Vi var och tittade på en sommarstuga i helgen. Enligt beskrivningen boarea 75 m2, 3 rum.

Under "övriga byggnader" står det "Isolerad gäststuga om c:a 20 kvm med eget badrum."

Eftersom vi bott i en lägenhet på 75 m2, med 3 rum, så började vi båda jämföra den lägenheten med sommarstugan och tyckte att allt var mindre i sommarstugan, mindre sovrum, mindre hall, mindre badrum, etc.

Kan det vara så att gäststugans 20 m2 ingår i boarean på 75 m2? (Fast rummet i gäststugan räknas inte, då 3 rum finns i huvudbyggnaden.)
 
  • Gilla
mype och 1 till
  • Laddar…
Gäststugan borde vara biyta. Men det är inte helt ovanligt att det står fel. Sen får man inte glömma att planlösning och möblering påverkar uppfattningen om storleken mycket. Säkrast är att mäta på plats.

Om man snabbt mäter utsidan på huset och räknar bort väggtjocklek får man en bra rimlighetsbedömning
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nej, gäststugan ska inte räknas in. De kan ju ha gjort det, men det är isåfall fel. Åk dit igen och mät upp...
 
Tack för svaren!

Givetvis borde vi mätt då vi var där... Det är lätt att vara efterklok.

Stugan ligger flera timmars körning bort, enkel resa, så jag ska ringa kommunen där och kolla vad de har för uppgifter.
 
jarlh jarlh skrev:
Tack för svaren!

Givetvis borde vi mätt då vi var där... Det är lätt att vara efterklok.

Stugan ligger flera timmars körning bort, enkel resa, så jag ska ringa kommunen där och kolla vad de har får uppgifter.
Med lite tur går det att göra en ungefärlig mätning utifrån satellitfoton.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, gäststugan ska inte räknas in. De kan ju ha gjort det, men det är isåfall fel. Åk dit igen och mät upp...
Är du säker på det?

Det är värt att notera att reglerna som gäller för taxering skiljer sig från svensk standard, speciellt vad det gäller ytor som en bred nås direkt från bostaden (det senare borde användas vid försäljning om inget annat anges). Min tolkning är snarast att det ska räknas som boyta, däremot kan man ju fundera på om formuleringen i annonsen "dubbeldeklarerar" gästhuset i så fall.
 
En biyta ska nås från bostaden, dvs fristående garage, friggebod, gäststuga är inte biyta. Och inte boyta.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Kommunen där mejlade över bygglovsritning. Enligt den kan man konstatera att själva husets boarea är 55m2, inte 75m2.

Gäststugan finns öht inte med på den ritningen, ej heller det över 2m höga plank som går mellan byggnaderna. Gäststugan står ungefär halvmetern ifrån granntomten. (Det är dock möjligt att den stod där redan då den tidigare samägda marken för 40 stugor styckades upp i separata fastigheter för 15-talet år sedan.)

Enligt Skatteverket är boarean 75 m2.
 
A arkTecko skrev:
Det stämmer inte. Se svensk standard: [länk]

Däremot stämmer det för deklarationsändamål.
Hittar ingen info alls om hur gästhus och sådant räknas?
Däremot påpekar de tydligt att man skiljer på utrymmen inom och utom bostaden.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hittar ingen info alls om hur gästhus och sådant räknas?
Däremot påpekar de tydligt att man skiljer på utrymmen inom och utom bostaden.
Håller med om att det är otydligt. Men som jag tolkar det är det definitivt biyta, ev boyta, även om kommentaren om att man skiljer på dem hintar om att det inte kan vara boyta...
 
Surfade lite på Hemnet och konstaterade att man verkar göra olika, någon stuga såg man tydligt att de är max 40-50 kvm, men det står som 80-90, och har diverse gäststugor, en stod som 30 kvm med två rejäla gäststugor.

I det sammanhanget är ju vindslägenheter också intressanta, där kan det ofta stå tex 110 kvm (boyta 70 kvm), då vet man att det är stora ytor som är under snedtak eller utan fönster.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Samtidigt som jag skaffade fram ritningen så mejlade min fru mäklaren den mycket tydliga frågan:

-Ingår gäststugans 20 m2 i boytan på 75 m2?

Ägarens svar på det var dock mindre tydligt:

-Boytan är 75 m2. Gäststugan är på 20 m2.

'
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi ska lägga ett bud nu, betydligt under utgångspris, med argumentet att boytan inte alls är vad som sagts.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Lade bud i måndags. Fick svar idag att säljaren inte godtar vårt bud. ("huset är visst 75 m2".)
 
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.