Tjenix,

Var på en golvläggningskurs (eller snarare en diskussion/instruktion) idag. Det ingick gratis i köpet av golvet. Passade på att köpa golvskruv, vaxolja samt lite småprylar som behövs för att applicera vaxoljan och slipa golvet - summa 2500:(!). Det kostar att ligga på topp....

Måste säga att jag är mycket nöjd med Almedals Trägolvsaktiebolag hittills (golvet är visserligen inte lagt än), men dom är oerhört noga med att förklara hur man skall göra och vilka problem man kan tänkas råka ut för samt hur man skall lösa dem. Jag fick säljarens mobilnummer och blev ombedd att ringa direkt om det var problem/något jag ville fråga om - trots att han går på semester idag. Det kallar jag service.

Jag har även hunnit med att ger-såga och spika upp all taklist samt täckmåla taket.

Jag testade en ny grej - att sätta taklisten innan jag målade taket, vilket gjorde att jag efter mjukfogning kunde måla tak och lister med samma färg. Detta gör att jag (iallafall just nu) inte har några sprickor eller glipor mellan tak och listen.
Eftersom takfärgen är matt får jag en väldigt mjuk övergång mellan tak och vägg. Listen är en 56 mm bred svanhalslist. Det hela ger en känsla av gammal stuckatur lixom...
 
  • dsc00083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild till.

Den "bortglömda listen" sätter jag när jag har fläktkåpan på plats. Skorstenen till fläkten skall ju gå hela vägen upp mot taket.

Imorgon skall jag skrapa ur fönsterkarmen. Jag vill gärna ha det gjort innan jag lägger in det nya golvet eftersom det kommer skita ner golven ganska duktigt!
Tanken är att måla fönsterkarm och foder i en högblank vit lackfärg. Jag har även tänkt att återanvända de gamla original-fodren, så det återstår lite skrapjobb där också framöver...
 
  • dsc00084_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste säga att ditt köksprojekt är den tråden på forumet som jag följer med absolut störst entusiasm.
Riktigt kul!
 
Lördagkväll.
Solen går sakta ned över villaområdet och tystnaden sänker sig i den ljumma sommar-natten... Det "enda" som hörs är en radio på full volym och det envisa ljudet av en varmluftpistol som går av-på-av-på-av-på, skrapljud, svordomar, bankanden samt mer svordomar.

Det tog fanke-mig hela dagen att skrapa bort säkert 10 lager färg från fönster-karmen(!). Efter ett tag började jag få in tekniken att jobba samtidigt med både varmluftpistolen och en färgskrapa som jag slipat till för att nå överallt i profilen - men då var 80 procent av jobbet klart... ;D
Fönstret är nästan 90 år gammalt men är friskare än det som man kan köpa nytt från brädgården idag... Jag skall snickra ihop några fusk-bågar så jag kan ta mig an fönsterbågarna en efter en under hösten som kommer.
 
  • dsc00085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till nästa fönster: Köp en lackfräs ;)

Då gamla träkonstruktioner bygges nästan uteslutande av Riktig kärnved är det inte så konstigt att fönstret är friskt, men kolla än dock upp det noga på utsidan om du inte redan har gjort det..
 
Illunion skrev:
Måste säga att ditt köksprojekt är den tråden på forumet som jag följer med absolut störst entusiasm.
Riktigt kul!
Tackar!

Hoppas du (och alla andra som läser) har tålamodet att hänga med ända till slutet av resan. Eftersom jag gör allt själv så tar det lite tid.... Men nu börjar man se kurvan innan mål-rakan, så att säga.
Kommande veckan kommer nog vara intressant - då räknar jag med att ha målat klart, lagt det nya golvet, börjat skruva upp stommar, dragit klart el och VVS.
 
Rock-n-roll!

Rollade väggarna idag och det blev ju jätte-stor skillnad mot tidigare, eller vad säger ni ?
Man har nästan lust att rolla hela väggen, bara för att det skall se mer klart ut :)
Men större delen av väggarna i köket kommer ju att vara täckta av skåp, kakel och bänkar, så det får bli såhär...

Färgen heter Jotun Lady och kulören heter "sand". I dåligt ljus har den ungefär samma färg som baksidan på en obearbetad gipsplatta :D Mycket jobb för lite verkstad, så att säga....

Hursomhelst så är all målning klar, med undantag för fönsterkarmar och snickerier runt densamma. Jag tar det när alla smygar och foder är på plats.
 
