T term skrev:
Rättigheterna som anges i avstyckningshandlingarna är servitut. Och jag tror många har missuppfattat hela servitutsbegreppet, att frågan handlar om huruvida man verkligen behöver servitutet eller inte. Detta är egentligen helt ovidkommande. Servitut är ett sätt att - mot ersättning - avstå från vissa rättigheter man annars hade haft. Om vi leker med tanken att ägaren till 7:12 istället fått betalt direkt av ägaren till 7:23 för att under all framtid få använda en bit av marken på 7:12 så hade hela denna diskussion varit absurd.

Juridiskt (ja, jag är jurist) är frågan förhållandevis klar. Om det däremot är det bästa sättet att ensa två kombattanter eller inte är en helt annan femma. Mitt förslag (om lantmäteriet godtar detta) är att ägaren till 7:12 löser servitutet mot ersättning och sedan byggs ett plank mellan tomterna. Om det varit jag hade jag krävt bra betalt, eftersom den väg som smyger runt husknuten ser minst sagt tillkrånglad ut.
Men han frågan är gäller det rätten att passera eller att anlägga en utfart. Vi tolkar texten mot andra från samma tidsperiod som att han har rätt att anlägga en utfart men inte köra över tomten
 
  • Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Men han frågan är gäller det rätten att passera eller att anlägga en utfart. Vi tolkar texten mot andra från samma tidsperiod som att han har rätt att anlägga en utfart men inte köra över tomten
Det står bara rätt att till utfart inte något om att passera 7:12 tomt utan rätt till utfart via stamfastigheterna så det är inte fastställd hurvida det faktiskt är rätten att passera eller bygga en utfart som regöeras
 
Vad har du för nytta av att anlägga en utfart om du inte får köra på den?

Bristen är ju att det inte finns någon tydlig beskrivning av vilken väg servitutet gäller för. Det känns lite som en standardskrivning vid avstyckning.
 
Och med tanke på att markremsan nedanför 7:23 och vägen låg på 7:12 enligt gammal karta så skulle utanfart över där till väg kunna vara det som avses. Dvs ja tror inte det handlar om rätt att köra över 7:12 eller 7:22 utan rätten att dra en egen väg
 
  • Gilla
GEGS och 1 till
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Men han frågan är gäller det rätten att passera eller att anlägga en utfart. Vi tolkar texten mot andra från samma tidsperiod som att han har rätt att anlägga en utfart men inte köra över tomten
Jag tror du till att börja med har läst avstyckningskartan fel. Servitutet gäller bara på 7:12, och som det ser ut på bilderna verkar hela utfarten ligga på 7:65. Fastigheten 7:65 har alltså rätt att anlägga en egen väg öster om punkten 12 som får vara cirka 3.5 meter bred, dvs som jag ritat in med rött på kartan nedan. Om sedan ägaren till 7:65 vill använda marken mot sitt hus som parkering, potatisåker eller annat är dennes sak. Syftet med servitutet är uppenbarligen att möjliggöra tillträde till tomtens baksida med fordon, t.ex. om ägaren vill ha parkering till sina bilar där.


Karta som visar en markerad potentiell utfart med rött på fastighet 7:65.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Johnny Jacobsson skrev:
Och med tanke på att markremsan nedanför 7:23 och vägen låg på 7:12 enligt gammal karta så skulle utanfart över där till väg kunna vara det som avses. Dvs ja tror inte det handlar om rätt att köra över 7:12 eller 7:22 utan rätten att dra en egen väg
Trams, servitutet anger klart utfart till landsvägen.
 
  • Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
T term skrev:
Jag tror du till att börja med har läst avstyckningskartan fel. Servitutet gäller bara på 7:12, och som det ser ut på bilderna verkar hela utfarten ligga på 7:65. Fastigheten 7:65 har alltså rätt att anlägga en egen väg öster om punkten 12 som får vara cirka 3.5 meter bred, dvs som jag ritat in med rött på kartan nedan. Om sedan ägaren till 7:65 vill använda marken mot sitt hus som parkering, potatisåker eller annat är dennes sak. Syftet med servitutet är uppenbarligen att möjliggöra tillträde till tomtens baksida med fordon, t.ex. om ägaren vill ha parkering till sina bilar där.


[bild]

Trams, servitutet anger klart utfart till landsvägen.

Nej ja läser dom helt rätt det står inget om 7:12 och utfart utan över stamfastigheterna dvs inte specifikt 7:12 och nej ingen utfart här är 3m dom ligger på 2 m sen är det fråga om vad han får göra och inte göra på utfart. Passar ja parkera nej. Så inget i servitutet säger kör in bänd på 7:12 tomt Parkera på den etc
 
  • Gilla
n0zen och 1 till
  • Laddar…
Så har ja sagt nått annat än att han får återkomma när han har allt klart hur han vill bygga sin utfart men fram till dess får han lösa sitt problem och nej det du säger stämmer inte kolla med gamla kartor gick 7:12 ner nedanför 7:23 och den väg som lades gick över 7:12 för 7:12 hade 1 m remsa mellan 7:23 och landsvägen 1955
 
  • Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
1960 då gick vägen mitt mellan husen
 
  • Svartvit historisk flygbild från 1960 som visar en väg som delar ett område med flera byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ejo och 1 till
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Nej ja läser dom helt rätt det står inget om 7:12 och utfart utan över stamfastigheterna dvs inte specifikt 7:12 och nej ingen utfart här är 3m dom ligger på 2 m sen är det fråga om vad han får göra och inte göra på utfart. Passar ja parkera nej. Så inget i servitutet säger kör in bänd på 7:12 tomt Parkera på den etc
Nej, det står att 7:23 får rätt till utfartsväg över BÅDA stamfastigheterna och kan alltså själv välja fritt om han vill använda enbart 7:12 eller enbart 7:22. Vilken storlek en utfart "brukar" ha har ingen självständig betydelse, det ska vara möjligt att på normalt sätt köra med ett normalt fordon. Detta brukar normalt innebära i vart fall 3 meter. Vad rätt till utfartsväg innebär kan du inte bestämma själv, utan det tolkas som vad man normalt använder en väg till. Detta innebär att vändande, backande, körande m.m. är okej, men sannolikt inte parkerande.

Vad man avsåg med "landsvägen" framgår också det helt uppenbart av avstyckningskartan, det är den bredare vägen på övre delen. Hur vägar har gått i gamla tider är helt ovidkommande.
 
  • Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
T term skrev:
Nej, det står att 7:23 får rätt till utfartsväg över BÅDA stamfastigheterna och kan alltså själv välja fritt om han vill använda enbart 7:12 eller enbart 7:22. Vilken storlek en utfart "brukar" ha har ingen självständig betydelse, det ska vara möjligt att på normalt sätt köra med ett normalt fordon. Detta brukar normalt innebära i vart fall 3 meter. Vad rätt till utfartsväg innebär kan du inte bestämma själv, utan det tolkas som vad man normalt använder en väg till. Detta innebär att vändande, backande, körande m.m. är okej, men sannolikt inte parkerande.

Vad man avsåg med "landsvägen" framgår också det helt uppenbart av avstyckningskartan, det är den bredare vägen på övre delen. Hur vägar har gått i gamla tider är helt ovidkommande.
Nej inte 1960 för det då va ju allt klart och kolla då vägen ner mellan husen
 
  • Gilla
Seroru
  • Laddar…
Som sagt utfart 1960 är av djäkla stor betydelse i det här den och bredd på den
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Nej inte 1960 för det då va ju allt klart och kolla då vägen ner mellan husen
Vad pratar du för goja? Servitutet reglerar de förhållanden som var när servitutet skrevs, dvs runt den 1 februari 1955. Om man byggt klart något eller förändrat något 1960 har ingen som helst betydelse.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Ja pratar inte goja jag bara konstatera att den enda vägen från båda fastigheterna ligger mitt mellan fastigheterna och man då måste utgå från att man byggt en väg ut på och det brukar man inte ändra så dragning där torde vara den som dom drog 1955
 
  • Gilla
n0zen och 3 till
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Ja pratar inte goja jag bara konstatera att den enda vägen från båda fastigheterna ligger mitt mellan fastigheterna och man då måste utgå från att man byggt en väg ut på och det brukar man inte ändra så dragning där torde vara den som dom drog 1955
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur man dragit vägar efter servitutets tillkomst har ingen betydelse alls. Även om servitutet aldrig någonsin nyttjats, så gäller det fortfarande.

Edit:
Jag TROR att jag nu förstår vad du menar, nämligen att servitutet skulle avse en utfart till den mindre vägen nedanför (Edeforsvägen). Jag har svårt att tro att det är vad som avses, eftersom det då skulle behövas ytterligare servitutsrättigheter i förhållande till fastigheten nedanför, som Edaforsvägen ligger på (nuvarande 7:64).
 
Redigerat:
  • Gilla
emmel och 2 till
  • Laddar…
Nu är vi många som är mot dig i servitutsfrågan @Johnny Jacobsson, men ta det för vad det är, en vilja att båda parter förstår vilka rättigheter de har.

Rätt till utfartsväg över stamfastighet står det i mitt servitut från sent 30-tal också. Där tolkas de som rätt att ansluta till befintlig enskild väg som sen ansluter till landsvägen, inte att bygga egen väg hela vägen ut. Den närmsta vägen ut har därtill stängts för ett 20-tal år sedan då Trafikverket ville ha färre järnvägskorsningar och färre utfarter till riksvägen.

Nu korsar förvisso era utfarter ingen järnväg, men det ska inte uteslutas att Trafikverket tycker att TS utfart borde bort och då hänvisar dem till att använda servitutet över din gårdsplan och/eller att anlägga en utfart via nästa stickväg västerut. Väljer TS då servitutvägen är det osannolikt att du kan hindra honom.

Se därför till att bygga din inhägnad av din tomt (med det menar jag allt söder om din infartsväg) på ett sätt som gör det tydligt att din gårdsplan inte är tillgänglig för grannens parkeringsbehov, exempelvis genom att ha staket inte bara mot grannen, utan även mot vägen den sista biten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.