Kanske skulle ett flexibelt rör passa bättre?
Ingen extra tätning i form av silikon ska behövas på en rätt gjord installation.
434407.jpg
 
E etompau skrev:
Kanske skulle ett flexibelt rör passa bättre?
Ingen extra tätning i form av silikon ska behövas på en rätt gjord installation.
[bild]
Tack för tipset! Det verkar vara en bra lösning för mig.
 
PNO PNO skrev:
Felet här är istället röret som försvinner in i väggen. Det sitter dels alldeles för nära hörnet, vilket både gör att det är svårt att koppla in något i det (som du märkt) och dessutom gör det svårt att få till tätskiktet. Dessutom så är röret snett kapat och dessutom inte avgradat. Bristen på avgradning gör att det lättare blir stopp. Till slut ser det svarta röret inte alls ut som något avloppsrör. Snarare som en PEM-slang, baserat på godstjocklek och färg. Det tjocka godset blir ytterligare en risk för stopp. Jag får dock reservera mig för att det kan finnas något slags svarta avloppsrör jag aldrig sett. Det vore intressant att se hur de löst anslutningen av det svarta röret till stammen inne i schaktet. Finns det någon inspektionslucka?
Går det inte att reklamera jobbet med svarta röret som kommer ifrån väggen?
Även de är gjort av samma VVS firma och var beställt utav föreningen.

Någon som är kunnig inom detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är bara den som beställt jobbet som kan reklamera det eftersom det krävs ett avtal mellan de två parterna.
 
  • Gilla
zzaar och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara den som beställt jobbet som kan reklamera det eftersom det krävs ett avtal mellan de två parterna.
Om föreningen är beställare borde det ligga i föreningens intresse att reklamera det inte fackmässigt utförda arbetet. Vattenskador kan ju drabba fastigheten, inte bara lägenheten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Du har en väldigt stor undersökningsplikt nr du köper en bostad så att i efterskott komma och klaga på detta tror jag inte leder någon vart. Du kan knappast hävda att det var ett dolt fel när du kan se det så enkelt som du gjort.
 
  • Gilla
  • Arg
zzaar och 2 till
  • Laddar…
C Cleanmind skrev:
Tänkte beställa nya skarvar till avloppsrören, ska jag beställa något silikon liknade att ha på rören för att få bättre tätning?
Borde finnas skarv som passar insidan det svarta röret. Är ju som gjort för att läcka om man trär muff/rör på utsidan det svarta röret.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
M Marantz skrev:
Borde finnas skarv som passar insidan det svarta röret. Är ju som gjort för att läcka om man trär muff/rör på utsidan det svarta röret.
Silikon ska bara användas mot golvet. Inte i rörskarvar. Bättre med "elefantbajs" att täta med.
 
Är det verkligen fel?
Röret går ju in i inklädnaden till toalettens cistern vilket betyder att den synliga rörgenomföringen inte är våtzonsgränsen. Det är på väggen bakom cisternen som fuktspärren sitter om det är rätt gjort.
Inklädnaden är bara ett skal.
Det finns för övrigt svarta avloppsdetaljer.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Du har en väldigt stor undersökningsplikt nr du köper en bostad så att i efterskott komma och klaga på detta tror jag inte leder någon vart. Du kan knappast hävda att det var ett dolt fel när du kan se det så enkelt som du gjort.
Och dolt fel finns inte som begrepp när det gäller bostadsrätter. Och om bostadsrätten köpts i befintligt skick är det svårt att komma med anspråk för dolda fel. Och i detta specifika fall känns det ju inte speciellt dolt när man med enkelhet kunnat fotografera rören.
 
Tror det svarta röret är ett gebrit rör som är spegelsvetsat. Det är en prefab lösning när man har många lägenheter som ser lika ut och är helt i sin ordning. Tar man upp hålet närmare väggen på komoden eller kör med någon flexslang typ Ikea så borde det lösa sig
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Du har en sk. "våtrumskasett". Jag har gjort ett par objekt med dessa, men det var några år sen nu.

Det finns många tillverkare av dessa. Tex LK:s variant:
http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-vatrumskassett/lk-vatrumskassett-safe/

Vissa ska ha helt obrutet tätskikt bakom hela kasetten, medans andra system så är hela kasetten bakom tätskiktet.

Jag misstänker att du har helt tätskikt bakom kasetten för anslutningarna är så nära väggen.

Således är det inte rörmontören som har placerat anslutningarna där, utan det är prefabricerat och hela enheten ställes på plats. Det som borde varit bättre utfört är håltagningen i kommoden!
 
  • LK Våtrumskassett SAFE med öppen insida och anslutningar, intill exempellösning för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C Cleanmind skrev:
[bild] Det här är kanske en inspektionslucka?
Vet inte hur man ska tarbort den eller om jag vill förörsöka då jag ändå inte vill göra något där inne.
Så avloppsröret går från sidan i kommoden in i sidan i väggen?
Det ser ju helt generaltokigt ut...

Speciellt borde den ju verkligen luta neråt så du får ett bättre fall på avloppet. Ett nästan horisontellt rör kommer ju riskera att avlopp inte rinner undan och orsakar stopp.
 
  • Gilla
AG5 och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Du har en väldigt stor undersökningsplikt nr du köper en bostad så att i efterskott komma och klaga på detta tror jag inte leder någon vart. Du kan knappast hävda att det var ett dolt fel när du kan se det så enkelt som du gjort.
Byggfusk och ej fackmannamässigt kan man nog alltid komma med
 
Där är alla gånger fall på röret. Annars så borde det inte funka efter 10 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.