Bästa köksrenoverare,

Nu har vi äntligen kommit till vändpunkten, där rivningsarbetet är klart, allt material är anförskaffat och jag har lyckats förhandla till mig lite ledighet :)

Häng med på vår köksrenoveringsresa och skriv gärna kommentarer, kom med föslag eller hejja på oss... vi kommer säkert behöva allt stöd vi kan få ;)

Huset är en 1.5-plans trävilla på 120 kvm uppförd 1922, byggdes ut och renoverades på 1940 med hjälp av en årslön i masonit och en kubik vit strukturfärg. Vi gjorde ett nytt badrum för ett år sedan och nu är det dags för köket.

Här är några "före"-bilder som jag har hittat:
 
  • K_k_i_kaos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till (bilderna är tagna när vi flyttat in precis, därav flyttkartongr och annat bröte)
 
  • K_ksf_nster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är skafferi + inbyggnadsugn (trasig tyvärr)

Imorgon lägger jag in lite bilder på hur det ser ut nu när rivningen är klar....
 
  • Skafferi_Ugn_i_k_ket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyyy vad det ser ut :-[

Hade nästan glömt av (eller förträngt) de härliga färgkombinationerna, särskilt mattan var en nagel i ögat på mig!!

Usch..


Men snart är det ett minne blott [smiley=2vrolijk_08.gif]
/Malin

(som bor i samma hus)
 
Är kalket gammalt? I så fall kan du prova att ta ner det försiktigt. Många byggnadsvårdare skulle nog gärna betala en slant för det.
 
Hmmm...försent nu att rädda kaklet, det som inte bankades ned försvann bakom den mur vi fick bygga upp för att kunna snedställa spisen.

En del hela finns om ngn är intresserad ;)
 
Halloj,

Här kommer lite bilder efter rivningen.

Detta är hörnet vid murstocken där spisen stod. Runt murstocken hade man murat upp foderstenar i tegel (vilka är bort-bankade). Därav den blottade murstocken.

Ja, randen på nedersta kakelraden är SMUTS!
 
  • dsc00012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär fin var stigaren till värmesystemet (som låg dold bakom kryddhyllan)!

Som tur var så byggde vi ett helt nytt värmesystem (med kopparrör!) det första vi gjorde när vi flyttade in. De gamla järnrören i värmesystemet är allt från 1.5 till 4 tums rör och gick kors och tvärs mellan bjälklag, tak, golv, genom dörrposter(!) och förde tankarna till Das Boot (tysk ubåt från 2:a Världskriget).
Det var en miljon olika muffar och kopplingar i alla tänkbara storlekar och typer som låg inbyggda i mellanväggar och lådor. Min gissning vr att den som byggde det här jobbade på ett skrotupplag eller på något av varven i Göteborg (hela värmesystemet i huset var av fabrikat Götaverken)...

Vi har passat på att såga ner och banka bort alla rör runt murstocken (vilket tyvärr har inneburit att vi vart och härjat i varenda rum i huset :-/
Tigersågen har fått jobba hårt...

Den uppmärksamme läsaren har säkert noterat att väggskåpen var platsbyggda. Vi tror att detta är ett av snickaren Gustav Johansson första prototyper, innan han kom på att man inte bör bygga köksmöbler av råspont. Med detta färskt i minnet bytte han till mer ändamålsenliga material och startade sin firma KVÄNUM.
 
  • dsc00010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår första tanke när vi såg pärlsponten i taket, var att vi skulle behålla den. När vi tittat lite mer noggrannt på den såg vi att den var skadad vid väggen ovanför fönstret.
Det sitter fönster och en balkong dörr där på ovanvåningen.

Vi kom även ihåg hor mycket arbete det var att renovera all pärlspont som vi plockade fram i barnkammaren. Det blev jättefint - men var jättejobbigt!

Alltså, fram med kofoten....

När vi såg bjälklaget fick vi iden att vi skulle ha ett blottat bjälklag där vi isolerade facken mellan bjälkarna och snyggade till bjälkarna - målade allt vitt. Tyvärr var inte en enda bjälke i samma storlek och någon av de andra. Sen hade stegljuden från andra våningen vart irriterande.

Alltså, det får bli ett vanligt tak....
 
  • bjlklag_i_kkstak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den mystiska lådan med inbyggnadsugn och skafferi bankades bort och blottade en stabil låda i 3-tums plank som är i precis lagom höjd för en bardisk. Även om placerigen är lite krystad så är det det enda vi kan tänka oss att ha den till - perfekt för att lassa av nycklar, mobil, posten eller för att ta en snabb espresso vid och kolla igenom kalendern när man är på språng... ;)

Ni som funderar på att bygga ett skafferi i en källartrappa kan kanske vara intresserade av att veta att kombinationen av naturstensgrund och skafferi är speciellt dålig. All torrskaffning som inte är förpackad i luft-täta påsar tar smak, speciellt O'boy och chokladpuddingen hade en bouche av gammal (vin)källare.
 
