Jo om du kollar här 1960 fanns inte den väg ja använder. Enligt dommar kan aldrig en nyare väg komma på fråga enligt dom i HD där en man hade servitut på väg att mannen som ägde marken byggde väg b och eftersatta underhållet på väg a. InehsvarIn av servitut på väg a ville då flytta servitut till väg b. Hd slog fast att nyare väg kan inte komma på fråga utan det var den väg som fsnsf när servitut skrevs som var den gällande. Därför 1960 gick vägen om man tittar på fotot ner mellan fastigheterna ungefär som hans gör i dag. Det torde vara det som är ursprunglig väg till från dessa fastigheter
 
  • Historisk flygbild från 1960 som visar gammal väg mellan fastigheter, relevant vid servitutfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Men det hela är nog rätt enkelt nu.

Du tar helt enkelt detta till rättslig prövning, eller så blockerar du genomfarten tills grannen tar det till rätten.

Då kommer ni snart få svart på vitt vad som gäller.

Hoppas också polisen inte har alltför lång tid för utryckning till er ...
Kanske brandkår och ambulans också ...


Det verkar i alla fall omöjligt att ni kommer kunna komma överens om det här.
 
  • Gilla
  • Ledsen
nordell.fredrik och 5 till
  • Laddar…
T term skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur man dragit vägar efter servitutets tillkomst har ingen betydelse alls. Även om servitutet aldrig någonsin nyttjats, så gäller det fortfarande.

Edit:
Jag TROR att jag nu förstår vad du menar, nämligen att servitutet skulle avse en utfart till den mindre vägen nedanför (Edeforsvägen). Jag har svårt att tro att det är vad som avses, eftersom det då skulle behövas ytterligare servitutsrättigheter i förhållande till fastigheten nedanför, som Edaforsvägen ligger på (nuvarande 7:64).
det skulle det kunna det är en landsväg som det inte är servitut på. Men om du tittar på flygfoto går det en väg mellan husen ner på stora vägen. Vad ja menar är att man troligen inte byggde en utfart 1955 för att 5 år sedsn dra en ny. Så gjorde man inte så troligt är att där gick vägen
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
tommib
Med tanke på att det där ligger mellan Sundsvall och Ånge skulle jag säga minimum 40 min för ambulansen fram.

Ja, jag har jobbat på akuten i Sundsvall och fått förvarning när man kör med blåljus från Ånge....
 
  • Gilla
freddiex och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det hela är nog rätt enkelt nu.

Du tar helt enkelt detta till rättslig prövning, eller så blockerar du genomfarten tills grannen tar det till rätten.

Då kommer ni snart få svart på vitt vad som gäller.

Hoppas också polisen inte har alltför lång tid för utryckning till er ...
Kanske brandkår och ambulans också ...


Det verkar i alla fall omöjligt att ni kommer kunna komma överens om det här.
Ja överlever det mesta. Men jag gillar inte utpressning
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Mikael_L
Du gillar inte heller att ha ett servitut som är en last för fastigheten.

Men du vet, att rent juridiskt betyder det faktiskt något.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jo men vi ska reda ut vad det är först och främst inte bra rusa i väg och säga att det är fritt med trafik på min tomt
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ja har hela tiden sagt att vi ska reda ut vad servitutet säger det att han får ha en utfart är det upp till han att bygga en säger det att han får köra ut över min tomt så oky. Men inget av detta ger han det han vill ha nämligen utrymme det som han själv sagt sig vilja ha inte rätten att köra ut utan parkering vändplan etc och det ger inte servitut så där är knäckfråga ju
 
  • Gilla
kimpano
  • Laddar…
Mikael_L
Att inte tillåta grannen ta sig friheter såsom att parkera på din tomt, eller använda en massa extra yta såsom vändplan, där är jag helt med dig.

I denna punkt anser jag att grannen ska kompromissa (eller ge sig, han har ju inte rätt till det), och så tycker jag nog att du kan kompromissa med att låta de använda befintlig väg, men alltså bara för färd rakt genom.

Konsten i diplomati är att nå en bättre situation för bägge, och sen kanske lite till i nästa steg osv.
Inte att slå stopp i hela processen genom att vara orubblig och petig.
 
  • Gilla
nordell.fredrik och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att inte tillåta grannen ta sig friheter såsom att parkera på din tomt, eller använda en massa extra yta såsom vändplan, där är jag helt med dig.

I denna punkt anser jag att grannen ska kompromissa, och så tycker jag nog att du kan kompromissa med att låta de använda befintlig väg, men alltså bara för färd rakt genom.

