Android och jag är högerhänt, men har som oftast telefonen i vänstern och scrollar med tummen.
 
  • Wow
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Samma som de tidigare, högerhänt, därmed gör man vettiga saker med den, surfa byggahus gör man med vänstern ;)

Har märkt att det räcker med att jag börjar en scroll på gillaknappen så kommer den markeras.
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Samma här. Högerhänt vänsterskrollare. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det känns lite som överkurs , så att säga
Men det blir nog bra ändå
 
Jag tycker alla gilla varianter skall betyda att jag håller med, fast starkare uttryckt. Jag skrattar, jag blir oxå arg etc.
Då blir det heller inga problem med statistiken.

Ogilla skulle kunna ge minuspoäng, med det är en dålig ide. En urflippad användare skulle kunna sänka en annan användares poäng genom att ogilla allt den andre skriver.

Byggahus ogillafunktion är bra som den är, att göra en gillning o-gjord, när man gillat av misstag. ;)

Ogillar man ett inlägg svarar man, och kanske får man gillningar om andra håller med...
 
  • Gilla
  • Älska
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
En annan teori, eller fundering, jag har är om betydelsen av att ogilla negativa inlägg på tex facebook är språkligt relaterat?

Uppfattar en svensk ogilla ett negativt inlägg på samma sätt som en engelskspråkig person?

Engelska har dubbla negationer som en del av språket, tex "I didn’t do nothing" utan att betydelsen ändras.
Men i svenskan så betyder tex "inte illa" bra vilket är mer logiskt korrekt.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Gilla-knappen har stöd för långklick. Då kanske även ”kortklick” har påverkats.

Jag trodde knappt någon scrollade på vänstersidan. Är ni vänsterhänta allihopa? Använder ni android eller ios?
Har upplevt samma sak, jag scrollar med vänster när jag har en kaffekopp i höger ... ;):D
 
blackarrow blackarrow skrev:
En annan teori, eller fundering, jag har är om betydelsen av att ogilla negativa inlägg på tex facebook är språkligt relaterat?

Uppfattar en svensk ogilla ett negativt inlägg på samma sätt som en engelskspråkig person?

Engelska har dubbla negationer som en del av språket, tex "I didn’t do nothing" utan att betydelsen ändras.
Men i svenskan så betyder tex "inte illa" bra vilket är mer logiskt korrekt.
Det finns inga dubbla negationer i engelska. Det är endast slang bland obildade och det är inte korrekt engelska.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Gilla-knappen har stöd för långklick. Då kanske även ”kortklick” har påverkats.

Jag trodde knappt någon scrollade på vänstersidan. Är ni vänsterhänta allihopa? Använder ni android eller ios?
Vi som är vänsterhänta håller mobilen i höger hand, bara så du vet...
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Engelska har dubbla negationer som en del av språket, tex "I didn’t do nothing" utan att betydelsen ändras.
Men i svenskan så betyder tex "inte illa" bra vilket är mer logiskt korrekt.
"I didn’t do ANYthing" heter det på engelska...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det finns inga dubbla negationer i engelska. Det är endast slang bland obildade och det är inte korrekt engelska.
Dubbla negationer har spårats flera hundra år tillbaka i engelska texter, Om dessa texter var skrivna av obildade personer vet jag inte, men tvivlar.

Jag håller med moderna språkforskare om att dubbla negationer skapar mer förvirring än klarhet i vad som menas.

Anna_H Anna_H skrev:
"I didn’t do ANYthing" heter det på engelska...
Litet barn med överraskat ansiktsuttryck och texten "I DIDN'T DO NOTHING
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lärare framför världskarta med text som diskuterar dubbel negation: "You didn't do nothing? So you did something?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en väldigt gammaldags engelsklärare, väldigt sträng och bestämd.
Hon hade nog själv valt ut vår grammatikbok. Tyckte den såg gammaldags ut...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Jag vill påstå att jag är väldigt duktig på engelska i skrift (hade toppbetyg under alla år i skolan) och det @blackarrow visar är ren slang och inte korrekt engelska, precis som tidigare nämnts.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den rena slangen går i så fall att spåra till Chaucer och Shakespeare, så för att vara slang är den ovanligt beständig.

Därmed inte sagt att den typen av uttryck lämpar sig i vårdad engelska idag, men det är snarast för att logiken vann över det faktiska språkbruket när engelska började normeras och likriktas för några hundra år sedan, inte för att det alltid varit ”fel”.

Själv ogillar jag att inte säkert vet vad som är gillningar och andra tillrop utan att titta i loggarna, vilket jag inte gör, men i praktiken har det visat sig inte vara ett problem.
 
När jag nu skulle använda gilla-funktionen blev jag sur. Jag vill inte ha något flin eller tumme upp. Jag vill bara markera att jag läst och håller med den som gjort inlägget.

Det var bättre förr!

 
  • Gilla
  • Ledsen
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.