  • dsc00086_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hammarband skrev:
Färgen heter Jotun Lady och kulören heter "sand". I dåligt ljus har den ungefär samma färg som baksidan på en obearbetad gipsplatta :D Mycket jobb för lite verkstad, så att säga....
Om man skall vara korrekt så skall ovanstående vara "baksidan på en gipsplatta". Då kanske det blir mer begripligt vad jag menar.
 
Här är en bild på den väggen där bänkar, spis-hörnan och vitrinskåpet skall stå.

Jag/vi har inte riktigt bestämt mig/oss för hur långt vi skall kakla, så jag har målat lite mer kring vänstersidan bara för att vi skall kunna bestämma detta vid ett senare tillfälle. Om det inte blir för mycket spill har jag nog kakel för hela väggen om det skulle krävas....

Imorgon blir det golvläggning. Det kommer att bli mycket spännande...
 
  • dsc00087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Illunion skrev:
Till nästa fönster: Köp en lackfräs ;)

Då gamla träkonstruktioner bygges nästan uteslutande av Riktig kärnved är det inte så konstigt att fönstret är friskt, men kolla än dock upp det noga på utsidan om du inte redan har gjort det..
:)

Jag har faktiskt sneglat lite på en sådan vid tillfälle, det var en artikel om renovering av trappor och till släta ytor så verkar den helt oöverträffad. Dock är både fönsterkarmar och bågar fulla med små profiler typ "svanhalsar" och "pärlor" och då antar jag att man inte har så mycket nytta av den....
Om jag inte minns helt fel av artilkel så kunde man hyra dem åxå...
 
Vad sägs om mitt nya golv ?

Snyggt, eller hur ?

Det blev inte någon golvläggning idag, hela dagen gick åt att göra förberedelser; koppla om vatten i källaren, dra upp prisol-rör genom bjälklaget, dra igenom elkabel till diskmaskinen, isolera bjälklaget samt koppla ned min polska köks-ö (snyft... jag kommer sakna den :'(
Nu får vi klara oss utan diskbänk tills nya golvet är inlagt och bänkskåpen är uppe, då har jag tänkt att lägga i den gamla diskbänken som ett provisorium tills mina bänkskivor behagar låta sig levereras från IKEA - en månad försenade(!)
 
  • dsc00088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrik!

När jag skulle dra igenom elkabeln till diskmaskinen så hoppade det flexibla VP-röret ur dosan(!).
Helt plösligt ställdes jag inför tre val:

a) skippa diskmaskinen
b) dra en förlängningskabel bakom stommarna
c) ta hål i väggen och försöka fiska fram VP-röret bland isoleringen.

M.h.a. T80 dos-fräsen och en tång lyckades jag få tag på den och hålla faströr-stumpen medan jag drog igenom kabeln. Detta är banne mig sista gången jag använder Luboflex-kabel(!) >:(.
Jag förstår att elektriker undviker den och istället använder traditionella VP-rör som man böjer med fjäder....

Jag hade tur - väggen är dold bakom bänkarna, så köket kommer inte få några synliga men av mitt lilla kirurgiska ingrepp :)
 
  • dsc00089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där hade du tur då. ;)

Kanske hade varit bättre att använda "hårda" vp-rör istället. Kanske lite mer jobb att dra rören, men tänk själv om du måste dra om några kablar om några år... Inte kul om flexislangen hoppar ur då. :'(

Har inte hört en elektriker som inte svurit över dessa flexslangar.

Du får väl köra med hårda rör i nästa projelt...

/J
 
Hej
Ser inte riktigt på dina bilder, men använder du slan med färdigdragna ledare i eller drar du ledarna i efterhand?

För om du inte använder slang som är färdigdragen vill jag starkt rekomendera det!

Jag körde hela mitt kök och badrum + matplats med färdigdragen slang smidigt som attans! och vissa slangar som det behövs lite extra i kan man ju pilla in en eller två ledare till i ute på gården fasiken så mycket enklare än att dra när det är på plats!

Nåja bara ett litet tips =)
 
Pust!

Halva golvet lagt. Det tog lång tid innan jag hade satt första plankan - men sen gick det lättare... Men det vill till att vara noggrann såvida man inte har ett helt plant bjälklag som inte lutar, att utgå ifrån.

Men snyggt blir det... Golvet är helt obehandlat nu, men skall strykas två gånger med en vaxolja.
 
  • dsc00090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.