Hej alla.
Nadja heter jag och är ny här på forumet.
Jag och min sambo går i byggar-tankar och har varit inne på Ägir, Älsvbyhus. Men efter att ha läst på sig här inne på forumet ang Älvsbyhus och deras "lägenhetsstandard" så känns det lite tveksamt.
Kanske lika bra att satsa på ett lite dyrare alternativ och få lite högre standard. (Har förstått det som att man endast tjänar på ett älsvbyhus om man tar allt i standard, utan tillägg eller ändringar).

Så nu undrar jag vad Ni betalar för era hus och vad det är för hus ni bygger/ ska bygga?
Det känns som en djungel där ute, så tips är alltid välkomna! ;)

Tackar och bockar, på förhand!
Ciao!
/Nadja
 
Hej!

Vi har byggt ett Älvsbyhus Lodur och jag som tidigare bott i lägenhet i hela mitt liv får absolut inte någon lägenhetskänsla i vårt hus.

Kolla med närmsta Älvsbyhus-försäljare om det inte finns något/några visningshus i närheten alternativt om ni kan få komma hem och titta hos någon som byggt Älvsbyhus så kan ni bilda er en egen uppfattning.

Hälsningar
Inger
 
Vi var också inne på att kanske bygga ett Ägir.

Efter vårt besök hos Älvsbyhus så har vi ändrat oss. För vår del så tyckte vi att det blev dyrt. Strax över 1700000 inkl allt utom tomt. Inga tillval.

Har istället lite funderingar på Ekefors 131 eller Vimmerbyhus Lönneberga 138. Känns som vi får mer för pengarna där men "smaken är som baken".
 
Vi bygger ett Götenehus. Modell Sandö som är breddat 60 cm samt helt annan planlösning än "standard". Kostnad 1760.000 exkl. tomt, schakt, kakel&klinker, målning samt byggherrekostnader (pantbrev, KA, räntor under tiden etc.)

Totalsumma, inkl. tomt för c:a 1,1 milj, blir 3.4000.000.
Sedan återstår trädgård, garage..... :p

 
Vi ska bygga ett Sjöängen, Eksjöhus, breddat 60 cm, bastu, öppen spis och extra tillval i badrummen, induktionshäll i kök, dyrare luckor än standard osv. Beräknat pris nyckelfärdigt (inkl tomt och alla avgifter) är drygt 2,4 milj. Då kostar tomten bara 60.000:-
 
till Bitch!
Jag undrar; hur fick ni priset till 1,7 för ägir, utan några tillval? Själva huset kostar ju knappa 1,1 och då sägs ju allt ingå?? Vi har älvsbyhus som ett alternativ och jag blev litet förvånad över det pris ni fått.
MVH F
 
Vi betalar för vårt Älvsbyhus (Mimer med inredningsbar ö.v) 1435000 kronor. Då ingår ej garage och inte tomten. I priset finns alla andra kostnader som: byggherrekostnader, markarbeten (grovplanering), elanslutning, va-anläggning, biluppställningsplats osv. Dessutom har vi räknat med trägolv, takkupa och braskamin samt att det är SX-modellen med sitt paketinnehåll.

Det finns inte så många leverantörer som kan matcha Älvsbyhus priser! Men självklart finns kanske de som kan det om man vill ha allt på en gång eller vill ha ett lyxigare hus, eftersom Ä-hus tar rätt mycket betalt för många av "tillvalen". Vi tänker också se till att få ett snyggt kök, klinker och kakel, allmogelister, veranda osv men vi tror vi kan få det MYCKET billigare med tiden än om vi valt en leverantör där "allt" ingår från början. Vi tycker inte det hade varit värt de 350 - 500000 extra som dessa husleverantörer vill ha (ex Hjältevad)...
 
Till Fiddeli.

Ägir sx modell. (Skåne) Kostar 1147070 kr sen tillkommer: Schakt. markarbete ca 300000 Kr
Anslutning VA 100000 (Brunn o avlopp)
Anslutning El 18750
Sen kommer lagfart, pantbrev, bygglov, räntor underbyggtiden, bygg el, övrig byggherrekostnad osv...
Är lite osäker på om sckakt för eventuellt garagre ingick annars kostar det 57250 kr till. Garage byggnad ej inräknad i priset.
Summa: 1700530 kr.


Vi tyckte det blev för dyrt för våran del eftersom vi ska bygga stall också.
 
Om ni ändå inte täkt ta tillval tror jag att det kan vara svårt att hitta billigare....alla företag måste ju schakta, och el mm måste du ju ha....

