Hej.
Köpt ett begagnat spabad. Lyckats få in det i trädgården men har problem med att tippa ner det från stående till liggande.
Se fotona.

Vi var 6 pers ( 5 st 19 åringar) men jag vågade inte tippa ner det för hand. Vi prövade men det blev väldigt tungt när det närmade sig 45 graders lutning. Kändes riskabelt.

Hur gör man enklast o säkrast?

Jag funderar på ngn slags lösning med stroppar runt spat, på ngt vis, som fästs i ett rep/wire på en vinch fastsatt i ett träd.

Vill helst slippa hyra in stort fordon typ grävmaskin.
 
  • Ett spabad i trädgården som hålls stående på högkant med orange spännband, lutande mot en träpall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spabad halvvägs tippat ner från stående till liggande position i en trädgård med stöd av plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T.ex. en lösning med domkraft där man tar det i flera steg tills den är nere. Du får bygga upp något som domkraften kan stå på och sedan sänka karet stegvis med underlägg.
Ser att det också finns en palldragare som skulle kunna användas på motsvarande sätt, max upphissad och mellanlägg, sänk ned till något som karet ställer sig på och fortsätt så tills det är nere.
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Ok. Den domkraft jag har den släpper ner rätt snabbt när man skruvar ut nedsläppsskruven.
Jag får försöka hitta en domkraft där man kan kontrollera noga o sakta nedsänkningen.
 
Var försiktig så du inte trycker på en enda punkt. En domkraft går nog lätt igenom botten på den där.

Lägg en fet regel under badet och palla upp regeln på något sätt (marksten? du måste försäkra dig om att regeln inte kan glida) på var sida.

Lyft ena sidan i taget med domkraft och ta bort en sten. Lyft sedan andra sidan och ta bort en sten. Det luriga blir på slutet när du ska ha ut regeln, men då kommer det gå att lyfta det med 19-åringarna förutsatt att de inte har spelat för mycket Tv-spel. ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Annars kanske två lååånga reglar och lite hjälp av hävstångseffekten kan funka?
 
  • Användning av två långa reglar som hävstång för att lyfta tung konstruktion på trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stln och 2 till
  • Laddar…
Tack för omtanken. :)

Jo, jag får se till ha en platta mellan som fördelar trycket.

Kollar på upplyftande pelardomkrafter nu.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Bygg upp något så att ni tar det i flera steg. Problemet är ju att man måste byta vinkel på armen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Annars kanske två lååånga reglar och lite hjälp av hävstångseffekten kan funka?
Ingen dum idé. Kanske använda 2 pallbockar o lägga hävstången på.
 
  • Gilla
Funshine och 2 till
  • Laddar…
Tippade ned vårt bad för 2 veckor sedan från stående på högkant på 2pers, inga som helst problem, men de väger 250kg.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Tippade ned vårt bad för 2 veckor sedan från stående på högkant på 2pers, inga som helst problem, men de väger 250kg.
Vägde personerna 250 kg?:surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 4 till
  • Laddar…
Det finns kar som väger 200kh och det finns de som väger närmare 400kg. Är det begagnat sär det inte omöjligt att det har tagit ät sig fukt.

Jag skulle bygga en liten rigg med block och talja och
 
  • Gilla
ullet
  • Laddar…
Står det fortfarande sådär? Nu är det dags att sätta fart innan det börjar blåsa.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Gör det inte så bökigt..
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Står den kvar ännu?
Jag fick av en 1400kg svarv från en släpkärra på gården utan lastare, på mindre än en timme.
 
Jag o grannen tippade ner mitt nya spabad på 400kg utan problem. Dock behövde vi vara 4 pers för o bära det ca 20m o lyfta upp det på altanen!
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.