Jag har börjat med eldragningen i de gamla plankväggarna. Det tar förbannat lång tid att såga ut kanaler i planket. Men all el kommer från den väggen. I efterhand skulle jag nog reglat upp väggarna istället...

Totalt 6 grupper skall kopplas ut i köket:

3 faser + PE + N till Häll och Ugn
1 fas + PE + N till diskmaskin
1 fas + PE + N till belysning och uttag, kyl/frys samt micro
1 fas + PE + N till belysning och uttag, fläkt

Sen skall det dras telefonkablar, Ethernet (till mediaspelaren i köket) samt högtalar kablage. Jag funderar på att skippa TV-antennkabel. Om det någon gång skulle hamna en TV i köket så får det bli en inomhus-antenn eller via Ethernet (digital-TV via bredband).

Resten av elen kommer att ligga i de (plåt)reglade väggarna. Det går betydligt fortare att sätta den elen (hoppas jag).
 
  • dsc00037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Inga bilder idag. Jag har vart en sväng ute och fixat saker på förmiddagen, vilket gjorde att stort sett hela dagen gick åt till det. Så det har inte blivit så mycket snickrat :-[

Håller fortfarande på att kämpa med den el som sitter i plankväggen, men nu har jag klart för mig hur jag skall göra. Jag blir klar med det sista i morgon och kan förmodligen dra igenom alla kablar, så att dom är på plats.

Nästa steg blir att tömma och ta loss elementet under fönstret, riva upp resten av golvet samt lägga in en längsgående regel i väggen som jag kan ställa en 45mm plåtregel samt skuva ändarna på golvplankorna i. Ekgolvet kommer att läggas direkt på bjälklaget (enligt rekommendation av golvtillverkaren - Almedals Trägolv).
Golvet borde vara på ingående nu, jag skall ringa och kolla imorgon.... I köpet ingår en liten golvläggningskurs(!) - det tycker jag är seriöst. Jag skall boka in mig på den.
 
Ni verkar vara på ungefär samma ställe som vi, oxå börjat med uppbyggnaden för nån vecka sen. Det är mer än man tror med gamla hus, dom byggde ju inte precis logiskt alltid. Och jag skrattade gott åt kommentaren om all satans masonit i alla tjocklekar, precis så är det hos oss oxå.

Säger som morfar (vars hus det är vi köpt) "Gamla hus blir aldrig klara"
 
petersson79 skrev:
Ni verkar vara på ungefär samma ställe som vi, oxå börjat med uppbyggnaden för nån vecka sen. Det är mer än man tror med gamla hus, dom byggde ju inte precis logiskt alltid. Och jag skrattade gott åt kommentaren om all satans masonit i alla tjocklekar, precis så är det hos oss oxå.

Säger som morfar (vars hus det är vi köpt) "Gamla hus blir aldrig klara"
Jo, det var nog rätt mycket Hawaii-snickrande med tanke på alla ombyggnader och tillbyggnader.

Det var ju högsta mode med masonit på 40-talet - folk var skit-trötta på knagglig pärlspont och putsade väggar som dammade när man tittade hårt på dom... Det skulle vara funkis och stora släta ytor, perspekivfönster och andra moderniteter.

- "Gamla hus dör aldrig. Men det gör husrenoverarens elverktyg".
Jag hämtade min slagborrmaskin på service tidigare i veckan. När jag sa att jag skulle hem och köra dosfräsen i gamla plankväggar, suckade han och sa:
-"Okey, då ser jag väl dig här igen i slutet av veckan"

Men hittills har DeWalten hållt...
 
Si-så-se-där-ja,

Då var jag klar med all el i plankväggarna till slut.
En riktig tålamodsprövande övning - nu är det klart att isolera och sätta innetaket. Eftersom jag är lite old-school och gillar att göra saker på det jobbiga viset kommer jag att sätta råspont i taket och sedan gips.
Det är mycket möjligt att jag kommer att behöva sätta upp armaturer och påbyggnads-spottar i taket lite här och var i efterhand och då vill jag ha ett stabilt tak att skruva i.