Konsten i diplomati är att nå en bättre situation för bägge, och sen kanske lite till i nästa steg osv.
Inte att slå stopp i hela processen genom att vara orubblig och petig.
Problemet är att ja erbjöd 50cm mer av min tomt samt hela längden dvs 1.5x7m mot att han under den tiden släpper sitt servitut men det vägra han kravet ja hade var ingen parkering på den markdelen
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Jo om du kollar här 1960 fanns inte den väg ja använder. Enligt dommar kan aldrig en nyare väg komma på fråga enligt dom i HD där en man hade servitut på väg att mannen som ägde marken byggde väg b och eftersatta underhållet på väg a. InehsvarIn av servitut på väg a ville då flytta servitut till väg b. Hd slog fast att nyare väg kan inte komma på fråga utan det var den väg som fsnsf när servitut skrevs som var den gällande.
Det är vanskligt att ta en dom och dra stora växlar på den i andra situationer. Det är en sak att någon inte fått byta servitutsväg från A (som denne har möjlighet att själv underhålla) till B, som ägaren av A anlägger parallellt. Det är en helt annan sak att mängden utfarter till en landsväg begränsas och samlas ihop.

Tittar man på situationen för den fastighet där du bor verkar ju den ha försämrats av att man tagit bort den gamla utfarten. Kanske gjordes det på dåvarande Vägverkets begäran. I en sådan tankemodell är det inte ens säkert att TS egen utfart får finnas där egentligen, utan även denna fastighet kan vara anvisad att ansluta till landsvägen via någon större tillfartsväg. Och då kan servitutet mycket väl jämkas.

Jag säger inte att det är på det här viset, bara att det mycket väl kan vara så, trots de rättsfall du hittat.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är vanskligt att ta en dom och dra stora växlar på den i andra situationer. Det är en sak att någon inte fått byta servitutsväg från A (som denne har möjlighet att själv underhålla) till B, som ägaren av A anlägger parallellt. Det är en helt annan sak att mängden utfarter till en landsväg begränsas och samlas ihop.

Tittar man på situationen för den fastighet där du bor verkar ju den ha försämrats av att man tagit bort den gamla utfarten. Kanske gjordes det på dåvarande Vägverkets begäran. I en sådan tankemodell är det inte ens säkert att TS egen utfart får finnas där egentligen, utan även denna fastighet kan vara anvisad att ansluta till landsvägen via någon större tillfartsväg. Och då kan servitutet mycket väl jämkas.

Jag säger inte att det är på det här viset, bara att det mycket väl kan vara så, trots de rättsfall du hittat.[/QUOTE
Jo men ja säger om du tittar på bilden verka det som om 7:65 drog om vägen över sin mark och 7:12 bröt ny väg.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att inte tillåta grannen ta sig friheter såsom att parkera på din tomt, eller använda en massa extra yta såsom vändplan, där är jag helt med dig.

I denna punkt anser jag att grannen ska kompromissa (eller ge sig, han har ju inte rätt till det), och så tycker jag nog att du kan kompromissa med att låta de använda befintlig väg, men alltså bara för färd rakt genom.

Konsten i diplomati är att nå en bättre situation för bägge, och sen kanske lite till i nästa steg osv.
Inte att slå stopp i hela processen genom att vara orubblig och petig.
Som tillägg till detta, så gäller det ju naturligtvis att båda parter måste ta och ge lite, någorlunda rättvist.

Johnny Jacobsson får det ju svårt ifall grannen tvärvägrar till vilken form av uppgörelse och lösning som helst, då blir det låsta positioner. Och här ligger det verkligen svåra, att få en part (eller båda parter) att komma ut från sitt inmålade hörn.
Johnny har ingen direkt anledning till att ensidigt göra någon uppoffring om grannen fortsätter att t.ex. parkera på hans mark.

Jo i ren och skär diplomati (och barnuppfostran m.m) kan det faktiskt vara ett alternativ, men även jag skulle ha mycket svårt att ge allt utan att få något alls tillbaka. :)
 
  • Gilla
Ejo och 2 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som tillägg till detta, så gäller det ju naturligtvis att båda parter måste ta och ge lite, någorlunda rättvist.

Johnny Jacobsson får det ju svårt ifall grannen tvärvägrar till vilken form av uppgörelse och lösning som helst, då blir det låsta positioner. Och här ligger det verkligen svåra, att få en part (eller båda parter) att komma ut från sitt inmålade hörn.
Johnny har ingen direkt anledning till att ensidigt göra någon uppoffring om grannen fortsätter att t.ex. parkera på hans mark.

Jo i ren och skär diplomati (och barnuppfostran m.m) kan det faktiskt vara ett alternativ, men även jag skulle ha mycket svårt att ge allt utan att få något alls tillbaka. :)
Skicka upp Robert Aschberg så fixar han det.
 
  • Bild på en person med allvarligt uttryck mot himmelsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nordell.fredrik
  • Laddar…
M
Johnny ger ett ganska osympatiskt intryck och är väldigt nonchalant inför hans skyldigheter gentemot det gällande servitutet. Med det sagt verkar inte heller motparten skött sig särskilt bra med. Här finns alla ingredienser för en långdragen släktfejd! [Smiley som käkar popcorn].

Som bakgrund finns även denna tråd där motparten rekade läget inför köpet av grannfastigheten och det verkar som att Johnny redan då lovat att skapa helvete över infartsfrågan om motparten gick vidare med köpet. Varför bjöd du inte bara över motparten om du så ogärna ville ha grannar runt hörnet Johnny?

https://www.byggahus.se/forum/threads/fastighet-utan-vaegservitut.270685/
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.