  • skafferiet_borta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det tänkt att det skall bli då ?

Köket kommer att vara ett U-kök med en snedställd vägg för fläkt och ugn/häll. Stommar, luckor (LIDINGÖ) och diskho kommer från IKEA. Vitvaror från Siemens, Bosch samt Gorenje - allt i rostfritt.

Golvet kommer att vara massiv ek och bänkskivorna likaså. Vid spisen kommer det att vara en svart laminatskiva (svart granit var lite för dyrt). Blandaren är en FMM Garda IV. Murstocken kommer att vara kaklad med ett vitt fasat kakel. Lådan ner till källartrappen kommer att vara kaklad (typ ej bestämt än).
Väggar i någon ljus kulör (tapet eller målat, ej bestämt).

Två takarmaturer med glaskupa över diskbänken samt 3 individuellt dim-bara belysningsgrupper (tak-, bänk- samt vitrin-belysning).

 
  • kitchen_2_0.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu bad du ju inte direkt om synpunkter på skissen men jag kan inte låta bli ändå...

Varför hörnöverskåp i hörnet till vänster om fönstret? Om ni sätter dit ett vanligt rakt överskåp i stället blir det visserligen litet mindre hyllarea men ack så mycket lättare att komma åt och utnyttja. Enligt min erfarenhet blir de inre delarna av hörnskåp mest skräpgömmor.
Dessutom tycker jag att ett hörnskåp som har granne bara på ena sidan ser litet rumphugget ut men det är kanske en smaksak?

Annars tycker jag att det ser fint och praktiskt ut. Bra att ni inte sätter överskåp kring fönstret, blir ljusare så. Trevligt med utsikt genom fönstret när man står med disken.
 
Farzan skrev:
Nu bad du ju inte direkt om synpunkter på skissen men jag kan inte låta bli ändå...

Varför hörnöverskåp i hörnet till vänster om fönstret? Om ni sätter dit ett vanligt rakt överskåp i stället blir det visserligen litet mindre hyllarea men ack så mycket lättare att komma åt och utnyttja. Enligt min erfarenhet blir de inre delarna av hörnskåp mest skräpgömmor.
Dessutom tycker jag att ett hörnskåp som har granne bara på ena sidan ser litet rumphugget ut men det är kanske en smaksak?
Synpunkter är alltid välkommet!

Vi funderade mycket på detta. Vi resonerade som så att det var bättre att lämna lite yta runt fönstren för vagg, tavlor, gardiner m.m. än att "tapetsera" alla väggytor med skåp - inte minst av den anledningen som du nämner; ljusinsläpp.
Men det är klart, ser det för bedrövligt ut så får vi ta en sväng till IKEA och komplettera med en hylla eller något som gör att det ser mer symmetriskt ut...
 
Halloj igen,

Här kommer lite dagsfärska bilder.

Den murade snedväggen är klar. Det sitter ett ventialtionsrör i "fönstret", som är inmurat i murstockens ventilationskanal. Det återstår en murad förlängning av väggen till höger om murstocken innan den delen är klar för spackling och kakling. Jag skall sätta lite eldosor för spis, häll samt fläkt i leca-blocken.
Eldragningen i taket är till för fläkt samt belysning/uttag på väggen till vänster om murstocken.

Nischen i snedväggen är mest prydnad; man får plats med lite värmeljus eller möjligtvis en kryddburk där.
 
  • dsc00036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsstammarna är bytta; här är avloppsröret till diskbänken. Det gamla plankgolvet får hänga med tills all murning, kakling och målningsarbete är klart. Efter det så lägger jag in det nya ekgolvet; det är ju synd att grisa ned det eller riskera att skada det (även om det är pappat).

Men det är mycket jobb kvar innan det är dags för golvläggning....

Till höger skymtar min "Polska Köksö" - jag har kopplat in den gamla diskbänken m.h.a. PEX-rör och ett gäng med 75mm PVC-rör och krökar så att jag kan ha fungerande vatten och avlopp i köket under hela renoveringen. Diskhon är kvar i sitt ganla bänkskåp och går att baxa runt när man behöver komma åt någonstans - under tiden jag jobbar så sätter jag en hink under vattenlåset, så slipper jag ha 2 m PVC-rör att snava över.

Efter slutförd tjänst kommer köksön att sluta sina dagar i källaren som en utslagsvask/tvättho i verkstaden. Föga hedrande men mycket praktiskt... :)
 
  • dsc00034_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.