Men leta på!!

/aja
 
Specifierade enbart summan vi fick.

Det är inte så att vi letar billigare hus men ska man betala så mycket pengar för sitt framtida boende så ska man väl ändå se till att få så mycket som möjligt för dom.

Vi hade tänkt göra markarbete o schakt själva men säljaren vi var hos gillade inte alls den idén.

 
Strunta i vad säljaren tycker. Han har naturligtvis provision på den entreprenören har har anvisat för markarbeten. Vi tog in en annan entreprenör än den husfirman tyckte vi skulle ta för markarbeten och bergsprängning. Vi fick ned kostnaden från 250 000 kr till 150 000 kr.

Vad jag förstår så är Älvsbyhus markentreprenörer ofta väldigt dyra. Tänk på gungor och karusellerna...
 
Bitch skrev:
Har istället lite funderingar på Ekefors 131 eller Vimmerbyhus Lönneberga 138. Känns som vi får mer för pengarna där men "smaken är som baken".
Fick ni något prisförslag på Lönneberga?
 
Vi har beställt ett Duvhöken från LB-hus, priset ca 1.208.000 med tillval som andra innerdörrar, behandlade takpannor, 14 mm ekparkett i hela bv. Det som tillkommer på priset är vitvaror (som vi valt bort) och en trappa om man vill ha en sån direkt. Detta gäller oinredd öv. Vi räknar med 1.350.000 med vitvaror, trappa, braskamin och ombyggt kök.
 
Vi har ett köpt ett Hjältevadshus, Björken. Det är ett 1 1/2-plans hus på 169 kvm. För det fick vi ge 1 150 000 kr exkl tillvalen. Då bör tilläggas att vi bokade det precis innan prishöjningen i våras, så idag tror jag priset är ung 40 000 mer för just Björken.

Vi valde till för 555 555 kr och för det får vi:

-inredd övervåning
-ryggåstak i allrummet på öv
-braskamin i täljsten
-körsbärsskök med vitrinskåp, grytlådor underinduktionshällen samt vinhylla
-rostfritt i köket (spis, kyl/frys, micro och diskmaskin)
-fläktkåpa i rostfritt och glas
-infälld diskbänk
-induktionshäll
-spotlights i köket
-kakel och klinker samt golvvärme i duschrum
-kakel i badrum
-annat kakel än standardval i köket
-annat kakel än standardval i både dusch och badrum(= ganska mkt pengar i tillägg, men ska man ändå kosta på kakel så vill man ju ha ngt man tycker e snyggt oxå :) )
-bårder i 3 rum
-duschvägg med sk naturanodiserade profiler (matt krom)
-6 kg tvättmaskin
-extra vattenutkast
-3 st extra eluttag
-2 st dimmers
-takkupa med balkong
-tak till groventré
-extra fönster i sovrum
-extra stort fönster i matrum
-extra element i sovrum (under det extrafönster vi satte dit)
-vattenburna radiatorer på öv (är el som standard på övervåningen)

phuu...ja, det ska väl va allt ;)

I mitt tycke får vi mkt för pengarna hos Hjältevad. Dessutom kunde vi ändra en hel del på planlösningen - utan extra kostnad. Därtill har dem totalentreprenad vilket var ett måste för oss.
Ja, vi är helnöjda så här långt iaf :D (huset levererades i fredags)

/Mia

 
Vi ska också bygga ett Hjältevad-Björken, som Mia-D ovan. Vårt pris exkl tillval är 1.193.750 och då hann vi få priset före höstens prishöjning. I dag kostar Björken 1.230.000 eller 1.223.500 beroende vilken planlösning man tar (det finns två i katalogen). Sedan kan man ju ta en helt annan planlösning än katalogens men det kostar lite extra. Tilläggas måste också att de här priserna är deras Stockholmspriser, ute i landet är det 20-30.000kr billigare. Detta tycker jag förståss är botten eftersom vi har så dyra tomter också..vi har betalat 810.000 för våran tomt på 1000kvm.
Sedan kan det vara klokt att, när det gäller Hjältevad 1½-planhus, att jämföra noga de olika modellerna. Vi var först inne på att bygga en mindre modell (Rosen) men då ville vi lägga till takkupa och 45 graders taklutning. Efter ett tag fattade vi att just takkupa samt 45 gradigt ingår i priset på Björken. :-[Plus att det är ca 30kvm större hus. Priset skilde sig inte mycket.
Ja, lycka till med husplaneringen...det tar mycket mer tid och krafter än man tror från början :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.