L L-E skrev:
Då skulle jag inte göra ngt alls nu. Om trät inte är mögligt skulle jag låta befintliga reglade innerväggar sitta kvar tills ni kan fixa dräneringen.

p.s

Finns en del kring just dränering i detta forum blandannat har largab har skrivit en del tänkvärda saker.
Ok - då får vi fundera, det är en möjlighet att göra så också.. Fast i badrummet som ska renoveras helt nu kommer vi att riva ur isoleringen, putsa väggarna och sedan sätta klinkers / kakel.

Iofs ska vi också göra vid innertaket (nu!) och golvet, och det blir lite dumt om vi gör det utan att riva ner isoleringen mot väggarna...
 
A andost skrev:
Ok - då får vi fundera, det är en möjlighet att göra så också.. Fast i badrummet som ska renoveras helt nu kommer vi att riva ur isoleringen, putsa väggarna och sedan sätta klinkers / kakel.

Iofs ska vi också göra vid innertaket (nu!) och golvet, och det blir lite dumt om vi gör det utan att riva ner isoleringen mot väggarna...
Tycker definitevt att ni ska låt bli att isolera invändigt om ni ska fixa utvändigt senare.

Har ni fixat utsidan kan regla upp väggar på stolreglar senare. Jag satte huntunit vägg på stålregel. går snabbt och ger utrymme att dra el och rör till element dolt.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Fast om vi ska fixa golv och tak så blir det ju dumt om vi inte gör dem ända ut till ytterväggarna...
 
A andost skrev:
Fast om vi ska fixa golv och tak så blir det ju dumt om vi inte gör dem ända ut till ytterväggarna...
Ni ska definitivt fixa tak och golv hela vägen. Men låt bli att isolera då ni fixar utsidan senare gäller oxå badrummet.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
L L-E skrev:
Ni ska definitivt fixa tak och golv hela vägen. Men låt bli att isolera då ni fixar utsidan senare gäller oxå badrummet.
Japp det är så vi tänkt. :)
 
Hur man bygger dusch i källare tycks det sedan finnas massor av åsikter om....
Om jag skulle göra om det idag skulle jag skapa ett ventilerat utrymme i våtzon 1
 
L L-E skrev:
Hur man bygger dusch i källare tycks det sedan finnas massor av åsikter om....
Om jag skulle göra om det idag skulle jag skapa ett ventilerat utrymme i våtzon 1
Vi kommer att sätta en pax-ventil i väggen
 
A andost skrev:
Vi kommer att sätta en pax-ventil i väggen
Var nog otydlig vad jag menade. Jag avsåg att att man skapar ett ventilerat utrymme mellan källarmuren och duschväggen. Alltså en dubbelvägg.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Utvändig isolering är ine alltid ett alternativ till invändig. Den utvändiga isoleringen brukar normalt bara göras under mark. Om det är möjligt att gå högre upp beror på fasadens utformning. Om Xella är för dyrt kan alternativet vara en tunn lecamur med bakomliggande isolering, som kan bestå av fukttålig stenull, t.ex. markskivor, eller frigolit. Nuvarande regelknstruktion bör absolut avlägsnas så fort som möjligt.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Utvändig isolering är ine alltid ett alternativ till invändig. Den utvändiga isoleringen brukar normalt bara göras under mark. Om det är möjligt att gå högre upp beror på fasadens utformning. Om Xella är för dyrt kan alternativet vara en tunn lecamur med bakomliggande isolering, som kan bestå av fukttålig stenull, t.ex. markskivor, eller frigolit. Nuvarande regelknstruktion bör absolut avlägsnas så fort som möjligt.
Markskivor?
 
J justusandersson skrev:
Utvändig isolering är ine alltid ett alternativ till invändig. Den utvändiga isoleringen brukar normalt bara göras under mark. Om det är möjligt att gå högre upp beror på fasadens utformning. Om Xella är för dyrt kan alternativet vara en tunn lecamur med bakomliggande isolering, som kan bestå av fukttålig stenull, t.ex. markskivor, eller frigolit. Nuvarande regelknstruktion bör absolut avlägsnas så fort som möjligt.
Varför denna panik att ta bort regelkonstruktionen. Är den inte fuktig och uppvisar tecken på mögel är det ingen ko på isen.
 
A andost skrev:
Markskivor?[/QUOTE

Jag isolerade med eps s80 och knoppmatta
 
L L-E skrev:
Var nog otydlig vad jag menade. Jag avsåg att att man skapar ett ventilerat utrymme mellan källarmuren och duschväggen. Alltså en dubbelvägg.
Ok.Nja det är inte så vi tänkt. Vi har tänkt oss att ta ner isolering och reglar och sedan bara putsa väggarna i badrummet och bara sätta tätskikt vid duschen och badkaret. Men vi har lite tid på oss att tänka, det kanske blir isolerblock där.
 
Jag isolerade utvändigt med eps s80 och knoppmatta
 
A andost skrev:
Ok.Nja det är inte så vi tänkt. Vi har tänkt oss att ta ner isolering och reglar och sedan bara putsa väggarna i badrummet och bara sätta tätskikt vid duschen och badkaret. Men vi har lite tid på oss att tänka, det kanske blir isolerblock där.
Låter klokt!
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.