Förra torsdagen försvann plötsligt mitt vatten, trots att min borrade brunn hade gott om vatten kvar. Jag hade tur och fick tag på ett företag som kunde hjälpa mig redan på fredagen, och det konstaterades att pumpen inte tryckte upp något vatten till hydroforen och behövde bytas ut. Sagt och gjort, pumpen byttes och allting fungerade åter igen som det skulle. Senare kollade jag bland frågorna till säljaren av huset och såg att de svarat att pumpen byttes 2015, vilket gjorde mig lite fundersam men jag tänkte att jag får väl se med försäkringsbolaget om det kanske kan tas på villaförsäkringen eller så då.
Men, idag försvann vattnet igen! Denna gång ringde jag min far (eftersom det är söndag kväll) och efter en del pillande insåg vi att felet låg i motorskyddet som är kopplat till tryckvakten. Jag kan trycka på brytaren och då går trycket upp som vanligt i hydroforen. Detta får mig att tro att det aldrig var fel på pumpen, och jag kommer alltså betala 15-20 kkr för något helt onödigt. Teknikern var verkligen jättetrevlig och hjälpsam och jag vill inte attackera honom på något sätt, men det känns ju otroligt surt att betala så mycket pengar när det egentligen bara skulle kostat någon tusenlapp för att lösa det verkliga felet.
Så nu undrar jag vad jag kan förvänta mig för kompensation (eller vad man ska kalla det)? Jag kommer självklart ringa dem imorgon och berätta hur det ligger till, och kanske löser det sig fint med en gång, men om jag stöter på motstånd så har jag verkligen ingen aning om vilka rättigheter jag har som konsument. Jag vill ju inte betala för att han misslyckades i felsökningen, samtidigt som jag kan förstå att det blir knepigt om jag skulle få en helt ny pump för 8-10 kkr gratis...
Vad tror ni, någon som varit med om liknande? Hittar bara folk som haft det här problemet med bilmekaniker när jag söker på nätet, och det känns inte som att de har samma praxis...
 
En absolut grundläggande kontroll i dylika fall är att mäta att man har tre faser i kabeln till pumpen, dvs efter motorskydd, tryckbrytare och eventuella andra apparater. För att vara helt 100% säker kan man även mäta i kopplingsplinten vid pumphålet. Om han kontrollerat detta och ändå konstaterat att pumpen faktiskt inte går så var det rätt att byta den. Om han däremot tokmissat att motorskyddet löst ut så har han gjort fel. Det gäller bara att få ett ärligt svar på din fråga ang hur han gjorde felsökningen... En viktig faktor kan vara att låta kontrollera hela den elektriska kedjan för glapp eftersom detta får motorskyddet att lösa. Kan man konstatera ett fel där har du ju ett lite starkare case. Sedan beror det på om pumpkillen även var elektriker.
 
Byttes motorskyddet i samband med pumpbytet? i vilket fall: Är det rätt storlek på motorskyddet?
 
Kruxet är att det verkar som att motorskyddet inte löst ut, utan att det bara är någon del som inte får ordentlig kontakt. Egentligen är det helt onödigt att det ens sitter där; pumpen använder bara en fas och har inbyggt motorskydd, det verkar mest som att de inte orkade göra om elinstallationen när de bytte förra pumpen. Men därför kan jag nu tvinga igång pumpen manuellt på motorskyddet, om jag inte gör det så går den antingen inte igång eller så går den igång men utan att lyckas pumpa upp något vatten (då kan också motorskyddet börja vibrera kraftigt). Det verkar vara någon sorts glapp.
När teknikern var här så gick pumpen igång men utan att det kom något vatten till hydroforen, så jag kan ju förstå att det tolkades som att pumpen var kass. Han kollade strömförsörjningen ute på kopplingen vid brunnen och den fick ju faktiskt ström, så det kanske är svårt att klandra honom för att inte göra en noggrannare inspektion av motorskyddet, det konstaterades bara att det var onödigt att ha det där (ingen nyhet för mig heller).
 
Men om pumpen fick ström, men inte pumpade upp något vatten. Då var det fel på pumpen. Eller iofs. vi hade en liknande händelse vid vårt fritidshus för några år sedan. Pumpen nere i hålet har suttit där i ca 25 år, slutade pumpa upp, den fick spänning, och drog ström. Men när den drogs upp, visade det sig att kopplingen till PEM slangen hade spruckit, så slangen hade hoppat av helt. Räckte med en ny slangkoppling.

Det var nog något tokigt med kopplingen redan från början, installatören hade lagt gängtejp i den koniska kopplingen.
 
