Framsidan nästan klar
 
  • Hus under konstruktion med nästan färdigt tak och en vit servicebil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 9 till
  • Laddar…
Dom sista gavel pannorna har kommit på plats
Det ger en lite annorlunda look jämfört med vindskiveplåt.
 
  • Nybyggd husgavel med takpannor och utsmyckad takfot istället för vindskiveplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gavel på hus med nylagda pannor istället för vinkskiveplåt under en disig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med nyinstallerade gavelpannor på taket mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gavel med nyinstallerade takpannor på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taknock med gavelpannor installerade istället för vanlig vindskiveplåt på ett hus under konstruktion
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 6 till
  • Laddar…
Det ser nästan kinesiskt/japanskt ut med den där vinkeln på takutsprånget. Ska bli kul att se när putsen kommer på. Keep up!
 
  • Gilla
Funshine och 5 till
  • Laddar…
En mindre bra sak med dessa pannor är att man inte kan justera läkt avståndet så mycket så på flera ställen kunde man inte avsluta med en hel panna utan blev tvungen att dela och borra eget hål så detta skapar massa extra jobb men sen när man rullar ut täck foliet så syns det inte mer och man glömmer allt extra jobb :)
 
  • Takpannor på ett tak med synliga skarvar där pannorna delats och eget hål borras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med mörka pannor och oanpassat läktavstånd, delad panna och extra borrat hål synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdiglagt svart tegelpannetak med synlig takstol och ej avslutade takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 3 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Det ser nästan kinesiskt/japanskt ut med den där vinkeln på takutsprånget. Ska bli kul att se när putsen kommer på. Keep up!
New england inspiration :)
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Jag blir trött när jag ser hur mycket jobb ni lagt ner:oops:. Men fint blir det. Ingen ser hur mycket tid det tagit, bara hur snyggt det är. Är detta i Skåne eller i Sverige:rolleyes:
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Ännu en skärning. Ca 25 st blir det totalt
 
  • Takläggning med takpannor och arbetsmaterial på en byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 2 till
  • Laddar…
Vad skär du med? Har du en betongkap m. diamantskiva, eller handjagar du med vinkelslip?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Jag blir trött när jag ser hur mycket jobb ni lagt ner:oops:. Men fint blir det. Ingen ser hur mycket tid det tagit, bara hur snyggt det är. Är detta i Skåne eller i Sverige:rolleyes:
Jag blir också trött ska du veta. Tycker man jobbar och jobbar men det blir aldrig klart haha.
Ska bli kul att byta moment sen om det blir klart :)
 
banjoragge banjoragge skrev:
Vad skär du med? Har du en betongkap m. diamantskiva, eller handjagar du med vinkelslip?
Stor vinkel slip med diamant klinga så allt sågas på frihand. Gäller att vara stadig och koncentrerad så man inte sågar snett ;)
Blir såklart lite fin justering ibland när man går ner på marken och kollar linjerna.
Sen ska alla sågning målas. Hurra!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Jag blir trött när jag ser hur mycket jobb ni lagt ner:oops:. Men fint blir det. Ingen ser hur mycket tid det tagit, bara hur snyggt det är. Är detta i Skåne eller i Sverige:rolleyes:
Blekinge
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Blir mäktigt imponerad över hur mycket du kämpar på. Det är inte få eller lätta moment du håller på med.
Själv håller jag på att riva ut 5 lager tapet i ett rum ska byggas om till badrum, så måste få det rent till putsen. Det är inte direkt jätteskoj, men när jag trött och mör efter en dags slipande, skrapande och limmande sätter mig och kollar BH och ser ditt husbygge känns det helt plötsligt inte så jobbigt längre ;)

Första gången jag verkligen "ser" att det är gavelpanna. Det var som du säger en helt annan look och jag tycker det var riktigt snyggt.

Nu har jag glömt (och hittade inte med sökfunktionen) men köpte du Ytong av Xella i Sverige, eller beställde du direkt från typ Polen? Bonusfråga om du kan svara på om du fick med eller gjorde en ritning över var stenar ska kapas osv (Stenläggningen helt enkelt) eller om du bara jobbar på frihand. Sitter å CADar mitt garage och funderar på om jag ska göra det med blocken direkt eller om jag ska rita hela väggar och låta någon annan beräkna stenåtgång och dylikt.

ha det bäst och fortsätt kämpa!
 
  • Gilla
Emil Karlsson och 2 till
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Blir mäktigt imponerad över hur mycket du kämpar på. Det är inte få eller lätta moment du håller på med.
Själv håller jag på att riva ut 5 lager tapet i ett rum ska byggas om till badrum, så måste få det rent till putsen. Det är inte direkt jätteskoj, men när jag trött och mör efter en dags slipande, skrapande och limmande sätter mig och kollar BH och ser ditt husbygge känns det helt plötsligt inte så jobbigt längre ;)

Första gången jag verkligen "ser" att det är gavelpanna. Det var som du säger en helt annan look och jag tycker det var riktigt snyggt.

Nu har jag glömt (och hittade inte med sökfunktionen) men köpte du Ytong av Xella i Sverige, eller beställde du direkt från typ Polen? Bonusfråga om du kan svara på om du fick med eller gjorde en ritning över var stenar ska kapas osv (Stenläggningen helt enkelt) eller om du bara jobbar på frihand. Sitter å CADar mitt garage och funderar på om jag ska göra det med blocken direkt eller om jag ska rita hela väggar och låta någon annan beräkna stenåtgång och dylikt.

ha det bäst och fortsätt kämpa!

Tack så mycket! Du får kämpa på du med för det du håller på med låter mindre skoj men viktigt med ett bra förarbete men visst tar det emot när det är lång tid innan man märker resultat :)
Jag köpte ytong direkt ifrån xella i sverige och det va dom som räknade ut mängderna på blocken och dom räknade rätt på ytterväggs blocken iaf för dom är jag ju klara med så det ska nog stämma med innerväggarna också.

Jag har kapat allt helt på frihand utan några beräkningar så man sparade kapade bitar på ett ställe så kunde man gå och titta efter imellanåt var dom skulle kunna passa så man inte fick för många bitar över på samma gång.
Det kändes bra att börja med hela block i alla ytter hörnen så man får stabila hörn med bra förskjutning sen vid fönstren kunde man använda spill bitarna.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Igår kväll kom den 3:e Y nocken på plats så bara 1st kvar.
Brorsan kom också på besök och skar det sista ytterhörnet :)
 
  • Taknockar och V-öppning med installerade fågelskydd på svart takpannel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en svart ventilationsnock på ett tak med takpannor, med handsklädd hand som håller i nocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taknock i Y-form på röda tegeltak som delvis är lagt, med träribbor och takpannor runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor som är delvis lagda på en takkonstruktion med synliga taklister och vindskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 6 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Stor vinkel slip med diamant klinga så allt sågas på frihand. Gäller att vara stadig och koncentrerad så man inte sågar snett ;)
Blir såklart lite fin justering ibland när man går ner på marken och kollar linjerna.
Sen ska alla sågning målas. Hurra!
Jag hade tagit en gammal kap/gersåg och satt i en diamantklinga. Får bli till ditt nästa hus;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.