Det visar sig när jag slår upp att det inte är tydligt, och tolkas lite olika i de olika polisdistrikten. Detta för skyddsjakt. Vad jag vet så finns det inget förtydligande. Så vissa poliser kräver tillstånd, andra inte. (Om någon hittar något definitivt, så är iaf jag mycket intresserad.)
[/QUOTE]

Angående skottlossningstillstånd.
Min tolkning är att det inte behövs för luftvapen, eftersom det inte är ett s.k eldvapen.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vad det skall krånglas. Så här svarar en advokat (kund till mig) om saken:

- Du behöver ett licenspliktigt vapen för att skjuta djur.
- Bytet måste vara lovligt
- PBL bestämmer var du får skjuta.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Det är inte alla krångligt.
Men kul att diskutera.:D
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad det skall krånglas. Så här svarar en advokat (kund till mig) om saken:

- Du behöver ett licenspliktigt vapen för att skjuta djur.
- Bytet måste vara lovligt
- PBL bestämmer var du får skjuta.
Förresten.
PBL??
 
Annars är ju, som vanligt, napalm väldigt underskattat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag kom osökt att tänka på SGT. Skjut, Gräv,Tig....
 
  • Gilla
  • Älska
Nightraid och 4 till
  • Laddar…
Finns fina luftgevär i kaliber .25 dvs 6.35mm.
Bytte fjäder i ett sådant åt en bekant...

När jag skulle provskjuta det så hade jag ställt upp en gammal telefonkatalog, ~4cm tjock, på en stol i plast.

På ett avstånd av 10 meter så gick kulan igenom hela telefonkatalogen..
Och igenom plasten på ryggstödet...
Och.. Igenom plåten på porten bakom...

Sa åt han att behandla bössan som om det vore ett salongsgevär..
 
  • Gilla
mjensen och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag kom osökt att tänka på SGT. Skjut, Gräv,Tig....
Det "ordspråket" är sprunget ur vissa jägares hat riktat mot rovdjur o dit räknas
vanligtvis inte skator, utom möjligtvis dom kycklinglockande som nämns ovan i tråden.
Jag har även sett skator skrämma småfåglar i rovfågelsliknande inflygningar, i syfte att skrämma dom att flyga in i fönster för att sedan kalasa på dom stackars individer som svimmat i krocken, jag har sett det fler gånger än vad jag anser vara en tillfällighet. Så skator kanske håller på att bli rovfåglar i evolutionens långsamma förlopp.
 
Jag har läst den här tråden många gånger och varit nära att kommentera, men inte velat lägga mig i, men nu kan jag inte hålla mig.

Måste du ha ihjäl fågeln? Kan du inte lösa problemen på annat sätt?`

-Jag har både äpplen och skator, om de eller någon annan äter en del av skörden gör mig inte mycket, jag mäktar inte med att äta upp fallfrukten ens!

-Rådjur och harar gör större åverkan på gräsmattan och låter man den vara lite "långhårig" syns inte defekterna särskilt mycket. Dessutom blommar den finare och fallfrukten klarar fallet bättre.

-Går det inte att bygga en skatsäker kaninbur? För kaninerna går väl inte löst på tomten?

Vad som helst för att slippa sprida tungmetaller eller gift i naturen.

Nu har jag stuckit ut hakan rejält, men jag kan inte för all del förstå varför man ska jobba MOT naturen, när man kan jobba MED den. Dessutom lär skatorna hos dig inte vara de sista i livet, så nya kommer nog till platsen så småningom. Själv är jag en stor beundrare av dessa kråkfåglar och tycker att de är intressanta att observera från mitt köksfönster/veranda.:)
 
  • Gilla
  • Älska
yalazy och 5 till
  • Laddar…
J
K Keld skrev:
Det "ordspråket" är sprunget ur vissa jägares hat riktat mot rovdjur o dit räknas
vanligtvis inte skator, utom möjligtvis dom kycklinglockande som nämns ovan i tråden.
Jag har även sett skator skrämma småfåglar i rovfågelsliknande inflygningar, i syfte att skrämma dom att flyga in i fönster för att sedan kalasa på dom stackars individer som svimmat i krocken, jag har sett det fler gånger än vad jag anser vara en tillfällighet. Så skator kanske håller på att bli rovfåglar i evolutionens långsamma förlopp.
Har sett skator plocka harungar. Flyger upp så högt dom orkar med dom och släpper tills dom slår ihjäl sig. Som sagt, smarta fåglar och visst är vissa individer rovfåglar.
 
