VAD jag är glad att slippa grannar när jag läser sånt här...
 
  • Gilla
Peternow och 35 till
  • Laddar…
Det värsta är att det inte är servitutets rätt till utfart Alve vill ha utan han vill använda det som utpressningsredskad mot mig för att som han tidigare i tråden skrev få mer utrymme dvs genom att med detta försöka avtvinga mig rätten till min tomt och det kommer jag aldrig att tolerera. Hade han velat ha det och behövt det som servitut med ger vore det en sak men att utpressning sker genom det är helt förkastligt
 
  • Gilla
n0zen och 4 till
  • Laddar…
Alve verkar vilja lösa sina hyresgästers problem med för många bilar på för liten yta, genom att hävda användande av servitutet för annan anledningar än passage.

Jag föreslår att om Alve fortsätter hävda att servitutet inte är uppfyllt, så kontaktar du ägaren till fastigheten och ber denna överenskomma med Alve om var denna tillfartsväg skall gå. Rimligen tex raka spåret från Alves husknut till punkt 12. Sedan planterar fastighetsägaren tex en thujahäck längs ”din” sida om denna utstakade ”väg”, som Alve sedan kan anlägga om han vill. Efter det demilitariserar du gränsen på stockar, skrotbilar och annat, varvid allt blir trevligare.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Det ser ut att finnas en gnutta konstruktiv dialog här i alla fall.

Som sagt tidigare.

"Jag vill endast kunna ha svängrummet att faktiskt kunna ta sig upp på gården och ut på vägen.



Kräver inget mer och har aldrig gjort.."

Hyresgästerna använder ENDAST den lilla infarten och har alltid gjort. Att hyresgästernas gäster råkar komma upp på den andra vägen och att de blir utskällda för att ha råkat ställt sig på fel sida gränsen på den tillsynes gemensamma grusplanen som historiskt sett alltid nyttjats gemensamt.


Som Johnny själv skriver.
"Vidare så backar hans hyresgäster in på min plan för att köra ut deras andra infart åter igen servitut ge inte den rätten. Dom vill vända på min plan men dom har inte rätt till det. Ja jobbar 15-04 och vill sova på dagen. Kameran tar bara min tomt inte mer är rätt riktad"

Hyresgästerna backar ju inte in på granntomten för att det är roligt, de gjorde det för att det behövs mer svängutrymme.

Som exempel

Mina hyresgäster fick ställa flyttbilen på vägen och bära upp allt till huset för att de inte kunde köra upp flyttbilen. Det fanns inte plats. En liten större bil vanlig bil/lastbil kommer aldrig att kunna ta sig upp på tomten på den lilla befintliga infarten.

Ett par poliser var förbi och sökte en tidigare hyresgäst som flyttat för ett tag sedan, de raljerade sig över hur någon kunde blockera infarten på det sättet..

Jag har vädjat om att Johnny ska plocka bort sin blockering och höra av sig till mig om mina hyresgästers gäster råkar parkera på hans gårdsplan och han inte lyckas ta en bra dialog med gästerna.
 
  • Gilla
tobbetk och 2 till
  • Laddar…
@Avle : Du glömde nämna hakkorsen. Fy 1000 säger jag.
 
  • Gilla
Markus_snickare och 8 till
  • Laddar…
@Johnny Jacobsson : Att anlägga saker med slipers är miljöbrott. De ska destrueras. Dessutom är ditt tilltag egenmäktigt, och kameran är tveksam. Du kan heller inte utan vidare kräva att det på dagen ska vara tyst som på natten.
 
  • Gilla
n0zen och 3 till
  • Laddar…
@Avle och @Johnny Jacobsson : Nu när ni är på samma forum kanske ni kan prata direkt med varandra och krypa upp ur era skyttegravar.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
J
Varför skulle det vara egenmäktigt? Servitutet är ju uppfyllt i och med infarten över stamfastigheten direkt ut på Viskansvägen.
Om det nu är för trångt för hyresgästerna så får väl fastighetsägaren ta sitt ansvar och bredda sin befintliga infart och varför inte ta bort rabatten vid huset så blir det mera plats?
 
  • Gilla
redarn och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har du Alve funderat på vad som skulle hända om du tar dina inneboende babianer i nackskinnet......?
Vad kan du som hyresvärd göra åt dem rent juridiskt? Går det att tala med dem?
Att fly från problemet och låtsas som ingenting löser inga tvister.

Om du får inhysingarna att klättra ned ur apträden och bete sig som tvåbent folk så skall det säkert gå att få Johnny att lugna sig så han också blir som folk.
Låter man tvisten bli värre och värre blir man babianer allihop och det gör ingen nytta för någon!


Johnny
Finns det där servitutet som du talar om medtaget när marken under nya vägen styckades av från huset du bor i?
Går det en väg där nu?
elpaco elpaco skrev:
Jag tolkar bilder från tråd och Google Maps så här.

