Hej!
Har precis köpt ett nytt hus på 110kv och tänkt göra om planlösningen. Vill gärna få lite tips från er här på forumet.Ber om ursäkt för den snabba mspaint versionen men hoppas ni förstår :)

Till vänster ser ni den nya planlösningen och till höger den ursprungliga.
Jag vill försöka klämma in en till gästtoa samt öppna upp mer mellan kök och vardagsrum.
Sovrum/arbetsrum är tänkt att kunna ha ett skrivbord kanske några hyllor för pärmar och så. Samt ett extra rum om någon vill sova över (vi är dock bara två i hushållet idag)..

- Väggen mellan kök och sovrum kan flyttas 40cm för att göra köket större!
- Räcker det med 1,7m mellan typ vitvaror och diskho?
- Mellan kök och vardags blir det ganska lååång vägg, ser det konstigt ut? Ger dock en härlig känsla!
- Mer ljus in till vardagsrummet och matbordet som ska stå i vardagsrummet.
- Extra toa!

/Erik
 
  • MSPaint-skiss av husets planlösning före och efter renovering med noterade förändringar och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet..
Det räcker med 1,7m mellan vitvaror och diskbänk..
Själv har jag bara ca 1.05 mellan bänkskivorna i ett liknande kök (det är ca 2,5m mellan väggarna original)
Och mina väggar går inte att flytta..
Om det ser konstigt ut kan bara ni avgöra...Smaken är ju som baken......;)
Lycka till...:D
 
Jag skulle flytta ut väggen de där 40 centimetrarna för att få bredare kök.

Ett smalt korridorkök fungerar dåligt om man hamnar i rullstol. Det fungerar inte heller bra när man är flera som hjälps åt med matlagningen.
 
BirgitS
E erik.dalera skrev:
Räcker det med 1,7m mellan typ vitvaror och diskho?
Standard är att ha 120 cm golvyta mellan två rader med köksskåp. Det ska, så vitt jag vet, vara enligt kraven för tillgänglighet med rullstol men det kan ju vara bra att kolla upp exakt vad det står. 120 cm bör räcka för att en rullstol ska få plats även när en lucka/låda är öppen. Nackdelen med att ha det bredare är att man inte kan ha matkassen på ena sidan och lätt stoppa in i kylen på andra sidan utan måste ta några matvaror och gå över med dem, sen gå tillbaks och hämta fler, och andra liknande situationer förstås.

Det verkar inte helt praktiskt att behöva gå igenom ett rum som kan användas som gästrum för att komma till tvättstugan.

E erik.dalera skrev:
Mer ljus in till vardagsrummet och matbordet som ska stå i vardagsrummet.
Finns det någon särskild anledning till att det inte finns fönster på den långväggen, t.ex. väldigt nära till granne eller störande trafik?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det någon särskild anledning till att det inte finns fönster på den långväggen, t.ex. väldigt nära till granne eller störande trafik?
Det är väl grannens garage som sitter dikt an mot huset, jag uppfattar det som kedjehus, med tanke på gången mellan huset och garaget.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl grannens garage som sitter dikt an mot huset, jag uppfattar det som kedjehus, med tanke på gången mellan huset och garaget.
Jag uppfattade det som att TS hade tänkt ta upp fönster på den väggen eftersom det står:
Mer ljus in till vardagsrummet och matbordet som ska stå i vardagsrummet.
men det är klart jag kan ha missuppfattat det.
 
Gammelnörden
Planskiss av en lägenhet med tre sovrum, vardagsrum, badrum, WC och entré-hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rut-Hus och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattade det som att TS hade tänkt ta upp fönster på den väggen eftersom det står:men det är klart jag kan ha missuppfattat det.
Jag uppfattade det bara som att det kommer in mer ljus från fönstret i nuvarande sovrum när väggen är borta.

Har också haft funderingar liknande Gammelnördens, men misstänker att gatan är utanför kök/sovrum och att man kanske därför inte vill ha två sovrum där?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle flytta ut väggen de där 40 centimetrarna för att få bredare kök.

Ett smalt korridorkök fungerar dåligt om man hamnar i rullstol. Det fungerar inte heller bra när man är flera som hjälps åt med matlagningen.
Ja i min nya ritning gjorde jag det, vart mer plats i köket och som du säger mer plats om man är fler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattade det som att TS hade tänkt ta upp fönster på den väggen eftersom det står:men det är klart jag kan ha missuppfattat det.
Ja precis, fönstret på den väggen släpper in mer ljus till vardagsrum och kök, den långa väggen är mot grannens garage då det är ett typ av kedje hus!
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
intressant planlösning.. Gillar iden med kök/badrum men tyvärr går inte det då el-centralen sitter på väggen där. Blir både dyrt och omständigt att dra om elen känner jag. Att ha köket framför kamin känns lite fel, hur går tankarna med övrigadelar i vardagsrummet?
 
Gammelnörden
Otroligt utanför boxen och jag är inte helt säger på att man ens får eller vill ha bara takfönster i ett sovrum. Men jag tänkte att det kanske inte är så stor skillnad, förutom mer dagsljus(?), från att ha sovrumsfönster som vetter mot en vägg under tak?
Ritning av ett hus med två sovrum, tvättstuga, WC, entréhall, badrum och kamin, diskussion om takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller göra enligt Gammelnördens första ritning, men lägga köket i hörnet där det tidigare var sovrum.
 
Ett sovrum på markplan kan inte ha endast takfönster

"Fönster som skall användas för utrymning bör vara öppningsbart utan nyckel eller annat redskap samt ha en fri, vertikal öppning med minst 0,5m bredd och 0,6m höjd. Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,5m. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2m över golv"
 
Det jag funderar på är om det skulle gå att flytta entrédörren till framsidan, sätta ett fönster där nuvarande entrédörr är och göra Entre plus större sovrum till två mindre sovrum? Då har vi hela framsidan att använda till kök, tvättstuga, badrum och wc.

Det ger även en betydligt mindre omdragning av vatten och ventilation än de senaste kreativa förslagen.

Dock inte säkert att man får bygglov för en sådan fasadförändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.