Eftersom det är ganska kraftiga krökar här och var så drog jag igenom all kabel i rören innan jag skruvar upp gipset. Jag fick lossa kabel klämmorna lite här och var för att krångla igenom kabeln... :p

Det är bara en matning till ett uttag på sidan av "lådan" som är kvar, men det gör jag i samband med att jag snickrar klart den och sätter alla reglar (den är inte så rak...). Jag skall öven såga ner höjden på den 5 cm så att det blir lagom att lägga på en 38mm bänkskiva.
 
  • dsc00038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till på kopplingsdosorna för inkommande el samt dimmrar och uttag till diverse små-el (mobil-laddare, mini-stereo, mediaspelare samt DECT-telefon).

Jag har vart noga med att använda olika färger för alla tänd-trådar så att det skall vara enkelt att koppla ihop det. På det viset är det i princip omöjligt att koppla fel - alla kablar med samma färg skall kopplas ihop!

Det kan vara lite lurigt att använda röd kabel till gamla hus om man har kvar gamla kulo-kablar, eftersom man man använde rött till skyddsjord förr. Men jag har rivit all gammal döds-kulo eftersom jag inte vågar ha den strömsatt när vi river i väggar.

Men man var uppenbarligen inte så noga förr med hur man kopplade ihop saker, verkar det: när jag rev trappljuset visade det sig att man vänt på fas och nolla på vägen samt man hade tvinnat ihop 2 ledare och lagt lite eltejp runt och sedan pulat in den i kulodosan. Perfekt, så slapp man köpa en kulodosa med fler anslutningspunkter...
I elcentralen var en nolla dåligt ansluten i polskruven så att den hade legat och glappat - ledaren hade blivit så varm att isoleringen såg ut som smält ost.
 
  • dsc00039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det snart är sommar så tar vi ned innerfönstren och elementet(!).

De gamla originalfönstren kommer vi att behålla och renovera. Det kommer att bli ett litet uttag i bänkskivan för att fixa skillnaden i fönsterbrädans höjd (75 cm) till bänkskivan (90 cm).

Dax att riva resten av väggen....
 
  • DSC00040.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har det inte blivit så mycket byggt för vi hyrde släp och körde iväg en massa bygg-bröte till soptippen. Trädgården ser lite trevligare ut, men det är säkert en heldag med 4-5 vändor till tippen innan allt är borta.

Värst är allt murbruk och gammalt tegel som måste flyttas i murarspänner (som tur är så har vi fått låna en massa spänner från en bekant som hjälper oss med allt murningsarbete).

Den murade delen runt spisens hörnlösning är komplett nu. De största ojämnheterna putsas. Mindre ojämnheter kommer jag att spackla innan stryker på primer och kaklar.

Så, nu finns det faktiskt ingen igen ursäkt för att börja med taket. Det enda som skall göras är att kolla att salningarna på takbjälkarna ligger i våg och att dom sitter fast tillräckligt för att man skall kunna sätta både råspont och gips...
 
  • DSC00041.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det HÄR hade tagit mig en månad att göra.... troligtvis med sämre resultat!

Nischen blev inte helt rak, så vi fick putsa upp raka kanter (jag hjälpte faktiskt till att hålla putsbrädan!). Detta för att kunna sätta kakel/mosaik.

Vi funderade på att ha en putsad yta i nischen, men kom fram till att det bara skulle bli en "snusk-magnet", så vi kaklar där åxå för att det skall bli enklare att hålla rent.
 
  • DSC00042.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så.

Då var ytterväggen rensad från pärlspont och masonit. Jag kommer att regla ut väggen efter jag har satt taket för att kunna lägga in isolering. Tyvärr får jag inte plats med en 70mm regel mellan väggen och rören till elementet, så det får bli 45 mm isolering. Hoppas det gör lite nytta....

