Hej. Får se om ni kan hjälpa mig. Jag hyr en fastighet. Grannhuset var ett en familjs hus som nu är 3lägenheter. Dom parkerar på min tomt jag slog upp slipers på tomtgränsen typ 70cm in på min tomt. Dom har en på 70 talet anlagd in ut fart så ja stoppar dom inte hörnet typ 30cm på deras väg ligger på tomt ja hyr. Nu till bråket grannfastigheten har ett servitut från 1953 där det står dom ska ha tillgång till sin fastighet via min. Oky ja och jurist satt och pratade för det första står det inget om fordon och 1953 var det ju cykel fötter moped typ inte bil som i dag. Så ja lämnade 1m öppet så då har ja ju inte hindrat dom? Sen så går deras nya väg över tomten 30-40cm in på min tomt så genom att inte hindra där uppfyller ja med servitut. Men sen kom ja på att 3lägenheter skulle ju innebära ett större störningsmoment än orhiorigin var tänkt på om dom kör över min tomt 2m från mitt sovrum vilket vissa gjorde och ställde bilen på tomgång utan för mitt fönster. Så då undrar ja är det nån som vet hur fasiken det håller sig i detta?
 
  • Gilla
Ppahl och 5 till
  • Laddar…
Det var inte ett helt lättläst inlägg. Läs igenom det innan du postar. Om de har servitut på infart kan du inte begränsa det till cykelbredd. Sedan ska de naturligtvis visa hänsyn och inte ha onödig tomgångskörning.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Varför, tror du, vill grannen köra ut över din mark istället för på 70-talsinfarten? Är vägen bättre, utfarten mindre skymd, eller kurvradierna bättre?

Har grannarna servitut så har de, men det kanske ändå går att jämka så att de oftast kör den ”nya” vägen, och bara via dig om de kör med släp, exempelvis.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Fairlane
Vad säger ägaren av fastigheten?
Har du talat med denne innan du blockerade vägen?
 
  • Gilla
jnse och 5 till
  • Laddar…
J Johnny Jacobsson skrev:
Nu till bråket grannfastigheten har ett servitut från 1953 där det står dom ska ha tillgång till sin fastighet via min. Oky ja och jurist satt och pratade för det första står det inget om fordon och 1953 var det ju cykel fötter moped typ inte bil som i dag
Nja, jag vet ju inte vart du bor, men nog va bilägande väl utbrett på 50-talet.

Bilar såg ut såhär ;) https://www.blocket.se/hela_sverige...&cxpf=&cxpt=&fu=&gb=&ca=11&is=1&l=0&md=th&cp=
 
  • Gilla
korpet och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det råkar inte vara samma fastigheter som i [länk] ?
Efter en koll på TS namn på hitta.se och en koll på kartan i den andra tråden så är det bara att konstatera att det gäller samma sak. Sjukt roligt att få båda sidors berättelse samtidigt!
 
  • Gilla
jnse och 9 till
  • Laddar…
M
panodil panodil skrev:
Efter en koll på TS namn på hitta.se och en koll på kartan i den andra tråden så är det bara att konstatera att det gäller samma sak. Sjukt roligt att få båda sidors berättelse samtidigt!
Väldig roligt. Nu är det forumets hobbyterapeuters tur att glänsa genom att få parterna att sluta fred!

Tillägg: Tyvärr är ju dock denna tråd första inlägg mer eller mindre oläsligt. Får hålla tummarna att TS lägger en stund på korr-läsning innan nästa.
 
  • Gilla
bolama och 2 till
  • Laddar…
Servitut innebär normalt sett servitut för all normal trafik som behövs. Rätten att trafikera med nödiga fordon hur än tiderna ändras. Annars skulle det krävas ny lantmäteriförrättning varje gång man byter bil och det är inte rimligt.
Du har ingenting att vinna på det här så röj bort skräpet ditt och låt dem köra!

Om han har tokiga babianer som hyresgäster och du vill vinna tvisten om det så kommer du ingen vart med att sänka dig också till babianernas nivå. Man blir inte av med babianer genom att själv leka babian.
Stå på dig på ett logiskt vis och håll dig till sak så går det säkert bra!
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Glöm det kolla punk 4/12 där går hans väg i dag dvs över stamfastigheten så han har en utfart enlig servitut den formulering som används ger han inte rätt att nyttja befentlig väg utan att ursprungsägaren fick anlägga en väg. Det står inget om genomfart på stamfastighets gård utan över stamfastighet till väg och hans väg han har går över den gamla stamfastigheten och ut på stora vägen
 
  • Äldre handritad karta med textnoteringar och markeringar som visar servitut och fastighetsgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
tommib
J Johnny Jacobsson skrev:
Jag hyr en fastighet
Här är nog första nyckelbegreppet. Om du hyr en fastighet har du väldigt lite rätt överhuvudtaget att slåss om servitut. Detta är en sak mellan fastighetsägarna.

Du kan helt glömma resonemang om vilka fordon man använde på 50-talet, det är inte relevant. Eftersom avstyckningshandlingen klart och tydligt anger att den nya fastigheten har rätt till utfartsväg över stamfastigheten kan du inte blockera densamma. Det jag inte förstår är vilken fastighet det är som tar väg över "din" fastighet. Avstyckningen verkar ju gälla 7:23 och ytterligare någon fastighet som sammanläggs.

Har du ens försökt prata med grannen?
 
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
Ja servitut innebär rätt att trafikera på ett sätt som fungerar praktiskt.

"Rätt till utfartsväg över stamfastigheterna" står det. Ingenting är ritat på kartan Det innebär att servitutet inte är bundet till en speciell plats utan till en speciell funktion. Funktionen som garanteras är "utfartsväg".
Sedan tillät stamfastighetens ägare att deras gårdsplan blev den utfartsväg som garanteras i servitutet.

Har någon byggt en utfart åt något annat håll?
Om servitutet skall flyttas och om det inte finns någon annan väg än över din gårdsplan är det troligen din hyresvärd som måste ta tag i det här bekosta och bygga en ny väg innan ni kan blockera den gamla.
Du som hyresgäst har inga möjligheter att ändra på någonting annat än att tala med din hyresvärd och säga att trafiken stör din sömn.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Ja det har ju byggts en väg dom gick över dåvarande stamfastighetens tomt
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Dom har en egen väg upp och ner och den går mellan punkt 4 och 12 och dom byggde redan på 50 talet en väg över stamfastighetens mark och ut på vägen så den biten är uppfyllt så då kan dom inte kräva mer än det
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Här är alves väg upp huset ja hyr är det röda så du ser det finns en en väg och förut gick den rakare .så han kan ju få öppna den gamla om han vill
 
  • Grusväg leder upp till ett rött hus med vit sidobyggnad och en vit bil parkerad framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.