[bild]

Alve äger huset till vänster. Han har en infartsväg RÖD som mynnar på stamvägen ovan. Den går dock lite slingrigt förbi det egna huset.

Jonny hyr huset till höger som har gårdsplan BLÅ. Blå går över i väg åt höger på bild och mynnar sedan i en liten väg precis innan den ansluter till stamvägen.

Gårdsplanen är stor och det finns inget naturligt skydd mot Alves fastighet. Vid GRÖN har Jonny satt hinder.

Alve har ju uppenbarligen en väl fungerande tillfartsväg. Som dessutom är närmsta vägen in på fastigheten. Om Alves hyresgäster har svårt att svänga runt husknuten kan man ju återigen göra infartsvägen rakare i sin anslutning till stamvägen (alltså att den mynnar mellan pkt 4-12. Om hans hyresgäster behöver mer parkeringplats eller mer plats att vända bilarna på så får man väl röja lite i buskaget kring Alves hus.

Jag kan inte se någon moralisk rätt i att stöka med Jonny. TS borde släppa servitutet då han uppenbarligen har en tillfartsväg, som dessutom kan modifieras, breddas, göras rakare, utan att involvera grannen.
Att dessutom Alve har hyresgäster som ritar hakkors och strypsnaror gör ju att jag direkt ser att han behöver ta ett snack med dem.

Hade det inte varit så att polisen i Sverige knappt har tid med gruppvåldtäkter hade de definitvt kunnat göra ett besök hos Alves hyresgäster för ett samtal kring olaga hot.
 
  • Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Som sagt ja har kollat om kameran och det är lagligt. Sen om Alve inte kan komma upp med flyttbil eller inte är inte mitt problem det är hans. Han har inget på min tomt att göra vill han anlägga en utfart så är det hans kostnad.slipers är inte kreosotslipers tyvärr. Men vart kommer det in att du ska ha rätt att köra flyttbil etc på grannens tomt för din uppfart är för trång? Servitut ger rätt att anlägga en utfart varken mer eller mindre
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
@Johnny Jacobsson : Att anlägga saker med slipers är miljöbrott. De ska destrueras. Dessutom är ditt tilltag egenmäktigt, och kameran är tveksam. Du kan heller inte utan vidare kräva att det på dagen ska vara tyst som på natten.
Nej men ja kan kräva att man inte kör på min tomt
 
  • Gilla
Norra och 1 till
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Servitut ger rätt att anlägga en utfart varken mer eller mindre
Det skulle jag inte vara så säker på. En domstol kan nog mycket väl döma att din utfartsväg via stickväg till landsvägen är den väg TS har/bör anses ha servitut på. Att den utfarten går via en annan mindre väg till landsvägen är en teknikalitet du inte bör hänga upp dig på. Din hyresvärd kan mycket väl bli den som får bära kostnaden för en ny utfart om han vill stänga av befintlig väg till TS fastighet.

Men som sagt, med en tydlig avgränsning av vad som är väg och vad som är respektive fastighets gårdsplan går det nog att minimera olägenheterna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Nej men ja kan kräva att man inte kör på min tomt
Vetdu, jag tycker att du ska ta den diskussionen med @Avle direkt. Utan att någon av er låser fast sig. Då gäller det att båda tar och funderar över vad som är rimligt när det gäller krav.
Du anför som argument att du vill kunna sova på dagen. Det är inte ett rimligt krav.
Du vidtar åtgärder som mycket väl kan anses som egenmäktiga, enligt rådande rättspraxis. Detta är inte rätt väg att gå, oavsett vem som har rätt, och försvagar bara din position.
 
  • Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle jag inte vara så säker på. En domstol kan nog mycket väl döma att din utfartsväg via stickväg till landsvägen är den väg TS har/bör anses ha servitut på. Att den utfarten går via en annan mindre väg till landsvägen är en teknikalitet du inte bör hänga upp dig på. Din hyresvärd kan mycket väl bli den som får bära kostnaden för en ny utfart om han vill stänga av befintlig väg till TS fastighet.

Men som sagt, med en tydlig avgränsning av vad som är väg och vad som är respektive fastighets gårdsplan går det nog att minimera olägenheterna.
Nej den vägen byggdes på 70 talet och enligt flera dommar i HD så är en ny väg inte att anses som rätt väg. Och nu har ja pratat med en bekant som är jurist om det och hon säger samma som jag sagt formuleringen säger att dom har rätt att bygga väg och hon har jobbat som fastighetsautomation i 14år via LRF så ja tror på henne
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Tänkte visa att ja försökt få Alve att ta tag i sina hyresgäster
 
  • Skärmdump av SMS om en hyresvärd som bör tala med hyresgäster om att respektera tomtgränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pecka Langer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.