  • Gilla
GEGS
  • Laddar…
J
Keexet Keexet skrev:
Jag har läst den här tråden många gånger och varit nära att kommentera, men inte velat lägga mig i, men nu kan jag inte hålla mig.

Måste du ha ihjäl fågeln? Kan du inte lösa problemen på annat sätt?`

-Jag har både äpplen och skator, om de eller någon annan äter en del av skörden gör mig inte mycket, jag mäktar inte med att äta upp fallfrukten ens!

-Rådjur och harar gör större åverkan på gräsmattan och låter man den vara lite "långhårig" syns inte defekterna särskilt mycket. Dessutom blommar den finare och fallfrukten klarar fallet bättre.

-Går det inte att bygga en skatsäker kaninbur? För kaninerna går väl inte löst på tomten?

Vad som helst för att slippa sprida tungmetaller eller gift i naturen.

Nu har jag stuckit ut hakan rejält, men jag kan inte för all del förstå varför man ska jobba MOT naturen, när man kan jobba MED den. Dessutom lär skatorna hos dig inte vara de sista i livet, så nya kommer nog till platsen så småningom. Själv är jag en stor beundrare av dessa kråkfåglar och tycker att de är intressanta att observera från mitt köksfönster/veranda.:)
Ringer du kommunjägaren så brukar hen använda sig av jakt som sista utväg. Kommunjägaren brukar i första hand komma med förslag på andra sätt att komma ifrån problemen.
Men blir det för många skator på ett litet område blir det snabbt jobbigt. Förra året hade vi väldigt mycket skator, och lite väl närgångna sådana. Kunde inte ha fönster och dörrar öppna på sommaren utan att dom tog sig in i hus och framförallt uterum. Dom till och med stal alla vår värmeljus i uterummet :rolleyes:
 
  • Wow
henric78
  • Laddar…
Kan man inte maskera en dynamitgubbe till harunge...?
 
  • Gilla
  • Haha
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad det skall krånglas. Så här svarar en advokat (kund till mig) om saken:

- Du behöver ett licenspliktigt vapen för att skjuta djur.
Jag har försökt hitta lagrummet, men ser det inte uttryckligen någonstans. Så det får härledas i så fall. Har du någon sådan härledning?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
- PBL bestämmer var du får skjuta.
Nej, det är ordningslagen. Inte PBL. Och där står tydligt "eldvapen". Det är långtifrån klarlagt om ett luftgevär är ett eldvapen. Man kan hitta argument både för och emot i olika (framförallt) föreskrifter och allmänna råd.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kan man inte maskera en dynamitgubbe till harunge...?
Jo, men ordningslagen förbjuder sprängning i samma mening som man förbjuder skjutning med eldvapen. Så det förenklar inte tillståndsgivningen... ;)
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har försökt hitta lagrummet, men ser det inte uttryckligen någonstans. Så det får härledas i så fall. Har du någon sådan härledning?



Nej, det är ordningslagen. Inte PBL. Och där står tydligt "eldvapen". Det är långtifrån klarlagt om ett luftgevär är ett eldvapen. Man kan hitta argument både för och emot i olika (framförallt) föreskrifter och allmänna råd.
Att ett lufttvapen skulle räknas till kategorin eldvapen är knappast rimligt.
Ett eldvapen har en krutladdning som driver fram patronen.
Luftvapen har komprimerad luft.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.