Råsponten uppe (ja den kom inte dit av slig själv direkt...).

(vad betyder siffrorna på väggen? - jo det är rekommendrad höjdintervall för underkant på fläkten - fyi)
 
  • DSC00050.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hatar möss. Möss hatar isolering och leca-kulor.

Därför lägger jag ett fack med Leca mellan syllen i ytterväggen och naturstensmuren. Regeln är figursågad för att passa mot botten och ligger i våg med resten av golvbjälkarna.

(Red. not: Möss kanske inte direkt _hatar_ leca-kulor, men det är ett effektivt sätt att hindra dom att ta sig in i trossbotten!). Rekommenderas för alla genomgångar med rör o.d. mellan golv och källare/krypgrund.
 
  • DSC00051.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen plåtreglar!

Imorgon bir det stora reglar-dagen. Då skall de andra två väggarna upp och plywood och gips skall börja sättas. Jag hoppas kunna hinna få upp väggarna och skruva in eldosorna innan vecka är slut.

Jag sätter reglarna med cc 40 och kommer att sätta 12 mm bygg-plywood samt gips utanpå.

Tyvärr köpte jag fel plåtskruv för att skruva ihop reglar och skenor med. Det var en icke självborrande typ av elementskruv från Grabber. Det funkar men jag är tvungen att förborra reglarna för att kunna skruva ihop dem... Vilken typ brukar ni andra använda ??
 
  • DSC00052_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, nu är reglingen av alla väggar snart klar. Det saknas bara några reglar längs en vägg.

Man börjar få en uppfattning om hur stort rummet blir nu. Det blir mycket bra, men det kändes som golvytan var större i planeringsverktyget... Det kanske är gjort så medvetet :) Men det spelar mindre roll eftersom "triangeln" blir mindre.

Det var ett himla pill att få något stabilt att skruva golvskenan i. Man kunde ju tro att det var en rad med golvbjälkar som man kunde skruva en planka i, men det visade sig att golvbjälkarna lutade så att den gamla golvspånplattan inte satt i något bärande utan i princip hängde i luften i ett hörn av rummet(!). Hejja!

Så jag fick lägga 1/2 dag på att foga in bärande kottlingar som jag kunde skruva skena och kommande tröskel i. Men nu är det stabilt.
 
  • DSC00053.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Genombrott i projektet.

Jag har börjat skruva upp plywood och gips i ena hörnet.

Måste säga att jag var lite tveksam till vilken stabilitet plåtreglarna hade, men efter att jag skruvat i plywood och gips så känns det mycket mer förtroendeingivande.

Detta kommer funka bra.
 
  • DSC00054.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:) Hur har du tänkt behandla råsponten i taket, vad snyggt när det är alldeles slätt.
 
falken60 skrev:
:) Hur har du tänkt behandla råsponten i taket, vad snyggt när det är alldeles slätt.
Det är faktiskt hela längder överallt. Taket var 3.89 på bredaste stället och jag köpte 17 mm råspont i 3.90 längd.

Jag har faktiskt funderat på att spackla kvisthål och hålen som trallskruven har dragit upp samt måla den vit. Jag gjorde en liknande grej vårt badrum, där jag klädde väggarna med (liggande) klädselbräda som jag spacklade och grovslipade för att få bort lösa flisor och skruvhål. Sedan målade jag alltihopa med oljebaserad grund och täckfärg.
(badrummet har bara en duschkabin f.ö.)

Det vi har _planerat_ är att skruva upp gips som vi spacklar och målar.

...men vi har fortfarande möjlighet att ändra oss :)

 
Nu börjat väggarna ta form. Först plywood och sedan gips.
 
  • DSC00055.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knauf på er,

Satte alla reglar på ytterväggen igår samt fixerade plåtreglarna med vinkeljärn för att få lite bättre stöttning. Idag har jag gipsat upp väggen brevid fönstret, satt eldosor och VP-rör.

Snart dax att ge sig på sista reglade väggen. Det får jag hålla på att pilla med under kommande veckan.

Imorgon är "semestern" slut och jag börjar jobba igen, med jag känner mig nöjd med vad jag har hunnit med hittills. Det är egentligen bara en riktigt jobbig sak kvar och det är att riva upp golvet (skyffla ut allt spån och bila bort en betong-kaka).