Jag har tänkt att spara de gamla fönster-fodrena. Dom är visserligen målade med 1024 lager färg, men det är prima kärnvirke, möbeltorrt och passar perfekt. Tyvärr är det ett jäkla jobb att skrapa, slipa och måla om.
Nyköpta foder är rena balsa-trät i jämförelse, viket är så fullt av kvistar och så fuktigt att det blir glipor överallt och det slår sig efter första vintern.... Lösningen är kanske att använda MDF-lister, men det är svårt att få tag på alla dimensioner av allmogelister i MDF (dom mest intressanta finns inte).

Imorgon skall jag hjälpa en bekant att flytta, så det blir inte så mycket byggt då heller, men jag hoppas kunna sätta taket på söndag.


 
  • DSC00043.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag satt upp prisolrör till badrummet på ovanvåningen. Det har visserligen inte med köket att göra så mycket mer än att alla rör kommer att hamna bakom en reglad vägg (vilket gör att det blir svårt att pyssla dit rören i efterhand, så det är lika bra att förbereda).

Rören isoleras för att undvika kondens, minska förslusterna i varmvattnet samt ljuddämpa något (även om det mesta ljudet är stom-ljud från ventiler (tvättmaskin, diskmaskin).

Väggen kommer att isoleras med 200 mm isolering (köpte billigaste isoleringen jag kunde hitta) för att ljuddämpa till vardagsrummet. Bakom plankväggen kommer jag nämligen ha stora-stora-tvn och mina hemmabio-prylar ;)

Sen har jag snickrat igen en "bi-kupa". Det var ett stort hål i plankväggen med en glipa ut genom ytterpanelen, vilket var en perfekt dörr för getingar. Det var några små utflyttade getingbon i bjälklaget som jag tog bort när vi rev ner innertaket. Helt onödigt att ha det så...
 
  • dsc00045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så var det isolerat.

Som ni kanske förstår så är det inte reglat med några standardmått någonstans, så det blir en hel del skärande med brödkniven(!) i isoleringen får att få det att passa. Skivorna hänger i spikar som jag spikat in på tvären, eftersom det var lite komplicerat att häfta fast byggplasten samtidigt som jag fyllde facken med isolering när jag var själv.

- "Jag lovar och svär härmed högtidligen att allt nybygge härmed alltid skall varda reglat med cc 60 eller 120, amen".
...nä, just det ja. Jag har ju tänkt att regla all väggar där det skall hänga väggskåp med cc 40 för att få extra stabilitet... suck!

Imorgon blir det ångspärr på och upp med råsponten.
 
  • dsc00046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en ströläkt (21x25mm) som jag tog ner från väggen. Den är 110 cm lång och innehåller 70 spik!

Varför spikar man varje planka med minst 4 st. 3-tums spik !?? Är man rädd för en jordbävning eller ett bombanfall (renoveringen gjordes förvisso under krigsåren) och att taket skall rasa in ?

Varför spikar man allting i ett gammalt hus i minst 3 dimensioner ?!

Varför...!?
 
  • dsc00047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, känner igen mig där. Överdimensionerar när det handlar om skruvar och spikar. Vill liksom vara på den säkra sidan ;) Är man amatör så är man....
/Dette
 
Häpp!

Det är inte så lätt att sätta råspont i tak om man är själv, så det tog lite tid. Men allt är möjligt om man är lite finurlig:

Enhandstving. Har du ingen enhandstving - köp en! Har du en redan - köp två (gärna i olika längder). Skitbra att tvinga trilskande spont som inte vill gå in i noten med.

Takstötta. Kalasbra. Förvandlar ett stört omöjligt uppdrag till något som bara är förbannat svårt!

Fler än en stege/pall. Det är en fördel att slippa släpa runt stegen/pallen hela tiden. Det är tillräckligt jobbigt att behöva flytta på sig själv :)

 
  • DSC00048.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.