H hempularen skrev:
Men om pumpen fick ström, men inte pumpade upp något vatten. Då var det fel på pumpen. Eller iofs. vi hade en liknande händelse vid vårt fritidshus för några år sedan. Pumpen nere i hålet har suttit där i ca 25 år, slutade pumpa upp, den fick spänning, och drog ström. Men när den drogs upp, visade det sig att kopplingen till PEM slangen hade spruckit, så slangen hade hoppat av helt. Räckte med en ny slangkoppling.

Det var nog något tokigt med kopplingen redan från början, installatören hade lagt gängtejp i den koniska kopplingen.
Min misstanke är att den inte får tillräckligt med ström, vad jag såg så kollade han bara med en sådan där "penna" och då kanske blev lurad på det. Det är förvisso bara en teori, men eftersom jag fick precis samma fel nu med den helt nya pumpen men då kan se att det går att få upp vatten med den om man bryter manuellt på motorskyddet så verkar det onekligen vara där felet ligger denna gången.
 
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
Kan du inte lägga in lite bilder på de olika delarna så man bättre förstår vad du menar. Att du får igång den genom att bryta motorskyddet kan vara att den löser ut internt nere i pumpen och återställs genom att bryta matningen. Vad är det för modell på pumpen? Och att det "vibrerar" i motorskyddet låter underligt det är inte en kontaktor som klapprar tex pga dålig kontakt i tryckströmbrytaren?

Och någon omkoppling borde skett om det körs med enfaspump och det tidigare var trefas tex motorskyddet ska i så fall kopplats om eller tagits bort. Om man ska klandra den som felsökte är det att man inte mätte ström, spänning säger inte så mycket i det här fallet. Har du kvar den gamla pumpen är det ju enkelt att kolla upp den verkar konstigt att byta efter bara något år.
 
R
Som dom säger lite foton på grejerna och lite avstånd så allt syns om det går , någon låda på väggen som det klunkar i när du trycker på tryckvakten ? hur många ledningar gå in i dito , två eller en ?
 
Lite update; jag hade tänkt lägga in bilder men nu började elen krångla i hela huset så jag har fått ringa nätägaren. Först gick kaffebryggaren på halvfart och jag antog att det bara var otur att den också gått sönder... Men nu när jag startar spisen så blir plattan varm men börjar inte lysa, och samtidigt går spänningen ner i uttaget som sitter vid köksbänken. Tv:n startar om sig hela tiden och katternas dricksfontän (!) orkar inte pumpa upp vattnet. :confused:
 
R
Pytt Pytt skrev:
Lite update;
Det första du ska göra är att byta dom 3 säkringar som sitter vid mätaren , någon kan ha gått utan att den lilla pluppen ramlat bort
 
Som sagt, det du indikerar tyder på att en fas fallit bort. Det kan givetvis vara i nätet. Men det brukar bero på att en huvudsäkring gått. Kolla dem och byt ut dem, det är som sagt inte alltid man ser att de gått sönder.
 
Även om jag såg inläggen först nu, så hade både rävlyan och hempularen helt rätt, jag kikade på huvudsäkringarna en extra gång och noterade att en såg liiiite knepig ut. Bytte den och vips så funkade allt igen! Tack för hjälpen allihop :)
Nu har jag kommit långt från första ämnet, men tänkte ändå fråga; vad kan tänkas vara en rimlig anledning till att en huvudsäkring gått utan att något annat löst ut?
 
R
Bra fråga sitt ner , vilken av propparna hade gått , dom brukar sitta uppifrån och ner , vad har du för EL-centrl inne
vanliga proppar eller automater , normalt är det samma på en vanlig central översta ute är översta inne och sedan räknat neråt , på automat så är det från översta ute , den vänstra inne ( första vippan ) . då kan du se vad som ligger på den proppen och försöka tänka vad som kan ha orsakat det . Det är den sammantagna effekten som kan knäcka en säkring , så om det ligger
en kaffebryggare + tvättmaskin + mamma sätter på ugnen kan det bli för mycket tillsammans
Vad är storleken på propparna ute
 
O
En fråga som ingen ställt, om jag inte missat det, är vad som hände med den gamla pumpen? Om de inte forslade bort och slängde den så är det ju rätt lätt att kontrollera att den fungerar. Det skulle ju göra alla spekulationer om ifall den behövde bytas eller helt överflödiga.
 
Pytt Pytt skrev:
Även om jag såg inläggen först nu, så hade både rävlyan och hempularen helt rätt, jag kikade på huvudsäkringarna en extra gång och noterade att en såg liiiite knepig ut. Bytte den och vips så funkade allt igen! Tack för hjälpen allihop :)
Nu har jag kommit långt från första ämnet, men tänkte ändå fråga; vad kan tänkas vara en rimlig anledning till att en huvudsäkring gått utan att något annat löst ut?
För hög belastning på en fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.