Golvet ja.. Jag var och hämtade det i veckan oh det ser *mycket bra ut*. Det väger apa (massiv ek) men kommer att bli kanon-snyggt :cool:
 
  • DSC00056.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
hammarband skrev:
Tyvärr köpte jag fel plåtskruv för att skruva ihop reglar och skenor med. Det var en icke självborrande typ av elementskruv från Grabber. Det funkar men jag är tvungen att förborra reglarna för att kunna skruva ihop dem... Vilken typ brukar ni andra använda ??
Brukar popnita där det behövs. Men normalt klämmer jag bara in regeln i skenan och drar fast den när jag sätter skivorna.
 
cpalm skrev:
[quote author=hammarband link=1146863630/30#32 date=1147895079]Tyvärr köpte jag fel plåtskruv för att skruva ihop reglar och skenor med. Det var en icke självborrande typ av elementskruv från Grabber. Det funkar men jag är tvungen att förborra reglarna för att kunna skruva ihop dem... Vilken typ brukar ni andra använda ??
Brukar popnita där det behövs. Men normalt klämmer jag bara in regeln i skenan och drar fast den när jag sätter skivorna.[/quote]

Tack för tipset. Jag tyckte att det var lite fippligt att hålla redan på reglar och plywood-skivor samtidigt, där inget satt fast. Men å andra sidan så gör jag inte sånt här dagarna i ända - man lär sig säkert tekniken om man jobbar med det.

Jag såg i en bygg-tidning ett exempel där man klippte flikar i skenorna som man vikte ut lite och fixerade reglarna innan man skruvade ihop allt. Jag provade med det, men det var fortfarande svårt att får allt rakt samtidigt som man försöker pressa en skiva mot reglarna med en hand, fiska upp skruvdragaren med den andra och gräva i fickan efter skruvar med en tredje hand :D
Rörde man sig för häftigt eller för långt så brakade alla reglar och skivan i backen och man själv hamnade överst i högen..... Det var enklare att skruva regel efter regel först och sedan fixera skivan efteråt.

...alla sätt är bra utom dom dåliga!
 
Tjena

Inga bilder idag. Krångel med digital-kameran i mobilen (går inte att läsa ut bilderna).
Men jag har förutom att svära över undermåliga USB drivrutiner hunnit med att skruva upp gips och sätta alla eldosor i en vägg samt sätta i VP-rören.
Tyvärr hade jag slut på brun FK 1.5 mm2, så jag drog inte igenom kablar i rören utan får göra det imorgon. Det här huset har haft tillräckligt mycket ful-kopplad el i sina dagar utan att jag behöver skoja till det när jag renoverar...
 
C
hammarband skrev:
Tack för tipset. Jag tyckte att det var lite fippligt att hålla redan på reglar och plywood-skivor samtidigt, där inget satt fast. Men å andra sidan så gör jag inte sånt här dagarna i ända - man lär sig säkert tekniken om man jobbar med det.
På mitt svar lät det kanske som jag är värsta snickarproffset, så jag ville bara påpeka att jag själv inte är mer än glad amatörbyggare. Jo tack, det finns tillfällen när tre händer skulle komma till nytta. Ett tips kan ju vara att låna ett par händer när man sätter skivorna, eller, om man inte har några snälla kompisar, använda ett par Quick-Grip-tvingar. De är nog de bästa verktyg jag har när jag tänker efter... ;D

2021412_sm.jpg
 
R G skrev:
Vill bara nämna att det är fantastiskt kul att följa ditt byggprojekt så detaljerat som du lägger ut det!!!
Ser fram emot fortsättning och givetvis även slutresultatet!
:)
Kul att höra. Det är ju ett ganska omfattande projekt som inleddes med 1.5 månads rivningsarbete. Som det ser ut nu så tar uppbyggnaden ungefär lika lång tid (men är *mycket* roligare).

Själv ser jag fram emot slutresultatet åxå :)
 
cpalm skrev:
[quote author=hammarband link=1146863630/30#40 date=1148416531]Tack för tipset. Jag tyckte att det var lite fippligt att hålla redan på reglar och plywood-skivor samtidigt, där inget satt fast. Men å andra sidan så gör jag inte sånt här dagarna i ända - man lär sig säkert tekniken om man jobbar med det.
På mitt svar lät det kanske som jag är värsta snickarproffset, så jag ville bara påpeka att jag själv inte är mer än glad amatörbyggare. Jo tack, det finns tillfällen när tre händer skulle komma till nytta. Ett tips kan ju vara att låna ett par händer när man sätter skivorna, eller, om man inte har några snälla kompisar, använda ett par Quick-Grip-tvingar. De är nog de bästa verktyg jag har när jag tänker efter... ;D

2021412_sm.jpg[/quote]

Asch, du lyckades ju uppenbarlogen lura mig....

Själv har jag ett par enhandstvingar som jag använder mycket. Näst efter skruvdragaren så är dom en av mina absoluta favorit-verktyg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.