Fairlane
I den andra tråden så skriver du (Johnny Jacobsson) att du hyr. Har du talat med din fastighets ägare?
 
  • Gilla
Willy William och 6 till
  • Laddar…
Jupp han säger att ja har rätt dom ska inte parkera vända etc på plan utan han får bygga en parkering till sina hyresgäster på sin tomt.
 
  • Gilla
bolama och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
ok, vad säger han om slipers?
 
  • Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt synd att alve inte berätta att han hyr ut och ja satte först rep med hake för att hålla plan fri från parkering backning men det gick köra över. Det va då hans hyresgäster målade hakors och gjort strypsnara. Hon spotta på mig för dom hade rätt att stå på min plan. Alve lovade 3ggr att få slut på parkering men gjorde inget då vart det den hår lösning som är nu för nu kan ja få sova.
 
  • Gilla
  • Arg
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
ok, vad säger han om slipers?
Kör på tills dom fattar att det inte är deras tomt. Ge dom ett 1.8m hål längst ner att kunna åka genom
 
  • Gilla
  • Haha
leffe-e och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
En rackarns soppa.
Det är lite svårt, för att inte säga omöjligt att ge några råd när man inte får någon tydlig bild av förhållandena.
A Avle skrev:
När jag frågar grannen till varför han gjort som han gjorde är det för att när det kommer gäster så har de ibland parkerat bilen så att en del av bilen går in på hans sida av gårdsplanen och det är tydligen så irriterande att han väljer att göra detta.
Nu visar det sig att det inte är frågan om någon tillfällig gäst, vilket man lätt får intryck av, utan en hyresgäst.

Rent generellt verkar det ligga mycket mer bakom detta, något som knappast är juridiskt intressant. En bil som parkerar några meter fel borde inte störa sömnen mer än om den ställs rätt. Med det sagt så vill man inte ha bilar parkerade på ens tomt. När man börjar kladda hakkors (dessutom inte korrekt ritade) så anar man att nivån hos hyresgästerna inte är så hög.

Om det går att komma fram så torde väl servitutet vara uppfyllt? Parkering får man fixa på den egna tomten.
 
  • Gilla
Nybyggarens och 5 till
  • Laddar…
Haha, det här blev ju fantastiskt roligt! ;)

Det är ju självklart så att det alltid finns två sidor. Jag berättade inte mer än vad som behövdes för sakfrågan i mitt ursprungliga inlägg.

Denna dispyt är ju inget som löser sig över en tråd på internet och mitt inlägg var aldrig menat till att söka en lösning på dispyten utan att få råd i förhandlingen.

Eftersom både parter befinner sig i diskussionen blir detta mer som ett exempel i internets nyfikenhet och värdet av diskussionen blir ungefär som en expressen/aftonbladet blaska.

Trevlig kväll allihopa!
 
  • Gilla
Jimmie_ och 3 till
  • Laddar…
Vad är problemet med den nya väglösningen som gör att det gamla servitutet behöver användas?
 
  • Gilla
Mrkekko och 5 till
  • Laddar…
Kolla formuleringen rätt till utfart över stamfastigheten kolla punkt 4 och 12 det är ursprungligen stamfastigheten som haft marken där och där ligger utfarten som Alve har i dag dvs den gick då över mark som vsr stamfastighetens. Servitutet stipulernar inte användandet av befintlig väg utan rätten att anlägga en väg kortast sträcka över stamfastigheten mark inte nyttjande av stamfastighetens utfart. Så är det
 
  • Gilla
GEGS och 3 till
  • Laddar…
Har du Alve funderat på vad som skulle hända om du tar dina inneboende babianer i nackskinnet......?
Vad kan du som hyresvärd göra åt dem rent juridiskt? Går det att tala med dem?
Att fly från problemet och låtsas som ingenting löser inga tvister.

Om du får inhysingarna att klättra ned ur apträden och bete sig som tvåbent folk så skall det säkert gå att få Johnny att lugna sig så han också blir som folk.
Låter man tvisten bli värre och värre blir man babianer allihop och det gör ingen nytta för någon!


Johnny
Finns det där servitutet som du talar om medtaget när marken under nya vägen styckades av från huset du bor i?
Går det en väg där nu?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Kolla formuleringen rätt till utfartsväg över stamfastigheten. Ja Alves fastighet har en egen utfart och om mantittar på kartan ligger stamfastighetens mark mellan Alves fastighet och huvudvägen. I dag går hans väg ner mellan punkt 4 och 12 där över dåvsrande stamfastighetens mark och ut på väg
 
  • Gammal handritad karta med uppmätta markområden och anteckningar som beskriver en utfartsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martinba och 5 till
  • Laddar…
Som ja sagt står inte att rätt att nyttja stamfastighetens befintliga väg. Körde an gammal lantmätare på sjukersättning som konstaterade att 1953 gavs dom rätt att ha väg över stamfastighetens mark men inte rätt att nyttja befintliga vägen
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Med andra ord är nya servitutsvägen byggd och den gamla tagen ur bruk. Inget servitut finns alltså över gårdsplanen vid huset du hyr.

Fungerar det rent praktiskt för Alve och hans hysesgäster att köra och svänga längs nya vägen?
Om det är opraktiskt trångt och kan de ha rätt att backa in litet på "din" tomt så jag tycker du skall låta bli att bråka om den saken.....
Men utanför den svängzonen tycker jag att du kan blockera gamla vägen så mycket du vill.

Kan inte din hyresvärd prata med Alve och komma överens om det så han kan säga det åt sina inhysingar?
 
  • Gilla
GEGS och 4 till
  • Laddar…
Det går bra att svänga runt men han vill ha mer utrymme än han ska ha typ
 
  • Gilla
MartinP666 och 6 till
  • Laddar…
Här är hans väg för 40 år sedan gick den rakt ut men sen gjordes det om
 
  • Grusväg som svänger vid vit husknut, röd stuga i bakgrunden, gröna soptunnor vid vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.