .. Ingången sker genom badrummet
 
E erik.dalera skrev:
hehe oops.. det är en tvättstuga.. jag måste använt en gammal ritning .. Ingången sker genom badrummet
(y)
 
Du har idag långt mellan ugn och fläkt och jag föreslår att du byter plats på diskho (om det går för vattnet) och häll om du vill ha kvar formen som du ritat.
På den ytan du har skulle jag sätta ett parallellkök och istället för halvön ut skulle jag placera matbordet, då finns det också plats att förlänga bordet när alla släktingar vill äta mat. Finns det några fönster på den långa väggen?
Tänk också på att den stora ytan behöver en fläkt med enormt utsug.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Charlie2 Charlie2 skrev:
Du har idag långt mellan ugn och fläkt och jag föreslår att du byter plats på diskho (om det går för vattnet) och häll om du vill ha kvar formen som du ritat.
På den ytan du har skulle jag sätta ett parallellkök och istället för halvön ut skulle jag placera matbordet, då finns det också plats att förlänga bordet när alla släktingar vill äta mat. Finns det några fönster på den långa väggen?
Tänk också på att den stora ytan behöver en fläkt med enormt utsug.
Ja det är cirka 2m mellan häll och ugn.. Till vänster om halvön kommer det vara ett större matbord, tyvärr inga fönster längs med väggen därför har jag valt att ha ett mindre bord i köket som har fönster. Parallelkök har jag funderat på men då känns matbordet lite instängt ut?! samt släpper de in mindre ljus till vardagsrummet.. Så det är lite kompromiss på de..
 
ikeabild..
 
  • Illustration av ett modernt kök med vita skåp, svarta bänkskivor och matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.