L L-E skrev:
Varför denna panik att ta bort regelkonstruktionen. Är den inte fuktig och uppvisar tecken på mögel är det ingen ko på isen.
Kanske det men om vi nu ska göra vid innertaket som är sotad spont och som SKALL bort - så behöver vi ändå ta ner reglar och gips ut till ytterväggen om vi inte tänker oss att sätta nya stålreglar och gips invändigt igen.
 
Frågan var inte riktad till dig som TS.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Frågan var inte riktad till dig som TS.
 
Det framgår av trådens inledning att regelkonstruktionen är fuktig. En uppmätt fuktkvot på 18 % vilket är dubbelt mot vad det borde vara efter så lång tid!
 
J justusandersson skrev:
Det framgår av trådens inledning att regelkonstruktionen är fuktig. En uppmätt fuktkvot på 18 % vilket är dubbelt mot vad det borde vara efter så lång tid!
Om fuktkvoten är under 20 % är risken för angrepp av rötsvampar liten varför det inte föreligger ngn panik.
 
L L-E skrev:
Om fuktkvoten är under 20 % är risken för angrepp av rötsvampar liten varför det inte föreligger ngn panik.
...men eftersom vi ska fixa tak och golv så vill vi ha detta ända ut till yttervägg eftersom vi inte tänker regla upp där med stålreglar.... så då måste det som är uppreglat ändå tas ner, annars blir det ju en glipa mot väggen på 60mm vid tak resp golv.
 
A andost skrev:
...men eftersom vi ska fixa tak och golv så vill vi ha detta ända ut till yttervägg eftersom vi inte tänker regla upp där med stålreglar.... så då måste det som är uppreglat ändå tas ner, annars blir det ju en glipa mot väggen på 60mm vid tak resp golv.
Hej på inlägget från justus tycks det som att ni måste riva ut väggarna det första ni gör p.g.a att fukthalten visade 17% så är inte fallet. Det var endast det jag ville belysa.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
L L-E skrev:
Hej på inlägget från justus tycks det som att ni måste riva ut väggarna det första ni gör p.g.a att fukthalten visade 17% så är inte fallet. Det var endast det jag ville belysa.
Vi kanske inte måste bara pga det men iom att vi ska fixa resten också så får vi nog göra så ändå
 
A andost skrev:
Vi kanske inte måste bara pga det men iom att vi ska fixa resten också så får vi nog göra så

hultafors gör väldigt bra kofötter. Lycka till med renoveringen. Är det möjligen ett mockfjärd/elementhus ni har köpt?
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Är det ett mockfjärd/elementhus ni har köpt?
 
L L-E skrev:
Är det ett mockfjärd/elementhus ni har köpt?
Nej :)

Tvåvånings tegelhus med balkong, trädgård, och en studsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
såg tråden tidigare men kopplade inte ihop. en riktigt schysst kåk.

p.s

konvertera till vattenburen värme.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Jag skrev i något av mina första inlägg i den här tråden att det var lämpligt att ta bort regelkonstruktionen i samband med övriga åtgärder som TS planerade. Det är en riskkonstruktion och det finns inget egenvärde i att behålla den tills vidare. Jag har däremot inte skrivit att den måste avlägsnas genast.
 
  • Gilla
L-E och 1 till
  • Laddar…
Så, uppdaterar tråden. Vi rev till slut ut allting i hela källaren eftersom vi hittade mögel och röta i regelkonstruktionen mot fler ställen.
Min tanke nu är att regla upp de utrymmen som vetter mot trädgården med 20mm stålreglar invändigt (dessa har vi redan) och sätta fibercementskivor så att det bildas en luftspalt mot ytterväggen. Ytterväggen som i dessa utrymmen består av dubbla rader tegel har nämligen ingen luftspalt mellan dessa utan det är isolering i utrymmet mellan tegelmurarna.
Innanför fibercementen tänker jag sedan regla med stålprofiler i tak och golv och träreglar mellan, 45mm isolering och plyfa+gips.
Hur låter det?

såhär ungefär:
Orange: tegel
Gul: isolering
Mörkblå: Plåtreglar
Ljusblå: Fibercementskiva
Gul: Isolering / träreglar
Svart: Plyfa
Grön: Gips
Skiss över källarrenovering med färgkodning för konstruktionsmaterial; tegel, isolering, plåtreglar, fibercementskiva, träreglar och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken vacker och pedagogisk illustration! Vilken funktion har fibercementskivan i sammanhanget? Hur mycket sammanlagd isolering tänker du dig? Tegelmuren med mellanliggande isolering är i sig inte alltför dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.